Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Quaint
Addekarlsson skrev:Bara att gratulera det! :D

Jag är inte riktigt lika glad över ovan nämnda dator, för jag har än idag inte fått igång den pga restade delar. Snart skickar jag tebax hela skiten och köper en annan.
Sinnessjukt att man ska behöva beställa delar/byta delar/bygga datorn själv, när man köpt en komplett dator. :D

Mvh/ Adde
Ungefär som att köpa en fransk bil (R) (R) (R)
Användarvisningsbild
av Brainy
Brainded skrev:weee nu är det min tur.

Fick hempc-erbjudande så det fick bli en ny :D

Bärbar PC, Amilo A, AMD 64/3700+,
80GB Hårddisk
512MB Ram
15,4"TFT Wide-XGA
DVD-RW duallayer +/-
ATI Mobility RADEON 9700, 128MB
Nätverkskort 10/100 +WLAN
Kortläsare 5/1
56k modem
usb 2.0
Firewire.

Sen valde jag ett tilläggspaket så jag får 1gb ram och en extern hårddisk på 300gb.

/Brainy - Supernöjd
Well, nu ska denna lämnas tillbaka pga upphörd anställning. Då jag insett att jag har stor nytta av en bärbar så letar jag nu efter en ny. Den ska minst vara likvärdig med den ovan.

Absoluta krav är att den ska ha svhs-utgång och sen vill jag gärna ha en snabbknapp för att stänga av touchpaden. Sen en funktion som jag inte hittat på något annat märke så jag nog får stå ut med att vara utan är att jag har en ratt a´la gammal frestyle till volyminställningen sitter på sidan av datorn, t.ex. mycket smidigt då jag kan stänga av volymen redan innan jag startar datorn.

Har funderat på en Lenovo (ibm) thinkpad men tycker att trots att jag får 10 000kr rabatt på denna (24000kr -10000kr) så är den inte likvärdig med ovanstående. Så trots att thinkpaden är en gammal pojkdröm så slår jag nog den ur hågen.

Har ni något tips på vad jag ska handla istället?

mvh
/Anders
Användarvisningsbild
av falcon
Brainded
prova en Hp nc8430 eller liknande, det finns det mesta av vad man behöver, klarar Vista ultimate utan problem om du skulle vilja köra det i framtiden (köper du en vista lablad så ingår det en uppgradering)
Användarvisningsbild
av Brainy
falcon skrev:Brainded
prova en Hp nc8430 eller liknande, det finns det mesta av vad man behöver, klarar Vista ultimate utan problem om du skulle vilja köra det i framtiden (köper du en vista lablad så ingår det en uppgradering)
HP verkar mycket intressant, hittade en där bara volymkontrollen var det jag saknade. Självklart har jag glömt bort modellbeteckningen, tänkte jag skulle åka ut till siba igen och kika.

Det kan ha varit denna: http://www.siba.se/product/product.aspx ... er=SE92764 men jag är inte säker. Hur står sig processorn i den där mot min? jag lär erkänna att jag har dålig koll när det är olika kärnor i dom... :oops:
haxpet skrev:Om man köper en dator så ska den inte ha mindre än 1GB ram, ett tips bara.
Tack för tipset, som jag skrev så ska den minst vara likvärdig med den jag har nu så det ger ju automatiskt 1gb ram. Det är också en anledning till att jag vill att grafikkortet ska ha separat minne.

/Anders
Användarvisningsbild
av falcon
prollen är väl ngt långsammare men väldigt marginellt, kika fall du hittar en med intel kärnan helst med 4mb(T7200) cache (centrino duo) samt gärna 64 bitars.kikar du på Hp så kolla efter en NC modell ngt dyrare men avsevärt mer slimmad än övriga
denna kör jag med samt att jag har en extra disk som jag kör vista på 2gb extra minne 3gb totalt (för vistas skull)

Plattformsteknik Intel Centrino Duo
Windows Vista-certifikat Windows Vista Capable
Systemtyp Notebook
Inbyggda enheter Stereohögtalare, trådlös LAN-antenn, Bluetooth-antenn
Embedded Security Trusted Platform Module (TPM 1.2) Security Chip , SmartCard-läsare
Bredd 35.8 cm
Djup 25.9 cm
Höjd 2.8 cm
Vikt 2.7 kg
Lokalisering Finland, Sverige
Processor
Processor Intel Core 2 Duo T7200 / 2 GHz
Teknik med flera kärnor Med dubbelkärna
Databusshastighet 667 MHz
Funktioner Execute Disable Bit-funktion, Intel Virtualization Technology, Enhanced Intel Deeper Sleep with Dynamic Cache Sizing, Intel 64 Technology, Intel Advanced Digital Media Boost, Intel Advanced Smart Cache, Intel Dynamic Bus Parking, Intel Dynamic Power Coordination, Intel Intelligent Power Capability, Intel Smart Memory Access, Intel Wide Dynamic Execution
Kretstyp Mobile Intel 945PM Express
Cacheminne
Typ L2-cache
Installerad storlek 4 MB
RAM
Installerad storlek 1 GB / 4 GB (max)
Teknik DDR II SDRAM - 667 MHz
Konfigurationsegenskaper 1 x 1 GB
Kontrollerkort
Typ Serial ATA
Seriellt ATA-gränssnitt Serial ATA-150
Lagring
Hårddisk 80 GB - Serial ATA-150 - 5400 rpm
Optisk lagring
Typ DVD±RW (+R dubbla lager) / DVD-RAM - integrerad
Läshastighet 24x (CD) / 8x (DVD)
Skrivhastighet 24x (CD) / 8x (DVD±R) / 2.4x (DVD+R DL)
Återskrivningshastighet 16x (CD) / 4x (DVD±RW) / 5x (DVD-RAM)
Kortläsare
Typ Kortläsare
Flash-minneskort som stöds SD-minneskort, MultiMediaCard
Display
Typ av bildskärm 15.4"" TFT aktiv matris
Max upplösning 1680 x 1050 ( WSXGA+ )
Bredbildsskärm Ja
Egenskaper Miljöljussensor, bländskydd
Video
Grafikprocessor/tillverkare ATI Mobility Radeon X1600
Videominne 256 MB
Max upplösning (extern) 2048 x 1536 / 32-bitarsfärg
Ljud
Ljudutgång Ljudkort
Audio Codec AD1981HD
Standarder som följs Sound Blaster Pro
Egenskaper High Definition Audio
Ljudingång Mikrofon
Ingångsanordning/-ar
Typ Tangentbord, pekplatta, pekstång
Telecom
Modem Fax / modem - MDC
Max överföringshastighet 56 Kbps
Protokoll och specifikationer ITU V.21, Bell 212A, ITU V.22, ITU V.22bis, ITU V.29, ITU V.32, ITU V.32bis, ITU V.34, ITU V.17, ITU V.23, ITU V.27ter, ITU V.8bis, Bell 103J, ITU V.92, ITU T.30, ITU T.4, ITU V.250, ITU V.251, ITU V.80
Faxkompatibilitet G3
Nätverk
Nätverk Nätverkskort
Stöd för Wireless LAN Ja
Trådlöst NIC Intel PRO/Wireless 3945ABG
Datalänkprotokoll Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, Bluetooth 2.0 EDR
Protokoll för administration på distans SNMP
Standarder som följs IEEE 802.3, IEEE 802.3u, IEEE 802.3i, IEEE 802.3z, IEEE 802.3ab, IEEE 802.1p, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.3x, IEEE 802.11g, Wi-Fi CERTIFIED, Bluetooth 2.0
Expansion/Anslutning
Antal (lediga) kortplatser 2 minne - SO DIMM 200-pin
1 ( 1 ) x CardBus - typ I/II
1 ( 1 ) x Smart Card
Gränssnitt 1 x hörlurar - linjeutgång/hörlurar - minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm
1 x mikrofon - ingång - minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm
3 x Hi-Speed USB - 4 pin USB typ A
1 x bildskärm / video - VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15)
1 x modem - telefonlinje - RJ-11
1 x nätverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45
1 x IEEE 1394 (FireWire) - 4 pin FireWire
1 x dockning / portreplikator
1 x batteri
1 x bildskärm / video - S-videoutgång
1 x seriell - RS-232 - 9 pin D-Sub (DB-9)
Diverse
Egenskaper Plats för säkerhetslås (kabellås säljs separat), systemlösenord, startlösenord, DriveLock, wake on LAN, ägaruppgifter, varning vid minnesförändring, HP Disk Sanitizer, HP Enhanced DriveLock, HP Mobile Data Protection System 3D
Standarder som följs ACPI, APM 1.2, CE, CSA, UL, VCCI, BSMI, GOST, EPA Energy Star, GS, SABS, CCC, MIC
Strömtillförsel
Strömenhet Extern
Nätspänning AC 120/230 V ( 50/60 Hz )
Batteri
Teknik 8-cells litiumjon
Installerat antal 1 / 2 (max)
Kapacitet 4800 mAh
Driftstid (upp till) 4 timme/timmar
Operativsystem / Programvara
Medföljande OS Microsoft Windows XP Professional
Mjukvara Adobe Acrobat Reader, Intervideo WinDVD, Norton Internet Security, HP ProtectTools Security Manager, HP Mobile Print Driver, HP Wireless Assistant, Sonic DigitalMedia Plus, HP Backup and Recovery Manager
Användarvisningsbild
av Brainy
Tack!

Har inte hittat någon nc som fallit mig i smaken men funderar på någon av dessa.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho ... g=sv&cc=se

eller

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho ... g=sv&cc=se

Den sistnämnda har större hårddisk och bluetooth. Den andre har dubbla ramminnet. Processorn är densamma.

Hur mäter sig denna processor mot min nuvarande amd 64 3700+?

alla tankar mottages tacksamt.

mvh
Anders
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]