Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:
CarMan skrev:
greeeken skrev:Men herregud.

MAn KAN SKILJA på om rattlåset går in eller om det bara är trögt för att servon inte är på.

Jag tror på trådskaparen då jag råkat ut för det oxå
Visseligen på en bmw men sak samma DET HÄNDER även på volvo.

Kom istället med några ideér om vad det kan vara.
Det är nog fel på låset ,därför det hänt.
1. jag tror inte det kan hända.
2. om det nu mot förmodan skulle kunna hända så är sanorlikheten obefintlig att det händer isamma ögonblick som bilen får motorstopp.
Men se där Carman att det har hänt.
För min del var det när ja svängde till höger.
Jag försökte verkligen styra ,men det gick ej ,rattlåset var im du vet hur ratten tar emot när rattlåset var i, så var det.
Kan inte svara för trådskapern dock.
Jag gjorde mig av med bilen, aldrig att ja skulle köra me den.

Bara för att det "aldrig" hänst så ska man inte spy galla över det.
fast du åkte väll BMW. jag har ingen aning om hur deras lås är konstruerade
av sunda
Frigge skrev:Ointressant är det ju inte då det är avgörande för felsökningen vad det var som hände. Var det inte rattlåset som gick i är det ju inget fel (mer än motorn som tjuvstannade då)
Sant, fast å andra sidan.. Om rattlåset inte kan gå i baklås på det sättet så är det ju inte heller något problem :)
Om det inträffar igen så skall jag ta i mer och se om jag kan rubba ratten för att vara säker på vad felet är.
Troligen har ni alla rätt och att det berodde på att jag hade för låg fart för att kunna styra :-)

Tack för alla svaren
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
greeeken skrev:
CarMan skrev: 1. jag tror inte det kan hända.
2. om det nu mot förmodan skulle kunna hända så är sanorlikheten obefintlig att det händer isamma ögonblick som bilen får motorstopp.
Men se där Carman att det har hänt.
För min del var det när ja svängde till höger.
Jag försökte verkligen styra ,men det gick ej ,rattlåset var im du vet hur ratten tar emot när rattlåset var i, så var det.
Kan inte svara för trådskapern dock.
Jag gjorde mig av med bilen, aldrig att ja skulle köra me den.

Bara för att det "aldrig" hänst så ska man inte spy galla över det.
fast du åkte väll BMW. jag har ingen aning om hur deras lås är konstruerade
Du har så klart rätt ,de låsen är mekaniska
Användarvisningsbild
av cycler
Är väl enkelt att testa?? Kör med bilen och stäng av den?

Gärna då där det inte är folk i vägen? :)

Men kan bara hålla med trådskaparen..... fick motorstopp på en buss (med pass) (två ggr...pinsamt) Det var lite svårt att styra..... kändes som ratten låstes men givetvis var den bara tungstyrd...

Varför jag fick motorstopp? Avgasbromsen var en knapp brevid kopplingen..... iochmed vänsterfoten var nere så trodde jag att jag hade frikopplat och drog den ur växel..........och motorn dog.

/C
Användarvisningsbild
av CarMan
jag fick motorstopp på en Cheva van med automat i en backe.
jag kan säga att jag orka inte hålla bilen stilla med bromsen när servoverkan försvan.
Användarvisningsbild
av greeeken
Vrid o vänd på det hur man vill.
Det händer så varför hålla på o dementerao att det INTE kan hända, inget är omöjligt.
JAg har upplevt det själv , spelar ingen roll hur hårt ja försökte.
även om bilen dör så kan man styra bilen om den rullar om nu inte låset går i.
Testa själva att försöka styra en stillastående bil o en som rullar. Ni märjer skillnad.
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:Vrid o vänd på det hur man vill.
Det händer så varför hålla på o dementerao att det INTE kan hända, inget är omöjligt.
Testa själva att försöka styra en stillastående bil o en som rullar. Ni märjer skillnad.
Du skriver att det har hent & att allt kan hända. det får stå för dig!

vi andra var inte på plats när det hände så vi vet inte om det har hent, eller om det var nått annat som hände.

jag & några (rättmånga) här känner till konstruktionen o vet att det i prinsip är omöjligt.

men som du skriver så kan allt hända, & om det nu skulle vara så att en tänlås paja på det viset så att det faktiskt hoppar i fast nyckeln är i läge II
så är det helt osanorligt att det skulle hände presis när han får motorstopp. etta skile i sånna fall kunda hända presis närsomhelst (det finns inget som gör att det är mer sanorlikt att det händer när man får motorstopp.)
om det nu är så att det mot alla ods skulla råka hända & då råkar hända i samma ögonblick som nån får motorstopp, så är det änumer osanorligt att rattlåset går att få ur efter detta, då något måste gå sönder för att det ska hända & trasiga mekansika delar lagar inte sig själv.

Du får ge dig, du äar ju uppenbarligen inte tillräckligt insat i denna konstruktion
av Marbas
Jag tror på teorin att det helt enkelt är så att det blev trögt att styra pga att servon lade av. Eftersom man inte förväntar sig detta scenario, och dessutom är på väg ut på en nnan väg och vill gärna svänga, så upplever man säkert att det känns som att rattlåset gått i. Detta är dock spekulationer eftersom det aldrig inträffat för mig, men efter alla inlägg låter detta som den mest sannolika teori.

Ni har väl dessutom hört om historierna om de brinnande bilarna. Då upplever föraren som att bilen först inte går att styra eller bromsa, sedan kommer det ut lågor från huven. Tycker inte alls detta låter konstigt, då vakumtrycket (kan man säga så?) försvinner och påverkar både styrning och broms. Är man då inte beredd på detta kan det med säkerhet upplevas som att t.ex. rattlåset går in och att bromsarna slutar fungera.
av Marbas
CarMan skrev:
greeeken skrev:Vrid o vänd på det hur man vill.
Du skriver att det har hent & att allt kan hända. det får stå för dig!

vi andra var inte på plats när det hände så vi vet inte om det har hent, eller om det var nått annat som hände.

jag & några (rättmånga) här känner till konstruktionen o vet att det i prinsip är omöjligt.

men som du skriver så kan allt hända, & om det nu skulle vara så att en tänlås paja på det viset så att det faktiskt hoppar i fast nyckeln är i läge II
så är det helt osanorligt att det skulle hände presis när han får motorstopp. etta skile i sånna fall kunda hända presis närsomhelst (det finns inget som gör att det är mer sanorlikt att det händer när man får motorstopp.)
om det nu är så att det mot alla ods skulla råka hända & då råkar hända i samma ögonblick som nån får motorstopp, så är det änumer osanorligt att rattlåset går att få ur efter detta, då något måste gå sönder för att det ska hända & trasiga mekansika delar lagar inte sig själv.

Du får ge dig, du äar ju uppenbarligen inte tillräckligt insat i denna konstruktion
Ingenting är omöjligt (som Gunde sa), men sannolikhetsläran talar <i>för</i> CarMans teori. Om detta nu skulle inträffa (motor dör, rattlås in, rattlås av, motor start) så hade jag i alla fall köpt en triss lott.
av Frigge
Marbas skrev:Jag tror på teorin att det helt enkelt är så att det blev trögt att styra pga att servon lade av. Eftersom man inte förväntar sig detta scenario, och dessutom är på väg ut på en nnan väg och vill gärna svänga, så upplever man säkert att det känns som att rattlåset gått i. Detta är dock spekulationer eftersom det aldrig inträffat för mig, men efter alla inlägg låter detta som den mest sannolika teori.

Ni har väl dessutom hört om historierna om de brinnande bilarna. Då upplever föraren som att bilen först inte går att styra eller bromsa, sedan kommer det ut lågor från huven. Tycker inte alls detta låter konstigt, då vakumtrycket (kan man säga så?) försvinner och påverkar både styrning och broms. Är man då inte beredd på detta kan det med säkerhet upplevas som att t.ex. rattlåset går in och att bromsarna slutar fungera.

Helt rätt :wink:

Nytt är nog omöjligt, men finns kanske[…]

Precis. Så gjorde jag med det senaste tillbe[…]

När det gäller rost: -Borsta bort med st[…]

LED - bländande halvljus

Vid det här laget kan jag direkt se om det &[…]