Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
sthlm skrev:Såg en ägare av en mattsvart BMW som fick känna på nackdelarna med mörk bil.
När han öppnade dörren så ryggade han blixtsnabbt tillbaka av värmen som kom ut.
Han öppnade en vattenflaska och hällde över taket på bilen och hoppades väl att det skulle svalka av pärlan :D
Hahaha!! Vilket geni! Tror vattnet skulle carit bättre använt om han druckit det. :)
Användarvisningsbild
av sthlm
joel80 skrev:
Hahaha!! Vilket geni! Tror vattnet skulle carit bättre använt om han druckit det. :)
Med tanke på mängden vatten han släpade på så gick det ingen nöd på honom :D
Tror nog att han gjorde det för att se hur fort det dunstade eller för att se om det "ångade bort".

Hade själv en svart 850 utan fungerande AC som jag vattnade med högtrycken i ett desperat försök att få ner temperaturen.
Satt en liten temometer på innerbackspegeln i den bilen som bottnade vid 65°.
Nackdel med svart bil och svart inredning... men det är snyggt!
Lagom kul att kliva ur bilen och röven var en enda stor svettfläck...
Användarvisningsbild
av Micce1980
Jag är ju inte dummare än att jag förstår att en svart bil blir varmare, men hur mycket varmare blir den än en likadan vit om de står i samma miljö brevid varandra?

EDIT: Jag tror precis jag hittat lite kvällslektyr i ämnet. http://www.tom-morrow-land.com/tests/cartemp/ 8)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Skiljer rätt mycket. Så fort man får rull på grejerna kyler det fort dock. Svart v70 med sollucka är inget man gärna lämnar i solen några timmar :)

Edit: kan nog stämma med den länken, det går inte att ta i handtagen efter nån timme bara :)
Användarvisningsbild
av Funk
För den som vill ha lite läsning om just temperaturer i bilar, både skillnad mellan olika färger men även hur solfilm påverkar så är denna mycket väl genomförd:

http://www.racq.com.au/__data/assets/pd ... n_Cars.pdf

Lite förvånande kanske att skillnaderna mellan färger och toningar är så små, det hade man kanske inte direkt trott..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Allinug
Interiörens beskaffenhet måste ju också ha påverkan på hur man upplever värmen i bilen.

Även om klimatanläggningen ger kyla snabbt, så är ju sätet osittbart ett bra tag om man har mörk skinnklädsel i bilen. Ja, man har ju absolut inga funderingar på att slå på sätesvärmaren i alla fall... 8) , för det skulle ändå inte märkas att den var på... :) Men säteskylning skulle inte vara fel.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Jo jag tackar ja, igår när det var +33 och jag skulle hem på eftermiddagen visade det sig att ac:n lagt av :twisted:
Användarvisningsbild
av joel80
Har reagerat på att start/stopp inaktiveras när det är 30 grader eller varmare! Visste inte att det fanns en gräns uppåt... kallare än 0-gradigt är den ju också inaktiverad.

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]