NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
V50special: Jag förstår att du är bitter över drivaxlarna, dock var det ett känt problem på tidiga modeller. Nu vet jag att du har en 07 som bör vara fri från dessa barnsjukdomar men sådant händer tyvärr.
av BengtBengtsson
Miinan skrev:Jag kanske inte är rätt person att uttala mig om v50in eftersom jag bara haft den en månad, men när jag tänkte köpa denna bil så tittade jag på detta forum och det var det ena och det andra felet med den... men ofta var det små saker som man lätt kan fixa själv bara man inte har tummen helt inne i handen.
Dämpare bromsar hjullager osv det är ju slitagesaker som måste bytas med tiden.

Det ända jag har gjort med bilen än så länge är att jag har chimsat ac kompressorn... förutom det så är jag toknöjd med bilen.. och då kommer jag från wv passat och en audi a6a.
Japp, mycket är slitagesaker, dock kan man väl säga att allt är slitageskador. Men de små otroligt jobbiga saker som att det rinner ner vatten i dörren så att det inte går att stänga dörren på vintern om man har haft på kupévärmaren, eller att den "automatiska" tankluckan slutar fungera på vintern även ifall man smörjt den.

Men som jag skrev ovan, mekanikern sa att man skulle börja förvänta sig slitageskador efter 17.000 mil. Hur är eran oljekonsumtion? Måste ni fylla på var tredje månad? Kan säga att jag kör runt +2xxx mil per år. Minst 5 mil varje vardag.
av Gourmand
Volvos 5-cylindriga bensinare anses av fler bilmekar jag känner vara rätt "dåliga" motorer. Oljeläckande motorer och toppar som pajar och behöver helrenoveras. Detta är hörsägen, men från folk som dagligen jobba med detta. Drivaxlarna som nämns här, har jag aldrig hört talas om. Måhända handlar det också om Volvos egna 5-cylindriga motorer ?
Användarvisningsbild
av grillchips
Taskiga drivaxlar är tydligt på de tidiga modellerna som blivit eftermarknadssänkta. Så man kan ju till viss del se det som självförvållat i ett sådant läge men från och med 07-08 och framåt så är det ytterst sällan man hör om drivaxlar som havererat medan det dräller om trådar på allehanda forum för just de tidiga årgångarna.
Detta bör i sin tur vara en vetskap hos Volvo eftersom det inte längre är ett lika utbrett problem, dvs de kom med en tåligare variant. Ren hypotes förstås, men inte helt osannolik.
Användarvisningsbild
av Zanders
V50 D4 my 11 som jag köpte för två år sedan och kört ca 6000 mil med (8000 på mätaren) har jag haft en grej på. Acn la av nästan direkt efter jag köpte den. Visade sig vara en tryckgivare som gett upp. Nybilsgarantin täckte detta. Annars har det bara varit att tanka och köra. Är helnöjd med den!
av BengtBengtsson
grillchips skrev:Taskiga drivaxlar är tydligt på de tidiga modellerna som blivit eftermarknadssänkta. Så man kan ju till viss del se det som självförvållat i ett sådant läge men från och med 07-08 och framåt så är det ytterst sällan man hör om drivaxlar som havererat medan det dräller om trådar på allehanda forum för just de tidiga årgångarna.
Detta bör i sin tur vara en vetskap hos Volvo eftersom det inte längre är ett lika utbrett problem, dvs de kom med en tåligare variant. Ren hypotes förstås, men inte helt osannolik.
Garanterar att jag kommer få skit av er nu eftersom jag gjorde detta hos en volvomekaniker, och i er meningen snordyrt. (men jag har halva tummen numer mitt i handen). När jag bytte en damasker och en drivaxel + hjullagret. Så gick kalaset på 10.500:-. Japp jag betalade och ja, ni får kalla mig en idiot för att jag inte gjorde det själv. Men helt ärligt så kan jag inte. jag fick dock en drivaxel MY12 som gått 2000 mil. (krockad bil?)
Användarvisningsbild
av grillchips
Man kan inte kunna allt, och vissa saker vill man inte ens försöka med själv. Byta batteri är ju inga bekymmer men ska man börja skruva på högst viktiga delar på en bil så skulle jag också tveka. Hade gott om information när jag skulle montera sänkfjädrar på min V50 så jag hade definitivt kunnat försöka själv - men jag litade i det läget mer på min far som är gammal bilmekaniker. Och jag är övertygad om att det var ett klokt beslut.
Användarvisningsbild
av Fokuserad
Dessutom är det ju inte bara att pressa hjullagret och se glad ut på dessa modeller. När jag behövde byta kom jag i kontakt med verkstäder som inte ens ville ta sig an jobbet på grund av detta.

Pressas det inte på rätt sätt, på rätt lagerbana, trycker man sönder hela lagret.

Inget jag gör hemma på parkeringen direkt. :D

Men klart 10.500 svider, speciellt för något man inte ens ser, haha.
av Gourmand
Det finns många människor som inte skruvar själva av olika skäl - brist på intresse, kunskap eller avsaknad av plats och verktyg, t.ex. Man behöver naturligtvis inte idiotförklara folk för det. Men, ett tips är att försöka hitta en bra verkstad med riktiga bilmekaniker. Dessa återfinns sällan hos de stora auktoriserade märkesverkstäderna, men de finns spridda över i stort sett hela landet och med en vanlig bil som Volvo V50 har du garanterat inga problem att hitta en privat, mindre verkstad, som värnar kundrelationen. Du slipper bli lurad på en massa pengar och får tillgång till en verkstad som inte bara byter delar och tror att man kan reparera bilar genom mjukvaruuppdateringar. Valet av verkstad är ofta avgörande för bilekonomin, vad gäller bruksbilar. Det är lite annorlunda med hobbybilar som Ferrari och liknande, där får man vackert anlita de få som verkstäder som kan dessa specialkärror. Har man Volvo eller någon annan bruksbil, så finns det mycket att välja på.
av V50special
Fokuserad skrev:Dessutom är det ju inte bara att pressa hjullagret och se glad ut på dessa modeller. När jag behövde byta kom jag i kontakt med verkstäder som inte ens ville ta sig an jobbet på grund av detta.

Pressas det inte på rätt sätt, på rätt lagerbana, trycker man sönder hela lagret.

Inget jag gör hemma på parkeringen direkt. :D

Men klart 10.500 svider, speciellt för något man inte ens ser, haha.

Jag tror att Biltema säljer ett något billigare specialverktyg nu så man kan byta kompaktlagerna själv. Jag pallade upp bilen och plockade bort bägge spindlarna och tog med dom och nya lager till en person som hade verktyget. Bytet tog mindre än 10 min 200 spänn för bytet och 1500 för nya skf lager. Jag har för mig att bilia skulle ha 7000 för bytet för 2 år sedan.
VOC Service

Bytt batteriet och uppdatering programvara gjordes[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]