Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev:Att löda bort ett chip är inte svårt.... Eller jo visst, ska man prompt göra det med en 30kr's lödkolv och inget mer så är det rätt svårt.
Epoxi är drygt, men inte heller det speciellt svårt att få bort. Boxen är enklast av allt att öppna.
Jag har hållit på med elektronik där man gjutit/fyllt boxen med härdad epoxy för att skydda elektroniken från fukt/slag/g-krafter. Visst går det att långsamt avlägsna epoxyn försiktigt så att man till slut kan ta sig fram till kretskortets yta och komponenterna, men det är grymt jobb och tar evigheters evigheter om man inte ska skada något annat. För att försvåra ytterligare kan du ju enkelt placera några känsliga komponenter ovanför varandra innan du gjuter in dem så det blir ännu svårare att gräva sig in genom epoxyn utan att skada dessa. Vi har tex använt kretsar som resettade eller förstörde sig själva om man manipulerade kapsling för att ta sig in
De kostade inte många kronor

För att ytterligare komplicera bytet av kretsen som lagrar mätarställning så kan du ju lägga lite av motorstyrningslogiken på samma krets så den blir mycket svår att ersätta med en egen krets.

Idag när det är mjukvara behöver du ju bara knäcka den 1 gång, sen kan du enkelt kopiera detta miljontals ggr. Nu kopplar du ju bara in instrumentet och justerar riskfritt på några sekunder.

Ligger skyddet istället i hårdvaran så måste ju hela denna process med att montera ut boxar, avlägsna Epoxi som en hjärnkirurg och byta ut små utlösa kretsar göras från scratch varje gång. Det skulle därmed 99.9 % av skruvningarna bli helt ointressanta att utföra.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hurvida det blir ointressant eller inte har inte med saken att göra, faktum kvarstår att det fortfarande GÅR att manipulera mätaren. Signalen kommer någonstans ifrån, och lagras någonstans, och därmed går den att manipulera.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev:Hurvida det blir ointressant eller inte har inte med saken att göra, faktum kvarstår att det fortfarande GÅR att manipulera mätaren.
Min uppfattning är tvärs om. Eftersom allt kan manipuleras om man har oändligt med tid/pengar/resurser så är det enda intressanta var man lägger svårighetsgraden, det avgör om det kommer att manipuleras eller ej i praktiken.

Det är som med bankval och kassaskåp.Det finns inget i värden man inte kan bryta sig i om man har oändligt med tid/resurser. Det avgörande är att lägga nivån så högt att det inte finns lönsamhet i att utföra det.

Med en bra kombination av krypton och svårmanipulerad hårdvara skulle skojarna inte se någon ekonomi i att skruva.

Går det att backa uppdateringen om det inte […]

Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]

Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens[…]