Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Har massor av erfarenhet av båda motorerna.
2,5: skönare ljud, mjukare gång, extremt seg gasrespons, törstig, brett reigster (drar bra 1000-7000 r/m)
T4: går tyst och mjukt, utpräglat snål, s/s funkar utmärkt, pigg om man kör ensam, trött med släp eller tung last, smalare register (1500-6000 r/m) där den drar bra
Båda tycks hålla utmärkt.
T4 är jättebillig att serva.

2011 T4 gick sämre än nuvarande 2012
PH
Användarvisningsbild
av Sceptic
Otmalm skrev:
Är 2,5FT att rekommendera?? Vad kostar ev Polestar optimering?
Om du står ut med att den är lite törstig så går den fantastiskt bra tycker jag. Jag betalade 6900 för Polestar till kampanjpris (gäller till september) mot normalt 9200.
av perhall
Kedja, inte rem.
3000-intervall.
Kör man under 1500/år blir varannan en "oljeservice", och den kostar bara 980 kr.
Den verkar öht väldigt servicevänlig och konstruerad för att vara vänlig mot ägaren.
Tsf Audi som är svindyra att serva men även en D5 är ju mycket dyrare än en T4 att serva.
PH
av Otmalm
Ja som det ser ut idag så kommer jag att satsa på en V70 med T4 motorn. Skulle man istället ta en T4F så är enda egentliga skillnaden att T4F är 700kr billigare i skatt men kamremsbyte måste göras.
av mattish
Otmalm skrev:Ja som det ser ut idag så kommer jag att satsa på en V70 med T4 motorn. Skulle man istället ta en T4F så är enda egentliga skillnaden att T4F är 700kr billigare i skatt men kamremsbyte måste göras.
Nej någon rem på T4F finns inte! T4 och T4F är Fords Ecoboost-motor (som jag har för mig tillverkas på licens i Skövde?). Samma motor, bara annorlunda mappar osv. Även T3 är Fords motor. T3 sitter som Flexifuel i Focusen och den går riktigt bra. T4 behövs i en så pass stor bil som V70.
av perhall
T4 from MY12 har s/s, det har inte T4F.
Kör man mycket är det längre serviceintervaller på T4 än på F.
F har elmotorvärmare.
F 8 000 dyrare ny, billigare begagnad.
av pergrein
mattish skrev:
Otmalm skrev:Ja som det ser ut idag så kommer jag att satsa på en V70 med T4 motorn. Skulle man istället ta en T4F så är enda egentliga skillnaden att T4F är 700kr billigare i skatt men kamremsbyte måste göras.
Nej någon rem på T4F finns inte! T4 och T4F är Fords Ecoboost-motor (som jag har för mig tillverkas på licens i Skövde?). Samma motor, bara annorlunda mappar osv. Även T3 är Fords motor. T3 sitter som Flexifuel i Focusen och den går riktigt bra. T4 behövs i en så pass stor bil som V70.
Det är kamrem på T3,T4 och T4F inte kedja. Kolla på reservdelar på Mekonomen så ska ni få se att det är en rem som kommer som reservdel.
Jag fick även den infon när jag köpte min bil V60 T3 att det är en kamrem.

Med vänlig hälsning
Per

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]