Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Gårdö skrev:STÖDLAGERHAVERI / KARDANAXELHAVERI V70 R AWD

OBS - jag säger inte att det här är rätt, men såhär har jag gjort och det funkar skitbra. :-)

Bil:
V70 R AWD -98

Felsymptom:
"Burrande" ljud vid skarpa svängar i vissa hastigheter.

Felorsak:
Gummit som håller kardanaxelns stödlager på plats är utslitet.
(HJÄLP vad jag har felsökt - hjullager, drivknutar, diffspärr mm mm...)
Min bil är en sen -98, dvs det går inte att byta bara stödlagret, utan man måste byta hela kardanstången. :-(

Lösning:
(Läs HELA instruktionen först!)

Verktyg/utrustning:
(3/8" spärrnycklar är att föredra då man kommer åt lite lättare, men det går hyfsat med 1/2")
En tub polyuretanfog, typ "Sikaflex" (tänk på att det fäster för evigt på ALLT - ha inte Armani-skjortan på dig när du gör det här)
Insex-hylsnyckel 5 millimeter (eller var det 6? hmmm...)
12-mm hylsa (till stödlagerhållaren)
lång förlängare
Spärrhandtag
Ev. en stor polygrip (om man inte pallar att hissa bilen upp och ner för att lägga i och ur 1:ans växel.
En polare som kan använda den stora polygripen för att låsa kardanaxeln när man ska lossa och dra fast insexskruvarna
Billyft
En kall sexpack

1. Plocka bort kardansaxeln. (6+6 insex-skruvar i ändarna + 2 st 12-mm bultar på "lagerbocken". VAR FÖRSIKTIG MED INSEX-SKALLARNA så de inte rundar sig. Då får du ett helvete som tar onödig tid. Se till att insex-nyckeln passar perfekt och knacka gärna in den i skruven lite försiktigt med en hammare. Använd härdade kvalitets-nycklar och se för böfvelen till att de inte sitter snett i skrufven.
Nu kan du lugnt använda bilen tills reparationen av kardanen är klar, men betänk att den har blivit en vrålstark och relativt tung framhjulsdriven bil = hjulspinn vid rödljusen när det är blött och Golf-glinen ska veta hut. :-)

2. Gör rent resterna av "lagerhållargummit" ordentligt med rikligt med thinner och blås torrt, utan att blåsa sönder gummit.

3. Limma ihop gummiflikarna så gott det går med snabblim, så att gummit blir så helt som möjligt och stödlagret hamnar så centrerat som möjligt.

4. Fixera lämpligen kardanaxeln hängandes lodrätt, så att du kan jobba med ena sidan av stödlagret hela vägen runt.
Här var vi två som jobbade - en höll stången ståendes på golvet och en gjorde nästa steg, nämligen:

5. Applicera ett jämnt lager av "polyuretanfog" ("Sikaflex" eller motsvarande) på gummit runt hela lagret. Smeta ut det "lagom" med ett diskmedels-smort finger (annars blir frugan ilsk vid matbordet då det är ett helvete att få rent). Eftersträva att få ett så tunt lager som möjligt då det annars är risk att vibrationerna som kardanaxeln genererar fortplantas upp i karossen. Vitsen är att fylla ut och limma ihop där det fattas originalgummi. Jag smetade visserligen i rätt friskt med gegga och det funkade.

6. Vänd på kardanaxeln och gör samma sak på andra sidan.

7. Placera kardanaxeln horisontellt på stöd så att belastningen på gummit är så neutral som möjligt och lagerhållaren sitter så likt original som möjligt.

8. Låt härda minst ett dygn.

9. Återmontera och kör utav helvete.
Dra inte insex-skruvarna för hårt!

Efter ovanstående åtgärd går min bil helt perfekt.

Löcka te!

/Peter
No comments om vad jag egentligen känner..
Känns det som en bra metod att inte byta lagret så för all del.
Ha gärna en sån där billig cykelflagga monterad på bilen så att man kan hålla ut om man möter någon med denna typ av lagning.
Det är rejäla krafter som sliter i det lagret hur klent det än verkar. Då är det inte lämpligt att göra på detta viset.
Men förste man som blir ertappad med ett haveri av den här kalibern sorterar ut sej själv.
Släpper det och kardanen får svängrum så blir det otäckt. Har sett lagningen förr, har sett verkningarna IRL.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Finns väl bara 2, eller 1 egentligen, AWD som har hyffsad motor - 2.0R(B5204T3, 225hk, samma som 2.0T5 FWD) och 2.3R på 250(?)hk
En vanlig sketen AWD har ju inte ens 200hästar. "hjulspinn när det är blött".... Jadu, kan du inte få hjulspin när det är blött ute så är det något allvarligt fel på din motor... Man får ju t om hjulspinn med 2.0l 10v 120hk-modellen. Eller vafasen, med lite våld kan man säkert få hjulspinn på torrt också med den.
av *pettson*
taxi skrev:Men vilken sågning!?
Han fick det ju att fungera, och var noga med att säga att det inte var "rätt sätt"?
Ja förlåt.. jag ska genast gå tillbaka och ändra mitt inlägg.. Det är klart att det är en både bra och trafiksäker metod. Fel av mej..
Användarvisningsbild
av taxi
Nu kommer jag att tänka på nånting från en spindelfilm: "With great power comes great responsibility" :D
-Du besitter antagligen den största kunskapen om dessa bilar, Pettson. Det var svårt att se igenom det du skrev först, och få det till något annat än sågning. Nu förstår jag varför, så tack för det.
av *pettson*
Gå under några 97-98-99 och se hur många stödlagerbalkar som inte är mjuka.. En sjuka på grund av besparingsiver när man tillverkade dom. Går det att fixa eftermarknadsbalkar=? Verkar faktiskt inte så.
Verkar inte som om volvo får fram nya heller. Det är i alla fall vad jag fått höra.
Nu är det ju inte raketforskning att hemtillverka en sån balk men ändå.
Det är ungefär lika delar hempulade/limmade med risk för generalhaveri som det är hela lager med undermåliga balkar. Kontentan är densamma i slutändan. Släpper det så river kardanen bra. Eftersom den dessutom är tillverkad som den är med CV knutar i ändarna så tar det inga tider innan den går sönder och släpper. Nåt jag som sagt sett IRL. Han visste om att kardanen var dålig och han valde att riva runt med bilen, det skramlade till och kardanen gick ner i asfalten på den ojämna asfalt han var. Den tog tvärstopp och tryckte sej upp vid baksätets fotavdelning. Den blev skit kortfattat.. Bilens underrede likaså.
av Gårdö
*pettson* skrev:STÖDLAGERHAVERI / KARDANAXELHAVERI V70 R AWD

No comments om vad jag egentligen känner..
Känns det som en bra metod att inte byta lagret så för all del.
Ha gärna en sån där billig cykelflagga monterad på bilen så att man kan hålla ut om man möter någon med denna typ av lagning.
Det är rejäla krafter som sliter i det lagret hur klent det än verkar. Då är det inte lämpligt att göra på detta viset.
Men förste man som blir ertappad med ett haveri av den här kalibern sorterar ut sej själv.
Släpper det och kardanen får svängrum så blir det otäckt. Har sett lagningen förr, har sett verkningarna IRL.
"Det är rejäla krafter som sliter i det lagret"

Vad är det för bullshit?!?

Kardanaxelns stödlager, dess gummibussning och hållare har ENBART till funktion att på ett flexibelt sätt hålla kardanaxeln, med dess delning, på plats radiellt och ta upp kardanaxelns vibrationer för att de inte skall fortplantas upp i karossen.
Gummibussningen är i originalutförande endast två millimeter tjock och har dessutom en V-formad profil för att vara så flexibel som möjligt.
Den är inte på något sätt konstruerad för att ta upp några "rejäla krafter" utan är enbart till för att stötta axeln och eliminera vibrationer.
Självklart måste själva lagret inspekteras så att det är friskt innan man utför reparationen, men nu är det ju inte lagret det handlar om här utan renovering av det som håller ihop lagret med lagerbocken/-hållaren, dvs gumibussningen.

Riskerna med reparationen är
1. att man slarvar med rengöringen och inte får "limmet" att fästa ordentligt, vilket då kan leda till att det släpper och man i värsta fall får tillbaks det burrande ljudet.

2. att man "limmar" för tjockt och massan blir för styv och fortplantar kardanaxelns vibrationer upp i karossen i vissa farter när kardanaxelns varvtal stämmer med någon av multiplarna av bottenplattans resonansfrekvens.

3. att man använder fel materiel, så att det blir för hårt, inte orkar ta upp vibrationerna och spricker istället.

Jag gjorde den här reparationen tillsammans med en herre som har jobbat med bilar i över 50 år, från vanliga bruksbilar till både Cosworth och Ferraris Formel 1-team - han vet nog fan vad han håller på med!

Kom inte här och jiddra om några jävla cykelflaggor innan du vet vad du snackar om!
av *pettson*
Nej jag har säkert ingen aning... Lev lite i din fantasivärld vet jag?
Tills du vet vad du pratar om så tar du och monterar den där flaggan istället.
Din mekpartner får ha jobbat med det här i evigheter, hans släkt får äga en biltillverkare med. Det hjälper inte. Det är en reparation som inte ska utföras på det sättet av dom skäl jag anger.
Din förklaring du skrivit visar tydligt att du inte har en susning vilka laster som finns på en kardan, och din partner som gjort jobbet med dej, som är den erfarna verkar inte heller han ha en susning, då hade han sagt nej.
Därför är det också som det är, man enas om en tattarlagning som är allmänfarlig.

Det finns två saker att göra. Byt stödlagret komplett. Eller kasta kardanen.
I ditt fall går det utmärkt att lossa stödlagret och byta ut det mot ett komplett nytt. Men trots er sammanlagda kunskap som överstiger 50år enligt utsago verkar inte en enda av er ha en susning om det.
Välj mellan att betala saftigt i Sverige och få lagret direkt. Eller köp via Ebay få nån veckas leveranstid och lagret kostar hela 500spänn när det landat i din brevlåda om du momsar det.
Men vad vet jag...

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]