...

Moderator: Moderatorer

tottish85 skrev:-Folk som pendlar i fart, står de 90 på skyltarna så försök hålla det...de står sällan 70-90.
-Folk som är rädd fär fartkameror...är det 70 eller 90 så kan du med gott samvete köra det, du behöver inte sakta ner till 65 eller 85 för även kamerorna har felmarginal och fotar först vid 6km/h över tillåten hastighet.
-Folk som tror att vägrenen är en "håll av så jag kan köra om dig-fil"...ja körde ofta ut i vägrenen förut för att underlätta framkomligheten, men en dag stod det still en bil på vägrenen bakom en kurva och jag var "inlåst" på vägrenen av en skara som hade mer bråttom än mig...jag hade bromspedal så det gick ju bra, men sen dess använder ja inte vägrenen för att släppa förbi folk om ja håller hastigheten och jag förväntar mig inte atr folk ska ligga där när ja har bråttom. Jag har både ratt och gaspedal så jag kan vänta med att köra om till nästa tillräckligt långa lucka i mötande fil i kombination med god sikt.
På en sträckning på väg 195 byggde man om till 2+1-väg och höjde hastigheten till 100 Km/tim. Det var, och är, många som inte reder ut att hålla 100 på denna sträckning. Då var det någon som satte upp ett plakat på en viadukt och det stod nått i stil med "DET ÄR 100 HÄR, INTE 60 TILL 100 SOM EN DEL TROR. HÅLL 100 FÖR FAN!" Ja, nått i den stilen. Det hade plockats ned innan jag såg det men kompisen som kör samma väg dagligen hade sett det.

Det där med hastighetssänkning vid fartkameror är också intressant. Man får faktiskt inte pluspoäng för att man kör i 80 på en 90-sträcka vid en fartkamera. Man får inte ha detta till godo om man råkar köra för fort förbi en kamera någon annanstans. Det fungerar inte så. Det är 90 där också.

Vägrenskörning bestämmer JAG! Ingen annan bestämmer det åt mig. Är det fri sikt, mötande trafik och en bred vägren kan jag maka på mig så att omkörning kan ske utan att den omkörande går över mittlinjen. Eftersom jag brukar hålla hastighetsgränsen med liiiite plusmarginal så anser jag att om någon vill köra för fort så är det deras problem, inte mitt. Är det en audiförare som tvångsmässigt kör om allt och alla så flyttar jag mig absolut inte eftersom det vore att uppmuntra dennes beteende.
Det där med att hålla hastigheten är något jag retar mig på också. Finns inget värre än folk som inte kan hålla den givna hastigheten så man inte kan ha farthållaren aktiv. Det där med att öka farten bara för att det blir tvåfiligt är också jävligt irriterande. Jag får dock inget medhåll av min partner. "Sluta gnäll nu, du vet väl att det är högsta hastigheten inte den minsta" får jag alltid höra :(
av rid54
Vi uppmuntras ju hela tiden att tänka på miljön och därmed bränsleförbrukningen. Därav kanske man inte absolut VILL hålla 120 där detta är tillåtet, utan glida fram i 100 i stället. Det gör rätt mycket på förbrukningen, faktiskt, även med en modern bil. På en motorväg kan det ju inte vara ett problem, de är ju byggda, för massor av pengar, för att omkörningar ska kunna genomföras utan risk. Att pendla upp och ned i hastighet, däremot, är närmast en förolämpning och en provokation mot alla medtrafikanter.
Jag tycker transportstyrelsen snarast borde gå ut med info eller göra en kampanj eller likn. om hur man ska bete sig på 2+1-vägar, det börjar bli rent bedrövligt hur folk i allmänhet misslyckas med att hålla hastigheten.
Körde från Jönköping mot Nässjö (31:an, hastighet 100) häromdagen och började fundera på om jag skulle ta småvägar istället för att få tuppjuck på alla idioter som ligger en bra bit under 100 där det är 1-filigt och sedan ökar till en bit över 100 där det är 2-filigt :-(O)
Användarvisningsbild
av mobe
kebabpizza skrev:Jag tycker transportstyrelsen snarast borde gå ut med info eller göra en kampanj eller likn. om hur man ska bete sig på 2+1-vägar, det börjar bli rent bedrövligt hur folk i allmänhet misslyckas med att hålla hastigheten.
Körde från Jönköping mot Nässjö (31:an, hastighet 100) häromdagen och började fundera på om jag skulle ta småvägar istället för att få tuppjuck på alla idioter som ligger en bra bit under 100 där det är 1-filigt och sedan ökar till en bit över 100 där det är 2-filigt :-(O)
Håller med till 100%
Stjernkvist skrev:Ja de säger att 2+1 är "säkrare vägar" men folk beter sig som idioter på dem...
Jo, fast de krockar ju inte.
kebabpizza skrev:Jag tycker transportstyrelsen snarast borde gå ut med info eller göra en kampanj eller likn. om hur man ska bete sig på 2+1-vägar, det börjar bli rent bedrövligt hur folk i allmänhet misslyckas med att hålla hastigheten.
Låter som att det är dags för polisövervakning där så kan de bötfälla alla rövslickare. :)
Micce1980 skrev:Låter som att det är dags för polisövervakning där så kan de bötfälla alla rövslickare. :)
Ja, dom ska också sättas åt och det finns ju lagliga medel för det. Synd bara att det inte finns några lagar som direkt reglerar idioter.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag har inget emot att hålla 70 eller 90 osv om man ligger bakom men se till att hålla det då, att pendla mellan från 10 under till 10 över hela tiden är rätt tröttsamt.
Sen har vi en annan grupp som håller 65 överallt, sen spelar det ingen roll om det är 30 eller 90...
  • 1
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 553

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]