NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BengtBengtsson
#882208
För alla er som är sugna i tankarna på köpa en v50, här kommer min erfarenhet efter 1,5 år.

Köpte för 1,5 år sedan en tidigare tjänstebil ifrån vägverket. Det var en 2,4i (170 hk) business ++ 2004 som gått 17.xxx mil nu 21.xxx.
Bilen är riktigt härlig att köra överlag.

Men till det mindre roliga.
Månad 1-3
Efter en vecka, slutar lamporna att fungera, Elfel halvljus, de bytte lamporna. Funkade ett tag sen kom det igen, men försvann av sig själv efter ett tag. I samma veva slutar bagageluckan fungera, den byttes ut.

Efter någon månad börjar den skära när man startar bilen (WPC? skruv, om jag förstod säljaren rätt) detta var dock inte farligt för bilen. När jag rullar in bilen i verkstaden för att få mina lampor fixade säger mekaniken att min fjädring är slutkörd vänster fram. Detta byts ut, som tur var på garantin.

Månad 3-6
Märker att oljeförbrukningen är helt sinnessjuk, fylla på oljan var tredjemånad. Hjullagret är helt slut på höger fram. Detta byts ut. Elfel igen på vänster halvljus, fungerar igen när man stänger av och sätter på bilen. Fortfarande minusgrader ute och vindrutetorkarna fungerar ibland ibland inte. (problemet kvarstår, även på sommaren)


Månad 7-12
Bilen fungerar som en klocka förutom ovanstående kvarvarande problem samt... Missljud ifrån motorn efter den gått ett tag, ett pipande/tjutande ljud. Öppnar man locket till oljan, slutar ljudet. Visar sig vara oljefällan som är sönder.

Månad 12-18
I samma veva slutar bagageluckan fungera igen. Kör på en sten och tror att oljetråget har gått sönder, får in den till mekanikern, de ser inga problem, men båda damaskerna är sönder (inte på grund utav stenen), samtidigt är det andra Hjullagret vänster fram slutkört. När mekanikern skall laga damaskerna faller hela drivknuten av på ena sidan och drivaxeln måste bytas ut.

Just nu är AC halvfungerande (c.a 30-60 minuter) sen kommer en fuktig luft ur ventilationen samt att igår fick jag åter igen Elfel halvljus.

Detta är vad jag kommer på såhär på rak arm. Men finns säkert något mer som jag glömt.

För er som inte orkar läsa här kommer en sammanfattning:
- x4 Elfelhalvljus
- x2 Bagageluckan slutar fungera
- WPC? mutter i motorn (missljud ifrån motorn vid start)
- Fjädring slutkörd
- Hög oljeförbrukning
- x2 Hjullager
- Vindrutetorkarna fungerar när de känner för det
- Oljefällan
- x2 Damasker
- Drivaxel
- AC fungerar i ungefär 30-60 minuter

Ni är säkert sjukt mycket bättre än mig på bilar. Klassas detta som normalt? Jag tycker jag inte gör annat än ringer till mekanikern. Som dessutom fått en egen plats i min adressbok. Fördelen är att jag börjat få 10% rabatt när jag är där.
av Droopy
#882211
10år gammal bil och de första V50 hade ju en del elprobs så jag tycker det låter ganska normalt. Jag har själv en V70 MY12 som gått 3k mil som halva bilen snart är bytt på, och det är inte så jätte märkligt enligt ÅF, saker och ting går sönder menar de :-) jojo......
av BengtBengtsson
#882213
Kom på tre saker till.
När man tvättat bilen hör man vatten droppar ner mellan dörren.
Och på vintern kommer smält snö ner och fryser låset så den "klickar" inte igen när man skall stänga.
Kan vara svårstartad ibland, andra försöket brukar det fungera.
Senast redigerad av 1 BengtBengtsson, redigerad totalt 0 gånger.
av BengtBengtsson
#882215
Droopy skrev:10år gammal bil och de första V50 hade ju en del elprobs så jag tycker det låter ganska normalt. Jag har själv en V70 MY12 som gått 3k mil som halva bilen snart är bytt på, och det är inte så jätte märkligt enligt ÅF, saker och ting går sönder menar de :-) jojo......
De va som fan, kollade runt på en v70 11-12. Man betalar ju hellre en amortering på en bättre begagnad än reparationskostnader på en sämre begagnad. Men bör väll tänka om igen då.
av V50special
#882450
Låter som en äkta V50, en riktig skitbil made by ford.
På min så har precis bägge drivaxlarna och kondensorn rasat samtidigt. Repkostnad på runt 12 -15 tkr
Tidigare så har bägge hjullagerna rasat vid 12000mil, fjäderbenslager, ac:n har strulat 4ggr, när jag fick bilen ny -07 så var jag tvungen att besöka verkstaden 5ggr första året med diverse fel. Motorn har gått bra, problemet är att allt runtomkring är sopor.
Användarvisningsbild
av P210
#882494
Låter som en äkta V50, en riktig skitbil made by ford.
Kan kontra med min erfarenhet efter 1,5 år i V50, köpte också en gammal(!) MY2010 tjänstebil med 9800mil på mätaren, nu 13300mil och det enda jag bytt är en backsensor som jag förmodligen själv dödat genom en allt för närgången kontakt med högtryckstvätten...

Visst fanns det en del barnsjukdomar i början, men en 10år gammal V50 med 20k på mätaren tror jag inte är sämre än något annat i dess jämförelse, misskötsel etc kan ta död på en bil betydligt snabbare än så..
Och på tal om Ford, hur många av kusinen Ford Focus har ni sett som rullat 20k+?!

Samt med tanke på hur många som tillverkats så tycker jag inte att de få som spyr galla över sina V50:s känns säskilt överrepresenterade:

Antal producerade bilar
S40-V50-C30 – År 2003-2012 – Antal: 1 108 195 -
See more at: http://www.pavag.volvocars.se/innovatio ... yCgvb.dpuf
av BengtBengtsson
#882499
V50special skrev:Låter som en äkta V50, en riktig skitbil made by ford.
På min så har precis bägge drivaxlarna och kondensorn rasat samtidigt. Repkostnad på runt 12 -15 tkr
Tidigare så har bägge hjullagerna rasat vid 12000mil, fjäderbenslager, ac:n har strulat 4ggr, när jag fick bilen ny -07 så var jag tvungen att besöka verkstaden 5ggr första året med diverse fel. Motorn har gått bra, problemet är att allt runtomkring är sopor.
Låter fel att säga men, tack då är jag med andra ord inte ensam..... Jag är ute efter en ny bil, men vägrar sälja denna bil privat då jag skulle må skit att "lura" på någon en sådant senior måndagsexemplar.

Hur ser nyare volvo bilar ut, V60 eller V70 MY10-13 är dessa lika krångliga?
Läser man andra inlägget så har ju inte V70 någon vidare kvalité heller.
av Droopy
#882510
De flesta är garanterat nöjda med deras V70 12-15, men som med allt annat det är oftast bara krångelbilarna man läser om, jag skulle ju aldrig tex starta en tråd här om hur bra min bil är, el hur.
av Gourmand
#882543
Kan väl balansera upp det hela en aning. Jag har nu i drygt 2 år kört en V50 D2 2012. Den har gått drygt 9000 mil. Har inte haft en reparation, utöver sedvanlig service. Billiga servicar, låg verklig förbrukning och en i övrigt mkt revlig bil att köra. Jag hade även en BMW 318 D (09)tidigare. Trevlig bil, men betydligt dyrare att äga pga av fler felkällor. Jag valde bort den och behöll Volvon. V50:n har dessutom varit en utmärkt vinterbil. OBS ! Jag anlitar en liten privat verkstad och skulle aldrig sätta min fot på en Bilia-anläggning, eller liknande bilhangar.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#882566
Inte för att försvara V50 för att jag kör en själv och är nöjd men tycker det klagas lite väl på slitdelar som tex hjullager. Vill man inte byta slitdelar gör man rätt i att köpa en nyare bil med få mil på mätaren och inte en av vägverkets bilar som körts på vägar som de flesta av oss inte visste fanns. Förstår dock att det kan kännas aningen surt men sådana saker har tillverkaren räknat ut hur länge det ska hålla. Bytte själv hjullager på vår V50 -06 i våras när den gått 12 800 mil, var inte det minsta förvånad men visst jag hoppade ju inte av glädje heller. :)
VOC Service

Bytt batteriet och uppdatering programvara gjordes[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]