Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 -98 Automat 2.4 B5252 10v

Är bulten som "kniper" navet kring spindelledens tapp, gängad i godset?
Fick loss muttern inför byte länkarm/spindelled, men får inte loss bulten och nu är den tyvärr förstörd, trots värme, lirkande och smörjmedel...

Kan jag kapa av bultskallen och knacka ur bulten, eller måste hela navet loss nu och sättas i borrjigg för att borras ur?

(Se bifogad bild, det är denna skruv jag vill veta om den bara sitter med mutter. Bilden är illustrativ och ej från min bil + lånad från internet).
Bild

Mvh
Tomas

EDIT: Stavfel + lade till bild.
Senast redigerad av 1 Greffskij, redigerad totalt 0 gånger.
Om du tittar på den nya länkarmen så ser du att det är en skåra i tappen,där bulten skall glida in och som extra säkerhet,så skruvar man fast allt med muttern.Jag tog en större mejsel eller en huggmejsel och knackade in i skåran för att lätta på bulten.Bulten brukar rosta fast så du får knacka och samtidigt försöka snurra på den.
Ursäkta, när jag läser vad jag skrev ser det drygt ut. Det var absolut inte meningen.

Jag har bytt den här länkarmen 2 gånger förut så jag har koll på hur det funkar, men kan inte för mitt liv minnas att "klämbulten" satt så in i h-e förra gången utan att det gick mycket lätt att få isär allt... dock minns jag alltså inte om den är gängad i godset i spindeln/navet eller om det "bara" är kläm mha. muttern. Idag har jag masserat den i en halvtimma utan resultat, förra gången tog det under 30 minuter att byta armen från det att hjulet kom av tills dess bilen stod på marken igen.... :(
Hej och tack för råden återigen.
Efter tillverkning av ett eget drivdorn av en gammal kofot, lyckades jag till slut, efter oerhört mycket våld, slå ur skruven.
Jag tror aldrig jag haft något som suttit fast så på någon bil förut, och jag har haft många gamla skorvar.
av *pettson*
Problemet uppstår eftersom den som skruvade innan inte smorde hela skruven med t.ex kopparfett eller alufett. Det behöver bara smörjas tunt. Är skruven helsmord så rostar den inte fast helt enkelt.
Det är lika roligt i audis eller passats 4spindelleds framvagn. Det kam fastna såpass att man får borra ur 14cm skruv..

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]