NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stjernkvist
Verkar ej som att det är fel på det mekaniska då när jag kortslöt så lät den som klick klick och vill dra upp det men går ej runt typ. Ska kolla om jag kommer åt det mekaniska inne. Bara barn stol grejer i vägen... tur att jag fick ut barnvagnen iaf. :p
av Stjernkvist
Har skruvat isär allt nu och man kan inte få upp låset manuellt. .. suck blir väl verkstad snart.... hittade nytt lås för 500 beg. Men får ju som sagt inte bort det gamla.
av Stjernkvist
Nu ska jag testa byta den själv, kommer nog lägga upp lite bilder när jag gör det! =)
Ska köpa ett nytt bakluckelås/låskista eller vad man kallar det för 500 KR imorgon, låna felkodläsaren av pappa så kommer jag visa lite hur man jag gör för att lösa detta för de i framtiden kanske får problem med låset och det inte är microbrytaren ! =)
Användarvisningsbild
av Fokuserad
Hmm. Skumt! Men visst kan låset i sig kärva fast.

Fick tråckla upp låset till facket under sätet på tjejens vespa här om dagen. Bröt lite i bygeln och tömde en burk 5-56 så var den som ny igen. 8)

Hoppas det löser sig, och bra med bilder och how-to inför eventuella kommande problem!
av Stjernkvist
Fokuserad skrev:Hmm. Skumt! Men visst kan låset i sig kärva fast.

Fick tråckla upp låset till facket under sätet på tjejens vespa här om dagen. Bröt lite i bygeln och tömde en burk 5-56 så var den som ny igen. 8)

Hoppas det löser sig, och bra med bilder och how-to inför eventuella kommande problem!

Jo vi försökte dra med en mejsel på själva "haspen" och körde lite 5-56 med men ack funkade ej.
Japp farsan köpte låset idag så får se om det kommer upp nu till helgen
Ja nu ska vi se. Nu skriver det på mobilen så kommer nog vara lite si så där. Kanske lägger till kommentarer m.m. senare när jag har tillgång till min andra dator.
OBS! DU GÖR DETTA PÅ EGEN RISK!

Du behöver torx 40, 10ans nyckel, sax, platt skruvmejsel liten till mellan i storlek.

Börja med lossa den yttere plastdetaljen/handtag nere till vänster på bakluckans inredning. Där efter är det typ bara att dra bort hela alltet sitter bara med plast "ploppar" som klickas dit I karossen. När du är färig bör det se ut så här. Bild
där efter lossar du el kontakten (1 på bild) från låset. Vid detta läge vill du koppla in det nya och dra ner haspen med mejse för att se om det låses upp. Gör det och be din assistent om du har en trycka på handtaget utifrån. Funkade fint va? :) (Jag har en-08 fick tag på-05 handtag den hade 6 stift och min bara 4 men kontakten är tillverkad 6 stift så ingen fara med det funkar ändå.)
Där efter får du ta och lossa de tre skruvarna (#2) där är det 10ans nyckel. När det är gjort kan du öppna luckan kan beövas lite kraft att dra över låset eftersom det blir lite tight. Men det är ingen fara varken lås eller karossen bör inte skadas.
Då bör du vara här Bild ta ut plastmattan i bagaget och fäll upp till luckan reservhjulet. Nu ska vi lossa på plast detaljen som låset går in i det gör man lättast genom att pilla den ovanför gummilisten och dra lite försiktigt. När den är lös så sitter det två torxskruvar under den till ögglan den låser i här är dom Bild lossa dem så får du hela alltet i din hand såhär Bild det sitter en gummi/plast detalj över själva låset som låser fast I ögglan den klipper du itu med saxen ser bättre på denna bilden tror jag Bild därefter kommer du åt en liten hasp på höger sida med mejseln du kan trycka in för att låsa upp låset från ögglan Bild

Så nu kan du slänga det låset. Sätt tillbaka nu ögglan i karossen någolunda rakt och där den satt och skruva i nya låset i karossen i med kontakten. OBS! inte plastkåpan ännu Bild Bild därefter testar du att stänga luckan och rycker i den för att se om det glappar lite. Om det gör det öppna luckan justera ögglans position innåt mot bilen genom att lossa o spänna torxskruvarna. Repitera tills den inte glappar mer.
Sätt på plastkåpan bara att trycka tillbaka så klickar den dit ochbpilla över gummilisten Bild testa stänga luckan ev. Justera ögglans position igen.
Stäng luckan till reservhjulet lägg på plastmattan och sätt tillbaka inredningen i bakluckan avsluta med att sätta dit plasthandtaget igen.
Totalt kostnad drygt 500kr för begagnat lås. Voila du har nu sluppit betala 1500-2000kr till verkstad (räknat på mekonomens offert jag fick 700-800kr för lås + 800-900 i arbete de hade bytt häromdagen på en v70 så han hade det färskt i minnet) nytt lås kostade ca 1500-1600 (ad bildelar) och tänk då arbetet med hos en riktig volvo verkstad! Klart värt att byta själv.
Bild

Kommer läsa igenom detta igen och kolla så att jag inte missat något imorgon vid datorn.
Nja togninte överdrivet lång tid. Dock gjorde jag lite förarbete dagen innan för att ta reda på felt till hundra 100 det knepigaste var nog att få ut inredningen. Vågade inte dra för mycket i den först. Sen var det krångligt med eftersom man sitter i bagaget för luckan gick ju ej att öppna. Men skulle väl tippa på att man kan göra det på 1-1.5 timme
Underbart är internet och forum! Min V50 hade samma problem, all elektronik funkade (man hörde ett klick när man tryckte in knappen som ska öppna bakluckan) men låset öppnade sig inte. Jag följde guiden till punkt och pricka och demontering + montering tog ca 45 minuter. Det enda jag tyckte var lite svårt var det första steget: att ta loss den yttre biten av handtaget på bakluckans insida. Det verkar inte vara något fjädrande stift som man ska trycka in innan man drar loss det, utan det är nästan bara att använda kraft.

Jag jämförde det nya låset jag fått från skroten med det gamla. Fjädrarna i mitt lås var gjorda av klenare stål, och en av dem hade gått sönder.

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]