Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Otmalm
Då det snart ska bli tillökning i familjen så är det dags att kolla på en större bil. Sitter och läser på nätet och tittar på olika modeller men jag tänkte vara på den säkra sidan och slänga ut en tråd här.

Det jag letar efter är en V70 årsmodell 2009-2013 och gärna med R-design. Det svåra är motor valet. Hur säkra är etanol versionerna? Läste någonstans om dyra service på 2,5FT vid 9000mil och då känner jag mig mer intresserad av 2,0F även fast den kanske upplevs slö och ha höga motorvarv. Hur driftsäker är 2,0F?

Diesel är alltid intressant men de ligger så högt i andrahandsvärde och jag vill ju slippa det dyra partikelfilterbytet som vissa dieselbilar har. Någon som vet hur det är med D3? Är det partikelfilterbyte på den vid 120000?

De senaste motorvalen jag tittat på är T4, då jag läst att det är kamkedja på denna motor, samt T4F då denna verkar säkrare och snålare än tidigare etanolversioner, dock ej kamkedja på T4F?. Någon som vet något om servicar på dessa två versioner?

Man skulle ju helst ha en miljöbil flexifuel men jag har som fått dåliga vibbar när jag läst om rasade motorer och dyra servicar.

Tips och råd och egna upplevelser mottages med glädje så mitt val kanske blir lättare.
Användarvisningsbild
av joel80
Hur långt kör du per år?

Vad är det i R-design du vill åt? De har hårdare och stötigare fjädring... jag valde att bara köpa själva extiördetaljerna istället. Vill inte åka stötigt... så mycket räser kör man ändå inte som familjefar. :)
av s6025t
Ska man ändå ha R-design sakerna utvändigt så kostar det nog mer att köpa sakerna löst bara bakre stötfångare o dubbla utblås som R har kostar nog mer än vad R-design paketet kostar extra på en begagnad bil
Tänk på att även Dynamic edition som joel80 kör har sänkt sportchassi från R utan nivåreglering så den är stötig den med i jämförelse med en standard V70 :)
http://www.bilia.se/bilar/personbilar/v ... c-edition/
Senast redigerad av 3 s6025t, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Otmalm skrev:

Det jag letar efter är en V70 årsmodell 2009-2013 och gärna med R-design. Det svåra är motor valet. Hur säkra är etanol versionerna? Läste någonstans om dyra service på 2,5FT vid 9000mil och då känner jag mig mer intresserad av 2,0F även fast den kanske upplevs slö och ha höga motorvarv. Hur driftsäker är 2,0F?

De senaste motorvalen jag tittat på är T4, då jag läst att det är kamkedja på denna motor, samt T4F då denna verkar säkrare och snålare än tidigare etanolversioner, dock ej kamkedja på T4F?. Någon som vet något om servicar på dessa två versioner?

Man skulle ju helst ha en miljöbil flexifuel men jag har som fått dåliga vibbar när jag läst om rasade motorer och dyra servicar.

Tips och råd och egna upplevelser mottages med glädje så mitt val kanske blir lättare.
Den dyra servicen du pratar om är numera borttagen. T4F är mycket riktigt snålare men betydligt tråkigare att köra än 2.5FT. Har ingen egen erfarenhet av 2.0F men ska man gå på det jag hört från olika Volvotekniker har det varit en del strul med Fordmotorn i 2.0F till skillnad mot Volvomotorn i 2.5FT. Själv kör jag enbart 98 oktan även om jag skulle tjäna en slant på att köra etanol.
av perhall
T4/F helt klart tråkigare än 2,5F/T. OK pigg om man kör ensam, tröttare med last.
Dock ca 30 % snålare...
Jag gillar inte heller R-Design eftersom det förstör komforten men ändå inte gör bilen rolig att köra, bytte bort min efter ett år.
2,0F R-Design har jag aldrig sett, tvivlar på att det finns mer än en handfull i Sverige.
Driftsäkerhet är bra. Känner många beghandlare och de säger att V70 är en pålitlig och bra bil medan BMW och Audi är mera osäkert. Tydligt mönster. Volvo och Merca bra. Audi och BMW varierar mycket i kvalitet.
Faktum är att det nu är ganska klart att V70II har bra långtidskvalitet!
PH
Användarvisningsbild
av Sceptic
Att R-Design skulle vara så otroligt stötiga kan jag inte hålla med om. Har en del erfarenhet av "vanliga" D5:or och om de nu går mjukare tror jag det framförallt beror på däcken.
av perhall
Jo, helt klart beror det ju dels på att det är 18", och dels att det är Pirelli Zero som konstigt nog standardmonteras.
Men även med vinterdäck är det märkbar skillnad till det sämre och högre vägljud.
Dessutom är ju de flesta 18" däck i 40-profil sportiga däck medan 16 och 17 ofta är komfortdäck.
Det är väl från MY13 som 17" är std på R-design? Det gör ju saken bättre.
av Otmalm
Okej okej, alltså ingen 9000mils service på 2,5ft längre. Någon som vet om det är kamkedja på T4 motorn och hur det ser ut med T4F?

Någon som har egna erfarenheter med T4?

Är 2,5FT att rekommendera?? Vad kostar ev Polestar optimering?

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]