Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Puman
#882111
Ett inte alldeles ovanligt problem som kunde uppstå på gamla B18 B20 B21 osv, var att det kunde bli ett litet läckage mellan ett förbränningsrum och en kylvätskekanal i topplockpackningen. Låg belastning så kunde det fungera normalt men vid högre belastning (högre förbränningstryck) så gick trycket ut i kylmantlarna med följd att termostaten inte orkade öppna. Knepigt problem att hitta då det knappt visar sig på kompprov.
av *pettson*
#882113
Puman skrev:Ett inte alldeles ovanligt problem som kunde uppstå på gamla B18 B20 B21 osv, var att det kunde bli ett litet läckage mellan ett förbränningsrum och en kylvätskekanal i topplockpackningen. Låg belastning så kunde det fungera normalt men vid högre belastning (högre förbränningstryck) så gick trycket ut i kylmantlarna med följd att termostaten inte orkade öppna. Knepigt problem att hitta då det knappt visar sig på kompprov.
Idag är det enkelt att avslöja ett läckage.

1 Kompprov kall och varm. Det är det osäkraste provet. Konstigt nog det dom flesta använder ändå.
2 Trycksättning av kylsystemet. Systemet får inte sjunka i tryck över tid, då finns en läcka. Går att utföra både kallt och varmt. Men kör man varmt får man räkna med att trycket sjunker över tid då vätskan expanderar mindre och mindre med värmeförlusten. Det brukar däremot resultera i att man får vatten i en cylinder då vattnet pressas baklänges in i förbränningsutrymmet oavsett hur litet läckage det är.
3 Det enklaste vid misstanke.. Kemprov på kylvattnet. Visar kylvattnet att där finns ett utslag och det ändå känns osäkert, då tappas systemet ur, spolas och fylls med vatten enklast.
Sen kör man som vanligt någon/några dagar. Sen testar man igen. Utslag igen visar att där är ett problem.

För den som har tillgång till en avgasmätare är det bara att öppna kärlet, snabbt kika så vätskan inte ser ut som om den fylldes före kriget. Verkar den ok, slå på locket vänta några minuter och kör fram avgastestern och öppna locket. Kan den detektera HC vid expansionskärlsöppningen då är det ett läckage.

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]