Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej vänner,
(första inlägget)
Nu har jag fått problem med min 940. Den dog när vi saktade in för ett rödljus och sedan gick den inte igång igen. När man vrider på nyckeln går inte startmotorn igång, det klickar bara. När tändningen är på så lyser endast Lambda-lampan och Oljetrycksvarningen. Det finns åtminstone lite ström i bilen, varningsblinkerserna fungerar. Jag har inte haft möjlighet att mäta något med Voltmeter.

I höstas hade jag problem med lampan till instrumentpanelen som gjorde att vi fick stopp på bilen. Verkstaden satte då in lampan efter generatorn istället under huven. När vi fick stopp då så lös generatorlampan bra länge innan vi till slut stannade, nu var det mycket mer plötsligt.

Jag har inte haft möjlighet att kolla om denna lampan som verkstaden monterade vid generatorn är hel, jag misstänker att om den går sönder så slutar bilen att fungera. Stämmer det?
Har ni något förslag på vad jag kan kika på?

Tacksam för svar. Bilen har ca 37 500 mil under huven så allt ska väl ge sig någon gång men vore roligt att hålla den vid liv ett tag till.

/Niklas
NiklasL skrev: Jag har inte haft möjlighet att kolla om denna lampan som verkstaden monterade vid generatorn är hel, jag misstänker att om den går sönder så slutar bilen att fungera. Stämmer det?
Ja, det stämmer.

Finns ingen fungerande laddningslampa laddar inte heller generatorn. Det låter som att det är det som hänt, och att batteriet sedan tagit slut.
Nu har jag fått kikat över det lite mer. När jag fick hjälp med kabelstart så startade bilen men så fort jag tog bort kabeln så dog den i stort sett. Batteriet var alltså helt dött. Eftersom bilen inte stod lämpligt till så beslöt jag mig för att köpa ett nytt batteri så att jag åtminstone kunde köra hem bilen och det har jag gjort nu. Jag misstänker nu då att batteriet inte tar upp någon laddning och att det inte har med batteriet i sig att göra.

Batteri-lampan har alltså blivit specialkopplad av en tidigare mekaniker och nu sitter den under huven istället för framme i panelen. Den lyser mycket svagt när tändningen är på och lyser med samma intensitet när bilen startas och varvar upp, det verkar alltså inte vara lampan det är fel på. Den ska ju så vitt jag vet lysa tydligt när endast tändningen är på för att sedan släckas när bilen startas och generatorn skapar spänning. Jag ska få tag på voltmeter och kika om laddningen kommer ut ordentligt från laddaren och det är fel på kablaget eller om generatorn faktiskt inte laddar, den är dock ny sedan i höstas så den borde inte vara trasig...

Någon som har några andra idéer?
Nu har jag varit där och mätt med multimeter. Det verkar som att generatorn inte ger någon laddning alls. När jag mätte enbart det nya batteriet hade jag ca 12,5V. När jag mätte batteriet med motorn igång så mätte den ca 12,05V. När jag mäter generatorns + och jord så får jag också ca 12,05V. Jag har kollat så att det inte är något fel med jordningen till generatorn och det verkar vara lugnt. Jag bytte generator i höstas på verkstad så den är inte ens ett år gammal. Därför är det konstigt att den är trasig...

Vet ni om det finns något känt elfel hos Volvo som gör att generatorer slits ut fortare?
Nu är inte jag något proffs på generatorer, men jag har i alla fall några erfarenheter.
Generellt gäller ju att lampan skall lysa starkt med tändning påslagen för att sedan slockna helt när motorn dras igång.
Lyser inte lampan vid tändningsläge kan det bero på t.ex. kabelbrott, men om man tar kabeln till lampan (d+ på generatorn) och sätter direkt mot jord på generatorn varpå lampan tänds, så tyder det på fel i generatorn. På min gamla 940 hade jag problem med svagt lysande laddningslampa och det försvann med ny generator.

En dum fråga kanske, men är du säker på att du fått en helt ny generator monterad i bilen, eller bad du verskan att fixa problemet till bästa pris? Ett första alternativ brukar vara att skruva ur laddningsregulatorn ur generatorn (två skruv på baksidan) och inspektera kolen. Om kolen är dåliga så kan en ny regulator vara lösningen, kostar dryga hundringen på biltema.
Tack för ditt svar Jeppe.
Det var en bra idé med att sätta lampan mot jord. Det ska jag prova. Vad gäller generatorn så är jag relativt säker på at den är ny såvida de inte har lurat mig, det finns kvitto på köp från Mekonomen och den ser ut att vara väldigt ny.

Fick tag på verkstan som gjorde jobbet nu så ska försöka få ner bilen dit ner imorgon efter att ha laddat batterierna.
Jeppe940 skrev:Lyser inte lampan vid tändningsläge kan det bero på t.ex. kabelbrott, men om man tar kabeln till lampan (d+ på generatorn) och sätter direkt mot jord på generatorn varpå lampan tänds, så tyder det på fel i generatorn. På min gamla 940 hade jag problem med svagt lysande laddningslampa och det försvann med ny generator.
Jag testade just detta nu och då lös lampan väldigt starkt. Så då håller jag tummarna för att det är generatorn, den är det ju garanti på.
Jag kommer att köra bilen till verkstan imorgon, har laddat batteriet fullt och tar med mig ett extra utifall att, det borde hålla de 30-40 minuterna jag har att köra.

Är det någon som vet i vilken takt batteriet drar ut om man kör i 70-90 med lampor och allt annan elektronik avstängd?

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]