Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo11
Hejsan det är så att jag fyllde i typ två millimeter för mycket olja i bilen vilket resulterade i att efter ca 4 mils körning så har den efter natten läckt ut ca en dl olja,kanske inte ens så mycket. Blött på balken längst ner under bromsoljetanken ungefär men är stensäker på att det är motorolja då tomgången är något ojämn men bilen går fint i övrigt. Har jag sprängt nån packning? Eller har motorn själv dränerat vid övertryck?
av Volvo11
Knappt nåt på stickan enligt min mor som hade bilen över dagen,så hon hällde i en liter och jag hällde i en till för jag tänkte att mer än en liter lär den ju ha men då blev det plötsligt 2 mm över maxstrecket. Tänkte inte mer på det utan åkte några ärenden ca fyra mil innan jag parkerade den för natten. På morgonen är det en liten pöl under bilen :/
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Är det samma viscositet på nya oljan som gamla? Jag vet att dåliga packningar kan börja läcka om man t ex byter från 10W-40 till 5W-40.
Föreslår att du gör rent allt oljesöl under bilen, lägger ut några tidningar under, och sen håller koll på om det fortsätter att läcka, och isf vartifrån det kommer(vilket kan vara svårt... har fortfarande inte hittat mitt läckage >_>).
av Nilsson850glt
Ett tips bara, kolla nedanför fördelarlocket, och nedanför kamlägesgivaren (minns i skrivande stund det korrekta namnet) om det har runnit ut olja där, det rinner i sin tur ner på växellådan, ser man pölarna under bilen så kan det se ut som att det har kommit från själva lådan, innanför fördelarlock och kamgivaren sitter det en form av packboxar som brukar börja läka, har varit med om det på 3 st bilar nu på 2 månader, på 2 av dom hade tätningarna dessutom tryckts loss och det var orsakat av tät vevhusventilation kombinerat med hård körning, så trycket blev förmodligen enormt
av Volvo11
Låter som att det verkar ganska ofarligt ändå men törs jag köra bilen eller ska jag låta den stå tills jag har fixat det?
Den går ju men tänkte så det inte blir värre,kommer förmodligen tappa ur lite olja först om det behövs.
av Volvo11
Har kört ca 4-5 mil med den nu och den går lika bra som innan och den har inte läckt en droppe mer olja. Jag har kollat på marken och runt motorn efter varenda gång jag kört och det har varit torrt överallt samt så har det inte minskat nå på stickan så vettefan va som hände. Tomgången är fortsatt ojämn dock,det tar en 5-10 sekunder innan den stannar på ca 1000 varv men annars pendlar den mellan 500-1000 direkt när jag stannar tex vid ett rödljus.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]