En uppdatering:
Bilen självrepade sig och startade precis som vanligt i två veckor, verkstadstiden för byte av startmotor avbokades därför i hopp om att rädda semesterkassan något. När jag skulle starta bilen i fredags, på parkeringen hos verkstad nummer två som bytt fjädrar åt mig så var problemet dock tillbaka.
Mätte också batteriet i dag efter att bilen varit avstängd ett dygn - 12.33V. Direkt efter start - 14.49V. Vill inbilla mig att det faktiskt är batteriet ändå, då Bilia trodde att startmotorn inte orkade dra runt motorn, vilket lär kunna orsakas vid ett trött batteri. Var förbi Mekonomen som enda vettiga batteributik i eftermiddags (söndag), men de ville inte återköpa batteriet av mig om det skulle visa sig att detta inte löser mitt problem.
Känns sådär att slanta 1700:- för ett nytt batteri om det inte löser biffen och jag lik förbannat måste byta startmotor eller liknande = ca 4700:-
Ny tid på verkstad bokas imorgon.
Möjliga orsaker till problemet, efter lite brainstorming och ett antal timmars googling:
(Bland annat den här tråden:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=77742, där lösningen för många har varit att byta spjällhus, dock är inte symptomen desamma som jag har)
Batteri
Startmotor
Luft i bränslesystemet/någon slags backventil på bränslerör som behövs
Spjällhus
EGR
Tryckgivare till partikelfilter
Additiv slut = partikelfilter blivit igensatt. Detta ska ju faktiskt fyllas på vid 18.000 mil, och nu är vi uppe på 17.300 ca.
Edit: Mätte batteriet idag igen då bilen varit av ett dygn: 12.22V