NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Startmotorn är ingenting du vill ge dig på att byta själv? Lär ju spara en bra slant där men kanske inte så enkelt att byta som jag inbillar mig.
grillchips skrev:Startmotorn är ingenting du vill ge dig på att byta själv? Lär ju spara en bra slant där men kanske inte så enkelt att byta som jag inbillar mig.
Ptja, enligt Haynes ska det vara ganska enkelt och var nära att svänga in till OKQ8 igår och slänga upp den på lyften och kika lite, men nu är verkstadstiden bokad så låt gå. Bra pris och dom själva föreslog en bättre beggad, så det känns okej, om det nu löser problemet förstås.
Användarvisningsbild
av Fokuserad
En uppdatering:

Bilen självrepade sig och startade precis som vanligt i två veckor, verkstadstiden för byte av startmotor avbokades därför i hopp om att rädda semesterkassan något. När jag skulle starta bilen i fredags, på parkeringen hos verkstad nummer två som bytt fjädrar åt mig så var problemet dock tillbaka.

Mätte också batteriet i dag efter att bilen varit avstängd ett dygn - 12.33V. Direkt efter start - 14.49V. Vill inbilla mig att det faktiskt är batteriet ändå, då Bilia trodde att startmotorn inte orkade dra runt motorn, vilket lär kunna orsakas vid ett trött batteri. Var förbi Mekonomen som enda vettiga batteributik i eftermiddags (söndag), men de ville inte återköpa batteriet av mig om det skulle visa sig att detta inte löser mitt problem.

Känns sådär att slanta 1700:- för ett nytt batteri om det inte löser biffen och jag lik förbannat måste byta startmotor eller liknande = ca 4700:-

Ny tid på verkstad bokas imorgon.

Möjliga orsaker till problemet, efter lite brainstorming och ett antal timmars googling:
(Bland annat den här tråden: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=77742, där lösningen för många har varit att byta spjällhus, dock är inte symptomen desamma som jag har)

Batteri
Startmotor
Luft i bränslesystemet/någon slags backventil på bränslerör som behövs
Spjällhus
EGR
Tryckgivare till partikelfilter
Additiv slut = partikelfilter blivit igensatt. Detta ska ju faktiskt fyllas på vid 18.000 mil, och nu är vi uppe på 17.300 ca.

Edit: Mätte batteriet idag igen då bilen varit av ett dygn: 12.22V
Användarvisningsbild
av Fokuserad
Lösningen: Ny startmotor

Åkte upp till en bildemonterare i Hedemora för att hämta upp det enda spjällhus i hela Sverige som fanns av den typen jag har, de hade också en startmotor som gått ett par snurr så jag tog den också. Spjällhus bytte jag på parkeringen utanför, helt utan resultat.

Med att jäkla åskväder ovanför huvudet ville jag inte kränga på "nya" startmotorn där på parkeringen. Hade turen med mig och rullade i all iver in på Perras Bilar ett stenkast därifrån och frågade om de kunde göra ett panikjobb. 45 minuter och 900kr senare startar den som en klocka.

Då är inte de 8 000:- alla felsökningar, filter och ledningsbyte som också gjorts medräknade.

Mekanikern såg lika förvånad ut som jag gjorde. Så, svårstartad 2.0D? Börja i rätt ände och byt startmotor. :lol:
Hoho, skönt att det löste sig men såklart surt med alla tidigare utgifter. Men nu är det gjort och nu kan du fokusera (ehehe) på annat! :)
grillchips skrev:Hoho, skönt att det löste sig men såklart surt med alla tidigare utgifter. Men nu är det gjort och nu kan du fokusera (ehehe) på annat! :)
Haha! Ja, synd bara att hela kassan gått till det här nu. Kunde ju för tusan fått 8-9 silverrails för pengarna. :lol:
Haha ja, jävligt surt! Men den som väntar på något gott...... :roll: :lol:

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]