Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av albinp3
Tja!

Sommaren är här och +30c är vardag nu.

Allt började med att jag köpte mig en Volvo v70 -08 för några månader sedan.
För några veckor sedan började AC-kompressorn låta. Desto mer man varvade motorn desto mer lät kompressorn, ett vinande ljud liksom.
Stängde av AC'n och ljudet försvann helt. Lät AC'n vara avstängd i en vecka (ca 60mil). Nu startar den inte alls när jag klickar igång den på knappen.
För mig och för killen jag pratade med på Volvo är kompressorn säkerligen skuren då den är helt död.

Det jag undrar över då. Finns det någon "manual" på hur man byter denna? Har googlat och letat på youtube utan framgång.. Har förstått att det inte skall vara allt för svårt att byta den i alla fall. Kompisen ska fylla och tömma gasen om någon skulle undra :)

Med vänlig hälsning, svettig kille!
av Rage
Har inget bra svar på hur du byter den. En varning bara att köra den om den inte funkar.
Finns många trådar på forumet där AC:n/remspännare orsakat att multiremmen går av och trasslar in sig i kamremen och river halva motorn med enorma kostnader som följd. Beror på vilken motor du har. Mig veterligen är det främst D5:or som är drabbade, även en 2.5FT för inte så länge sen.

Lycka till med bytet :)

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]