Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo742 skrev:
BjarneJ skrev:Du får tag loss luckan till bränslefiltret vilket betyder du måsta ta ur inredningen i bagageutrymmet Sitter med 4 st 6mm bultar. Ta bort sittdynerna vid baksätet och fäll upp luckarna. Härundder sitter det två lock samt ett plasthölje där ABS kontakterna är kopplade. Ta loss kontakterna såväl till ABS som till bränslepumpen och stoppa ner kablerna i hålet till bränslefiltret. Se till du kommer åt dem när du hissar allt upp igen. Byt bränslefilter när allt ändå är nere då det är enklare att komma åt. Kablarna räcker inte till du sänker ner bakvagnen som de sitter.
Jag ska inte kommentera beslutet att kapa i sidokrockskyddet.
Jag har ingen inredning där bak så det ska bli enkelt att koppla loss ABS kablarna :)

Nu är det inte mycket kvar. Jag har lossat på nästan allt. Jag kopplade ej bort bromsrören med slangarna, utan hela bromsoket, bromsslangen och bromsrören får sitta ihop i luften. Självklart ligger bromsoken på marken och håller upp själva röret.

Handbromswire är bortkopplad på båda sidorna.

Nu är det bara att lossa dämparna från sitt fotfäste. Sen är det bara under med en domkraft, trycka upp den lite mot bakvagnen och sedan lossa bultarna.

P.S När jag borrade hål så råkade jag borra ett 8 mm hål i tanken. Jag har lagat med Veidec silikonklet. Det har torkat och ser bra ut, men tror du Veidec håller emot bensin?
Om inte jag minns fel säljer "Autoexperten" pluggar speciellt för hål i tanken. Är väl mest tänkt för hål i botten men bör fungera på annat ställe också.
Byt till koppar-eller plaströr oavsett besväret. Glöm inte om du väljar plaströr att lägga i en stödhylsa, Stödhylsan slipper du om du väljer kopparrör. Köp rostfria slangklämmer.
Anledningen till rostangreppen skyllas troligen kondens som uppstår under lackeringen på rören vilket är anledningen till lacken släpper. Dessutom ett dåligt rostskydd är en medverkande orsak till problemen.
Autoexperten visste inte vad jag skulle använda för att just laga bensinhålen i tanken.

Här är några bilder.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vad ska det sitta på den gröna lilla plaströrsstumpen?
Bild
Ingen aning. Jag har plasttank på min och där finns den inte. Säkerligen ska det inte sitta något. Som du kan se är det mera än bara ett rör som är dåligt. Byt alla rör och slanger så du kommer tillrätta med problemet en gång för alla. Och rostskydda ordentligt när du är klar...
Du använde inga gängade stänger... Kan bli bökigt att få ramen på plats igen.
BjarneJ skrev:Ingen aning. Jag har plasttank på min och där finns den inte. Säkerligen ska det inte sitta något. Som du kan se är det mera än bara ett rör som är dåligt. Byt alla rör och slanger så du kommer tillrätta med problemet en gång för alla. Och rostskydda ordentligt när du är klar...
Du använde inga gängade stänger... Kan bli bökigt att få ramen på plats igen.
Jag har domkraft som är där under som jag brukar hissa upp den med.
*pettson* skrev:Du känner fortfarande att göra ett litet hål i golvet och försöka fixa ett rör var bästa beslutet?
Både ja och nej.
Det var bra att jag rev ner allt för jag både lärde mig något och jag fick chans att laga annat + byta andra saker.
Om jag inte hade gjort ett hål i golvet så hade jag varit mer osäker på vad jag har gjort. Tack varje hålet (lite för stort hål kanske) så kunde jag se vad som fanns, innan jag rev ned allt.

Men jag känner ändå att detta är lite overkill. Men hur som helst om jag ska sammanfatta detta: Värt.
Ja, det är mycket jobb att bara laga ett litet hål :)

Tyvärr så har jag (klantigt av mig) borrat flera hål i tanken. Men det är nog det minsta problemet skulle jag säga. Jag kapade även hål golvet, men även det är inget problem. Jag hittade även ett litet rosthål i en balk. Det ska också lagas :-)-)

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]