Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det verkar som att Volvo ska gå tillbaka till det kantiga och lite mer funktionella igen, XC90 verkar nästan bli bättre på alla punkter, utrymmet också så jag tror att nya 90-serien kommer vara funktionella bilar precis som dagens större volvo bilar. Nu har Volvo visat att dom kan bygga bilar där dom tagit ut svängarna. Enligt mig är XC70 premium och redan dyr, men dom blir nog inte dyrare än tyskarna det har jag svårt att se.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
simonhalmstad skrev:Det verkar som att Volvo ska gå tillbaka till det kantiga och lite mer funktionella igen, XC90 verkar nästan bli bättre på alla punkter, utrymmet också så jag tror att nya 90-serien kommer vara funktionella bilar precis som dagens större volvo bilar. Nu har Volvo visat att dom kan bygga bilar där dom tagit ut svängarna. Enligt mig är XC70 premium och redan dyr, men dom blir nog inte dyrare än tyskarna det har jag svårt att se.
Med Volvo har det ju alltid gått att få en rymlig kombi med +200hk och 450Nm dieselhästkrafter och 4wd, helläder och lullull för 8,5 basbelopp så för mig har valet varit enkelt. Audi, Bmw och Mercedes ligger ju 150000 högre om man inte tar snikmotor o 2wd och halogenlampor.

Nu drar väl även V90 upp i samma priser som bmw, audi och merca om jag har fattat strategien rätt.
av Gourmand
refbob skrev:Passat har alltid varit en skitbil. Hade en 06:a som rostade efter 1 år! Omlackering alla dörrar och baklucka. Det är ju grunden samma bil idag. Undrar om den nya blir bättre. Volvo är en rejälare bil. Går som en klippa på vägen. Jag gillar inte den utveckling som är nu. Man skall inte se ut ur bilen. Pyttesmå fönster och hög midja och ingen skuff. Och sedan skall det vara så aktiv körning att man får sitta och passa med ratten hela tiden. Undrar om man har sista riktiga bilen med en skuff som är gjord att lasta i och en bekväm bil.
Klokt inlägg och jag tror den tysta majoriteten håller med. V70:s klassiska och tidlösa karossform är överlägsen de tramsiga V60 o V40-modellerna och de stenhårt fjädrade och bullriga tyskarna, i synnerhet när de utrustats med ännu dummare s.k. sportchassin. Tragiskt att Volvo försöker flörta med den udda skara som under en begränsad tid av sitt liv gillar dessa vulgariteter med att marknadsföra en V70 Sport (?), alltså en vanlig V70 men med försämrad komfort. Man häpnar.
av Linqid
VolvoB20 skrev:Det man undrar är om det kommer finnas någon volvo kvar att köpa för oss som vill ha en rymlig familjefraktare till lösbart pris och har trivts oerhört bra i V70.

Om V70 läggs ned, och det bara finns en rejält dyr premium V90 och en plågsamt trång V60 för människor där imagen är viktigast. Vad gör vi V70/Xc70 åkare då, byter till passat?

Passat är ju inne på 8:e generationen, V70 är väl bara på gen II. Är det verkligen läge att döda 70 serien redan. Varför ingen gen III.
TV hade för ett par nummer sedan ett tre sidor långt reportage om nästa gen V60, där man rätt så självsäkert hävdade att nästa generation blir större och kantigare än idag. Detta för att dels fylla gapet efter V70 om V90 växer, och dels för att V60 som den är idag är FÖR liten. En V60 med liknande utrymmen som ex Octavia, Passat och Mondeo m.fl hade varit perfekt.
av Linqid
Gourmand skrev:
refbob skrev:Passat har alltid varit en skitbil. Hade en 06:a som rostade efter 1 år! Omlackering alla dörrar och baklucka. Det är ju grunden samma bil idag. Undrar om den nya blir bättre. Volvo är en rejälare bil. Går som en klippa på vägen. Jag gillar inte den utveckling som är nu. Man skall inte se ut ur bilen. Pyttesmå fönster och hög midja och ingen skuff. Och sedan skall det vara så aktiv körning att man får sitta och passa med ratten hela tiden. Undrar om man har sista riktiga bilen med en skuff som är gjord att lasta i och en bekväm bil.
Klokt inlägg och jag tror den tysta majoriteten håller med. V70:s klassiska och tidlösa karossform är överlägsen de tramsiga V60 o V40-modellerna och de stenhårt fjädrade och bullriga tyskarna, i synnerhet när de utrustats med ännu dummare s.k. sportchassin. Tragiskt att Volvo försöker flörta med den udda skara som under en begränsad tid av sitt liv gillar dessa vulgariteter med att marknadsföra en V70 Sport (?), alltså en vanlig V70 men med försämrad komfort. Man häpnar.
Och jag häpnar över din trångsynthet. Som näringsidkare vill man givetvis sälja så mycket som möjligt, och med tanke på hur V70N Sport och nuvarande V70 R-Design mottagits vore det ju urbota dumt att inte fortsätta erbjuda något liknande. Uppenbarligen är det rätt många som vill ha utrymmet i en V70 men gärna i kombination med ett lite fastare chassi (V70 std-chassi är mjukt!) och lite snyggare fälgar. Får man som i detta fallet dessutom lite utrustning och läderklädsel på köpet till ett bra pris är det många som nappar på det. Så tragiskt, knappast.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Fast lite snygga paneler, vinge och skinnklädsel lockar mig mer än det fastare chassiet. Och jag tror att många med mig väljer komfort före sportighet, så kan man köpa Audi om man vill ha njurskador.

För min del var det motorn i kombination med skinnklädsel som lockade. Det då varande mest ekonomiska alternativet var R-design. En momenten med skinn och vinge blev dyrare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Linqid skrev:...,med tanke på hur V70N Sport och nuvarande V70 R-Design mottagits vore det ju urbota dumt att inte fortsätta erbjuda något liknande. Uppenbarligen är det rätt många som vill ha utrymmet i en V70 men gärna i kombination med ett lite fastare chassi (V70 std-chassi är mjukt!) och lite snyggare fälgar. Får man som i detta fallet dessutom lite utrustning och läderklädsel på köpet till ett bra pris är det många som nappar på det.
Det är ju det som gör det så märkligt att Volvo väljer att lägga ned V70 utan att kunna erbjuda en ersättare. Jag fattar inte logiken. V60 är för liten och design går före funktion och V90 verkar bli rejält dyr lyxbil. V70 T4 har man ju tex kampanjat ut för 249.000 kr, klart man inte behöver köpa passat då. Men det verkar ju inte som V90 ska fylla upp det hålet i framtiden.
av Linqid
VolvoB20 skrev:
Linqid skrev:...,med tanke på hur V70N Sport och nuvarande V70 R-Design mottagits vore det ju urbota dumt att inte fortsätta erbjuda något liknande. Uppenbarligen är det rätt många som vill ha utrymmet i en V70 men gärna i kombination med ett lite fastare chassi (V70 std-chassi är mjukt!) och lite snyggare fälgar. Får man som i detta fallet dessutom lite utrustning och läderklädsel på köpet till ett bra pris är det många som nappar på det.
Det är ju det som gör det så märkligt att Volvo väljer att lägga ned V70 utan att kunna erbjuda en ersättare. Jag fattar inte logiken. V60 är för liten och design går före funktion och V90 verkar bli rejält dyr lyxbil. V70 T4 har man ju tex kampanjat ut för 249.000 kr, klart man inte behöver köpa passat då. Men det verkar ju inte som V90 ska fylla upp det hålet i framtiden.
Nu kanske du missade inlägget där jag citerade dig i frågan; men som jag förstått det enligt en artikel i TV nyligen ska nästa gen V60 bli större och mer lådformad än vad dagens är. Detta för att dagens V60 dels är för liten, och dels för att fylla gapet efter utgående V70 när V90 växer. Den lär fortfarande vara mindre till storleken än V70, men kanske mer åt Octavia-hållet snarare än en småbil (vad gäller bagage). Sen är frågan hur mycket större V90 egentligen blir, den lär ju knappast bli särskilt mycket större (om än alls) än ex 5-serie, A6, E-klass m.fl.
av Linqid
Snacksalig skrev:Fast lite snygga paneler, vinge och skinnklädsel lockar mig mer än det fastare chassiet. Och jag tror att många med mig väljer komfort före sportighet, så kan man köpa Audi om man vill ha njurskador.

För min del var det motorn i kombination med skinnklädsel som lockade. Det då varande mest ekonomiska alternativet var R-design. En momenten med skinn och vinge blev dyrare.
Givetvis finns det en del som vill ha allt som tillhör R-Design men fortfarande prioritera komfort, men man kan ju inte få allt... Oavsett vilket så finns det en efterfrågan på versioner likt R-Design och Sport, och en V70 med sportchassi är inte på något sätt lika stötig som en Audi med dito och 18". Då skulle jag snarare vilja säga att en V70 med std-chassi är väldigt mjuk..

Vi har även en A4 -09 i familjen med 18" och sportchassi och där snackar vi stötigt...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]