Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Med risk för att framstå såsom dagens dummer måste jag ändå fråga var oljefiltret på en V70 2.5T MY08 är placerat. Tänkte byta olja men hittade inget oljefilter under motorn. Misstänker dock att det sitter i motorrummet mellan motorn och kylaren. Där befinner sig nämligen en behållare med ett svart plastlock på vilket en integrerad "mutter" ämnad för en 36 mm hylsa finns. Trodde denna typ av oljefilterhus endast fanns på dieseldrivna fordon. Bilen är en Volvo V70 2.5T MY08. Har jag hittat oljefiltret?

Emotser tacksamt svar.
Rund svart sak med en "mutter" på toppen som sitter vid insuget.
Mellan kylare och motorblock. Använd 36mm hylsa.
Med andra ord har du hittat rätt.
Yaniz skrev:Tack och bock, Anders E! Då återstår bara att hitta en 36 mm hylsa till 1/2 spärrskaft. Inte det enklaste.

Köpte min på BDS Bildelar.
36mm hylsa med 3/4" fäste, sen förstoringstapp 1/2" till 3/4" sitter som en smäck på ett 1/2" förlängningsskaft. Tom. biltema har dessa saker.
Tack för all info allihop som svarat. Med hjälp av er så kommer jag sannolikt att lösa oljebytet i morgon. Suveränt forum! Jag önskar alla en fortsatt strålande sommar!

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]