Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Kör du på etanol blir det troligen ännu mer.. runt litern per mil, men etanolen kostar bara ca 9kr, så det blir billigare ändå.

Sen är det nog lite tokigt att kolla på förbrukningen för att spara pengar.. där i är en rätt liten del av kostnaden för bil. Skatten på en T4F är låg, så där sparar du in lite också.

Största kostnader oavsett vad du köper är nog värdeminskningen. Just nu ligger dock etanolbilar rätt lågt i värde, vilket ju betyder att de redan sjunkit lite mer än motavarande bensin/diesel och framtida förlusten kanske inte blir lika stor i kronor räknat.

Jag kör rätt snålt och försöker verkligen få ner förbrukningen, ligger nu på ett snitt med D3an (v70) på 6,1l/100km. Bästa tanken är 5,6l/100km.
av specos
Enka skrev:Enligt Volvo dra T4F runt 0,7 l/mil blir väl i verkligheten 0,8-0,9. Lite för saftigt för oss. Speciellt om man ska köra med bensin.

Fan, trodde inte det skulle vara så svårt att bestämma sig för ett bil...
Hur många mil kör du på ett år?

Säg att du kör 2 000 mil. Då har varje deciliters ökning en inverkan med ca 3 000 kr per år. Mindre om du kör färre mil och mer om du kör fler mil. Om du då jämför det med värdeminskning i att köpa en förhållandevis ny bil så skulle jag säga att skitsamma om den drar 0,7 eller 0,8 (0,8 bör du definitivt kunna köra en T4:a på!) eftersom det har en väldigt marginell betydelse. I annat fall borde du istället beklaga dig över värdeminskningen som ligger nånstans på 3 000 kr per MÅNAD för en 200 000 kronorsbil om du har bilen några år...
av JonasV60
Ja, det kan vara gruvsamt att bestämma sig, och ju mer man läser tester etc desto svårare blir det. Ingen kommer kunna bestämma åt en, man får titta på alternativen utan att fördjupa sig i små obetydliga tekniska data och gå på magkänslan, , då bli ni säkert nöjda.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
T4F utklassar T4 när det gäller ekonomi och ändå är det samma motor, 500 billigare per månad är ändå något.:)
av Ollila
Lövet skrev:

T3/T4 har kamkedja. Behöver inget byte alls.

Är väl endå kamrem på dessa?

//Ollila
av Enka
Jag/vi kommer köra runt 1500-2000 mil/år. Tror vi lägger runt där just nu. Sen vet man ju inte när barnen kommer. Jag kom på grej också, jag brukar tar bilen till gymmet, tar ca 10 min i stadstrafik så motor blir inte riktigt varm vid kallare väder.
Tar dagens moderna diesel motor skador vid sådan körning?
Blir nog en bensinare ändå men undrar lite.
Nu är frågan om man ska går på det snygga V60 eller det praktiska V70.?
av Tjocken
Enka skrev:Jag/vi kommer köra runt 1500-2000 mil/år. Tror vi lägger runt där just nu. Sen vet man ju inte när barnen kommer. Jag kom på grej också, jag brukar tar bilen till gymmet, tar ca 10 min i stadstrafik så motor blir inte riktigt varm vid kallare väder.
Tar dagens moderna diesel motor skador vid sådan körning?
Blir nog en bensinare ändå men undrar lite.
Nu är frågan om man ska går på det snygga V60 eller det praktiska V70.?
Självklart det snygga V60, med tiden så kommer ni lära er den och då kommer den vara praktisk att packa den oxå! :)
Användarvisningsbild
av joel80
Fast det är alltid skönt att slippa "knöla in" vagnen och ha plats nog för väskor och annat jox bredvid utan att behöva spela tetris..
av Tjocken
Fast IRL Tetris har jag hört ska vara ganska så kul! ;)
Användarvisningsbild
av Perra83
Både V60 och V70 kräver R-Design för att bli snygga. Annars är V70 snyggare om inte R-Design får va med.
V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Få fart på styrservon

Funkade inte