Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Hissa upp bilen i röven
Gjort
och ställ den på pallbockar,
Gjort
koppla loss kardan,
Gjort
handbromswirar och abs-givare, stötta upp bakvagnen med 1-2 domkrafter, lossa på alla fästpunkter, sänk ner bakvagnen.
Går även att låta bilen halvt-vila med däcken i marken, och sen hissa upp bilen när bakvagnen är lös. Men personligen tycker jag det känns vanskligt, plus att det blir drygare att krypa under bilen såvida du inte är annorektier :lol: Den metoden lämpar sig bättre om man har lyft.
Är det bara det?

Jag har några bilder på punkter som jag ska lossa. Detta är på vänster sida, men det är likt på höger sida.

Stötdämparna ska lossas
Bild

ABS givaren ska lossas
Bild

Ska detta fäste lossas?
Bild

Handbromswire ska lossas
Bild

Behöver jag lossa på nedre delen av stötdämparen också?
Bild

Avgaskudde ska också lossas
Bild

Bult Nr 1 ska lossas
Bild

Bult Nr 2 ska lossas
Bild

Bult Nr 3 ska lossas
Bild

Är det något som jag har missat?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 88#p697387

Här är en mycket utförlig beskrivning på hur du ska gå tillväga. Visst är det en del pillande, men det löner sig i längden.

Jag har inte heller någon lyft... än, men jag klarade av det på golvet i garaget.
BjarneJ skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 88#p697387

Här är en mycket utförlig beskrivning på hur du ska gå tillväga. Visst är det en del pillande, men det löner sig i längden.

Jag har inte heller någon lyft... än, men jag klarade av det på golvet i garaget.
Jag har inte ens garage. Fuk'in bad ass 8)
BjarneJ skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 88#p697387

Ja, i den där beskrivningen finns det ett utmärkt exempel på fantasi - gängade stänger för att höja/sänka bakvagnen rakt. :)
Blir lite knepigare om man ska ligga på backen. I synnerhet om det börjar regna. Allt som allt tog det ca 10 -12 timmar inann jag var färdig och bilen var körklar, men då fanns det inte mycket tid för kaffedrickande.
Du kommer att behöva lite bränsleslang (8 mm.), men köp för allt i världen varken Biltema eller Julas då det är samma undermåliga skit båda. Köp ordentlig slang och rostfria slangklämmor. Även kopparrören ska vara 8 mm.
Jag använde - tyvärr - Biltemas slang först, men fick senare göra om jobbet då slangerna gick i upplösning efter ett tag... Så nog vet jag vad jobbet innebär...
Jag har kommit en bit. Jag gillar lägga upp bilder. Jag antar ni tycker det också. Här kommer några. Jag kommer lägga upp bilder i ordningsföljd hur jag tänker demontera.

Jag har tagit lös bultarna på höger och vänster sida.
Bild

Jag tänker sedan införskaffa 18's nyckel för att ta loss denna bult på höger och vänster sida.
Bild

Efter det demonterar jag loss bromsslangen från bromsröret på höger och vänster sida
Bild

Jag skruvar bort fäste för handbromswire på höger och vänster sida
Bild

Jag skruvar bort wirefäste på höger och vänster sida. Jag måste troligtvis ta bort bromsoket också på höger och vänster sida för att kunna ta bort skivan.
Bild

Haka av avgaskudden på höger och vänster sida
Bild

Skruva bort fotfäste för stötdämpare på höger och vänster sida
Bild

Bränsletankens halsfäste ska också skruvas bort.
Bild

Och nu sist så skruvar jag bort:

Bult Nr 1 på höger och vänster sida
Bild

Bult Nr 2 på höger och vänster sida
Bild

Bult Nr 3 på höger och vänster sida
Bild

Visst är det klartecken här nu? Kardanaxeln är också lös.
Nu kan man säga att bakvagnen är 100 % lös?

En fråga som jag har då.
Måste jag lossa ABS givarens kabel? Jag tänkte om den var lång nog?
ABS givarkabeln sitter dessutom innuti hela bakvagnen och upp någonstans i golvet.
andreasw skrev:Du har redan kapat upp ett hål i golvet men väljer nu att sänka ner ändå? Smart :p
Jo jag vet....men *pettsson* sa att det var en tattarmetod som jag höll på med. Så man fick lite tiggarstämpel där så jag ska nog visa han att jag är ingen tattare =)
Dessutom är det inte fel att dra ner en AWD bakvagn. Jag utbildar mig till maskiningenjör.
Lika bra att göra det rätt när man liks håller på. Det var rätt rostigt där under på många andra ställen. Jo, jag har kapat ett hål så jag vet vart felet är iallafall. :)

Hålet får jag ta 2 mm plåt och punktsvetsa fast med MIG svets. Sen underredsmassa och sist asfaltsmatta. KLART! Ingen besiktningsdjävul kommer komma på mig :-)-)
Du får tag loss luckan till bränslefiltret vilket betyder du måsta ta ur inredningen i bagageutrymmet Sitter med 4 st 6mm bultar. Ta bort sittdynerna vid baksätet och fäll upp luckarna. Härundder sitter det två lock samt ett plasthölje där ABS kontakterna är kopplade. Ta loss kontakterna såväl till ABS som till bränslepumpen och stoppa ner kablerna i hålet till bränslefiltret. Se till du kommer åt dem när du hissar allt upp igen. Byt bränslefilter när allt ändå är nere då det är enklare att komma åt. Kablarna räcker inte till du sänker ner bakvagnen som de sitter.
Jag ska inte kommentera beslutet att kapa i sidokrockskyddet.
BjarneJ skrev:Du får tag loss luckan till bränslefiltret vilket betyder du måsta ta ur inredningen i bagageutrymmet Sitter med 4 st 6mm bultar. Ta bort sittdynerna vid baksätet och fäll upp luckarna. Härundder sitter det två lock samt ett plasthölje där ABS kontakterna är kopplade. Ta loss kontakterna såväl till ABS som till bränslepumpen och stoppa ner kablerna i hålet till bränslefiltret. Se till du kommer åt dem när du hissar allt upp igen. Byt bränslefilter när allt ändå är nere då det är enklare att komma åt. Kablarna räcker inte till du sänker ner bakvagnen som de sitter.
Jag ska inte kommentera beslutet att kapa i sidokrockskyddet.
Jag har ingen inredning där bak så det ska bli enkelt att koppla loss ABS kablarna :)

Nu är det inte mycket kvar. Jag har lossat på nästan allt. Jag kopplade ej bort bromsrören med slangarna, utan hela bromsoket, bromsslangen och bromsrören får sitta ihop i luften. Självklart ligger bromsoken på marken och håller upp själva röret.

Handbromswire är bortkopplad på båda sidorna.

Nu är det bara att lossa dämparna från sitt fotfäste. Sen är det bara under med en domkraft, trycka upp den lite mot bakvagnen och sedan lossa bultarna.

P.S När jag borrade hål så råkade jag borra ett 8 mm hål i tanken. Jag har lagat med Veidec silikonklet. Det har torkat och ser bra ut, men tror du Veidec håller emot bensin?
Jag har fått löss bakvagnen nu! Man fick ta i hårt. Drog även av en 12 mm bult också. Så stark är man 8)
Jag tänker hissa upp bilen ännu mer. Då slipper man dra ut bakvagnen. Tanken är att bilen ska vara så hög så att man kan jobba underifrån på plats.

Det är rostiga ledningar. Antingen byter jag ut alla ledningar mot koppar eller så köper jag underredsmassa och penslar på. Vad tycker ni jag ska göra? Notera att byta till kopparledningar är inte någon enkel väg att gå.

Varför blir det hål i dessa stålledningar? Är det pga vibberationer + fukt eller är det endast pga fukt?

Bild

Bild

Bild

Bild

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]