Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PeterNas
Nya XC70´n levereras om en vecka
Jag är så jäkla taggad, har aldrig ägt en awd eller volvo tidigare. (Det blev en "jubileumsbil" D4 181 med aut & awd och lite lullull, personalbil).

Är det någon på detta eminenta forum som har koll på någon bra plats i stockholmsområdet där man kan testa sin nya balla bil utan att för den skull kvadda den? Dvs, inte allt för extrem terräng.
Användarvisningsbild
av apersson850
Var det kan finnas i Stockholm har jag ingen aning om. Men under tiden finns det lite trådar att läsa här om körning vid sidan om vägen.

Den här, exempelvis.

Jag vill också påpeka att det går utmärkt att ta sig fram på underlag där du kommer att ha sönder bilen, så ha en sansad ambitionsnivå när du sätter igång. Rent allmänt kan du nog räkna med att körning på underlag som är så ojämnt att bilen går på bara tre hjul kommer att leda till mer gnek och knirkande i karosseriet när du kör på väg därefter.

Men häng på en husvagn, leta upp en lagom sluttande betesmark med gräs, vänta på nästa regn och försök sedan starta i uppförsbacke. Det är en jädra skillnad gentemot en framhjulsdriven.
av joelf
Jag har varit mycket i skogen med mina xc70:s och det mest grundläggande är att man måste tänk lite annorlunda mot traditionella 4x4, där man har diffar.

Till exempel så har nya Haldex gen5 ibland i vissa lägen en fördröjning av inkoppligen av bakhjulen. Troligvis så är det förladdade momentet inte nog för att flytta bilen vid hårdbelastning utan man måste vänta på att haldexen låser ihop sig. Detta märks inte på löst underlag till ex snö och lera, då bakhjulen inte har så hög friktion utan kan spinna loss med hjälp av det förladdade momentet, men står du i en sluttning,har släp på, ska korsa traktorspår m,m. Så måste du låta framhjulen spinna lite innan det låser ihop ordentligt, detta känns lite konstigt ibland och man tror i början att man har kört fast men man vänjer sig. Detta kan undvikas om man spänner upp drivlinan någon sekund innan man försöker(Gasar så det inte börjar spinna, men bilen verkar då förstå att detta kommer bli tungt och drar åt haldexen innan det spinner), lättast med automat. Det har skrivits väldigt mycket om detta fenomen i en tråd som heter "Halden Gen5 grymt slö" eller något.

Fenomen nummer 2 är de elektroniska diffbromsarna eller TRACS som det heter hos volvo. Spinner högerhjulet ska detta bromsas, kraften skall överföras till det andra hjulet. Detta system är ganska klent men bättre än inget. Men det behöver varvtal för att fungera. Så om du har diagonalspinn eller motsv sitter på sniskan i ett traktorspår t ex, och försöker smyga dig därifrån kommer förmodligen ett fram och ett bak spinna, när du gasar lite mer så kommer DSTC gå in och strypa motorn pga för kraftigt hjulspinn. Det uppstår då inte tillräckligt med moment för TRACSen att jobba med. Koppla då ur DSTC och öka varvtalet, så brukar faktiskt TRACSen orka överföra betydligt mer än vad man tror.

Så summa summarum så får man inte vara rädd för hjulspinn och lite gas, det krävs faktiskt tvärtemot vad man tror, lite vana att åka volvos awd i jobbig lägen, men när man har lärt sig dom kommer man faktiskt längre än vad man tror. Man får ju inte glömma att det faktiskt bara är en stylad familjekombi, oftast sätter däcken gränsen de asfaltorienterade gatudäcken lägger igen på en gång, bättre med vinterdäcken. :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har aldrig fått någon klarhet i hur Volvo gör, men Landrover Freelander (för vilken det system som Volvo kallar Haldex generation 4 konstruerades) lär tydligen dra åt Haldexkopplingen mer om man kopplar in HDC (Hill Descent Control). Volvo XC70 II fick ärva det systemet från Landrover, eftersom båda då ingick i Fords Premier Automtive Group.

Alltså kan det vara en idé att aktivera HDC, även om man inte ska köra i branta nedförsbackar.
Användarvisningsbild
av Doffen
apersson850 skrev:Jag har aldrig fått någon klarhet i hur Volvo gör, men Landrover Freelander (för vilken det system som Volvo kallar Haldex generation 4 konstruerades) lär tydligen dra åt Haldexkopplingen mer om man kopplar in HDC (Hill Descent Control). Volvo XC70 II fick ärva det systemet från Landrover, eftersom båda då ingick i Fords Premier Automtive Group.

Alltså kan det vara en idé att aktivera HDC, även om man inte ska köra i branta nedförsbackar.
Tok kontakt med Volvo Norge angående HDC og Haldex

Slik jeg ble forklart det, så har HDC ingenting med Haldexen å gjøre dessverre. De hadde undersøkt dette med utviklerene i Gøteborg.
Men skal også sies at de heller ikke forsto hvorfor jeg mente de to tingene burde fungere i lag.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är ju helt en fråga om programvara. På Haldex egen websida för OEM-kunder kan man läsa att Haldex programvara är förberedd för att ta in en signal av typen "strömbrytare för besvärlig terrängkörning är intryckt" och då reagera på lämpligt sätt, vilket normal sett kan vara att höja trycket i kopplingen. Land Rover gör tydligen så, men det är ju inget som säger att Volvo behöver göra likadant. I Göteborg kan de ju ha tyckt att en XC70 inte är en bil med sådana terrängambitioner att det är meningsfullt.
Användarvisningsbild
av PeterNas
Ålrajt, bra tips men inget om plats... Hämtade ut bilen igår iaf. Känns grymt bra :)
Vi får hoppas på en rejäl snövinter i år helt enkelt!
Användarvisningsbild
av EjS
Åk till römö eller någon annan strand i Danmark där bil är tillåten. I mjuk sand lär man sig snabbt om awd funkar.

Så länge du rullar är awd och dstc perfekt men om du står stilla i sand och sätter igång ser man tydligt awd's begränsningar.

Tärrängkörning är riktigt roligt och xc70 en perfekt allrounder.

Min vecka: stockholm måndag, römö sanddynor tisdag, autobahn och hamburg torsdag, släpåkning torsdag. Bilen klarer allt lika bra.
Användarvisningsbild
av Momentum
apersson850 skrev:
Jag vill också påpeka att det går utmärkt att ta sig fram på underlag där du kommer att ha sönder bilen

Om bilen går sönder så går det väl inte utmärkt?
av Mwi
Kör några varv på Östermalm, det lär vara det terrängbils/suv tätaste området i Sverige så där bör du få chansen att testa fyrhjulsdriften :-K

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]