- lör 19 jul 2014, 16:01
Precis. Man får jobba med dom verktyg man har. Ibland har man inget val än att köpa något nytt, t ex en momentnyckel eller större hylsor.
Något som är väldigt bra att ha när man saknar verktyg är fantasi. Bara som ett enkelt exempel, när jag böt hjullagret, så istället för att köpa ett nytt långt spärrskaft så tog jag min gamla parabolstång och använde som hävarm.
Tyvärr är det ju så att många har hur bra fantasi som helst när det gäller att fuska, men kan inte tänka för 5öre när något ska utföras korrekt :/
Jag tvivlar på att det är speciellt många här inne som har ett lyx-garage med lyft, kompressor, svets osv osv. Dom flesta, inkl mig själv, är bara hobbymekare i den mån att dom fixar sin bil själv. Stöter man på något man absolut inte kan fixa själv, ja då får man helt enkelt bita i det sura äpplet och lämna till en verkstad.
Sen ang. "För er kanske det är lätt att skruva, men ni fuskar ju. Det gör ni alltid."
Och med det menar du...? Fusk att använda domkrafter och pallbockar? Fusk att använda en stång som hävarm istället för att köpa ett långt spärrskaft?
Eller det kanske rent av är fusk att använda några verktyg öht? Man kanske ska skruva allt med fingrarna?