Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arne
#812007
Kanonbeskrivning av Diil, jag bytte bromsklossarna förra helgen och det gick jättebra, däremot lossade jag oket först för att komma åt torx T30 skruvarna det var alldeles för trångt särskilt på vä. sida för att lossa dessa då oket var på plats.
av Mistral
#851549
Diil skrev:Jag tog loss belägg och ok både fram och bak på min V70II MY10 med elektronisk handbroms i helgen, utan större problem. Jag rekommenderar starkt att man pressar ut kolven genom att pumpa på bromspedalen några gånger EFTER VARJE ÅTERMONTERING. Alltså, börja inte med nästa hjul innan du pumpat ut kolven på det föregående. Framför allt undviker man då översvämning i expansionskärlet.

Fram: Inga konstigheter. Pressa tillbaka kolven med en mejsel eller liknande. Ta bort båda plastlocken och lossa glidpinnarna med en insex stl 7. Ta bort fjädern på utsidan medelst finurlighet och lätt våld med skruvmejsel. Dra ur glidpinnarna för att få loss oket. Ta ur beläggen och byt/rengör/hångla med dem, vad du vill.
Återmontera i omvänd ordning. Pumpa ut kolven med några tramp på bromspedalen.

Bak: Se till att handbromsen inte är dragen/aktiverad. Ta bort handbromsmotorn genom att skruva bort de två torx T30 som håller plastkåpan mot oket. Lite pilligt att få ur den inre skruven men det gick. En kort och fast T30-mejsel rekommenderas, bits var problematiskt. Plocka bort motorn och lägg den ovanpå hjulupphängningen eller liknande. Där motorn greppar in i kolvens baksida sitter en kuggaxel, OBS, inte en torx! Skruva tillbaka axeln så långt det går. Jag använde en vanlig spårmejsel, det gick bra, axeln roterade lätt. Ca 10 varv tror jag att jag kunde skruva tillbaka den, beror så klart på hur långt kolven är ute. Obs att man skruvar medsols för att skruva tillbaka axeln, inte motsols som med en vanlig skruv. När axeln är tillbakaskruvad kan du pressa ut kolven med en mejsel eller liknande som vanligt. Släpp de två 15mm (eller 17mm?) som håller oket på plats. Ta bort oket. Härifrån är det raka spåret.
Återmontering: I omvänd ordning, dock är följande viktigt: Pumpa ut bromskolven genom att trampa på pedalen några gånger INNAN du skruvar in handbromsaxeln med en spårmejsel igen. Om du gör så kommer handbromsmotorn hamna i ungefär samma läge som tidigare, och inga varningssystem eller felkoder (om de nu finns) utlöses. Obs, jag är lekman, men det funkade bra för mig. Så, pumpa ut kolven, sedan skruva ut handbromsaxeln. Återmontera handbromsmotorn med sina två T30-skruvar. Klart!

Nu: Provbromsa för böveln! Och testa handbromsen i både med- och motlut, branta. Min fungerade alldeles utmärkt. Jag gjorde dessutom lite olika på höger och vänster bak så handbromsen betedde sig lite olika vid första och andra dragningen, men sedan justerade den in sig.

Jag kommer definitivt byta mina belägg själv även i fortsättningen. Tack Volvo för det enkla tillvägagångssättet!

/D
Tack för ett bra inlägg och tips. Till övriga, följ inläggets råd så fungerar det utmärkt både billigare än lämna in bilen (belägg + arb kostnad) och man lär sig nåt under resans gång. Gjorde exakt som beskrivningen UTAN dator och UTAN att få felkoder efteråt och med fullt funktionell handbroms/bromsar efteråt (bytte på alla fyra hjulen). Testade att stå i brant backe och knuffa bilen och provocera rörelse utan att bilen flyttade på sig, testade även att lägga i handbromsen i låg fart för att se att den nyper. Allt väl so far :)
av Larzcen
#881415
Diil skrev: Bak: Se till att handbromsen inte är dragen/aktiverad. Ta bort handbromsmotorn genom att skruva bort de två torx T30 som håller plastkåpan mot oket. Lite pilligt att få ur den inre skruven men det gick. En kort och fast T30-mejsel rekommenderas, bits var problematiskt. Plocka bort motorn och lägg den ovanpå hjulupphängningen eller liknande. Där motorn greppar in i kolvens baksida sitter en kuggaxel, OBS, inte en torx! Skruva tillbaka axeln så långt det går. Jag använde en vanlig spårmejsel, det gick bra, axeln roterade lätt. Ca 10 varv tror jag att jag kunde skruva tillbaka den, beror så klart på hur långt kolven är ute. Obs att man skruvar medsols för att skruva tillbaka axeln, inte motsols som med en vanlig skruv. När axeln är tillbakaskruvad kan du pressa ut kolven med en mejsel eller liknande som vanligt. Släpp de två 15mm (eller 17mm?) som håller oket på plats. Ta bort oket. Härifrån är det raka spåret.
Återmontering: I omvänd ordning, dock är följande viktigt: Pumpa ut bromskolven genom att trampa på pedalen några gånger INNAN du skruvar in handbromsaxeln med en spårmejsel igen. Om du gör så kommer handbromsmotorn hamna i ungefär samma läge som tidigare, och inga varningssystem eller felkoder (om de nu finns) utlöses. Obs, jag är lekman, men det funkade bra för mig. Så, pumpa ut kolven, sedan skruva ut handbromsaxeln. Återmontera handbromsmotorn med sina två T30-skruvar. Klart!
Hur långt ska man skruva handbromsaxeln vid återmontering?
Användarvisningsbild
av apersson850
#881422
Axeländen som alltså inte har Torxspår har XZN. Sådana bits finns i många hylsnyckelsatser, fast det är inte ofta man har användning för dem.
De ser ut så här.

Den här typen av bitssats innehåller diverse bits av olika typer, samt en liten spärrnyckel som man kan komma åt med på många ställen. Finns även från andra leverantörer, om man nu är allergisk mot Biltema. Fast just den här är riktigt bra, faktiskt. Har använt min rätt mycket, bland annat till sådana ställen som vi pratar om här.

När du är färdig med beläggbytandet skruvar du helt enkelt in tills det tar stopp. När parkeringsbromsen arbetar fungerar den så, att vid åtdragning drar den tills den uppnått ett visst moment. När du sedan lossar bromsen backar den en viss sträcka. Därför anpassar den sig automatiskt till hur hårt du har dragit åt när du monterade ihop bromsen igen. Men om den får gå oväntat långt när den ska dra åt kommer det en felkod, för det är inte normalt att man plötsligt ska behöva dra mycket längre, utan någon rimlig anledning.
av Larzcen
#881495
apersson850 skrev:Axeländen som alltså inte har Torxspår har XZN. Sådana bits finns i många hylsnyckelsatser, fast det är inte ofta man har användning för dem.
De ser ut så här.

Den här typen av bitssats innehåller diverse bits av olika typer, samt en liten spärrnyckel som man kan komma åt med på många ställen. Finns även från andra leverantörer, om man nu är allergisk mot Biltema. Fast just den här är riktigt bra, faktiskt. Har använt min rätt mycket, bland annat till sådana ställen som vi pratar om här.

När du är färdig med beläggbytandet skruvar du helt enkelt in tills det tar stopp. När parkeringsbromsen arbetar fungerar den så, att vid åtdragning drar den tills den uppnått ett visst moment. När du sedan lossar bromsen backar den en viss sträcka. Därför anpassar den sig automatiskt till hur hårt du har dragit åt när du monterade ihop bromsen igen. Men om den får gå oväntat långt när den ska dra åt kommer det en felkod, för det är inte normalt att man plötsligt ska behöva dra mycket längre, utan någon rimlig anledning.
Okej, medsols? Om jag sitter framför oket som fortfarande sitter fast ska jag skruva åt höger då?
av Arne
#881652
Du ska skruva medsols, som då man skruvar in en skruv. Skruva tills det tar stopp, backa tillbaks 1/2 varv så den känns lös.
av Larzcen
#883122
Arne skrev:Du ska skruva medsols, som då man skruvar in en skruv. Skruva tills det tar stopp, backa tillbaks 1/2 varv så den känns lös.
Yes, jag hade aldrig någonsin bytt belägg på en bil innan jag bytte bak på min V70II förra veckan. På första sidan gick det lite trögt innan man visste precis hur man skulle göra men andra sidan gick mycket fortare.
Bromsarna och handbromsen fungerar bättre än innan.
av Typhoon93
#900159
lossning av elektronisk handbroms motorn behövs inte & inte heller att skruva in torx skruven i oket.
Ha ej handbromsen i dragen när du börjar....Tag loss kontaktstycket till elektronisk handbroms motorn,,, koppla in 2 kablar med 2st isolerade flatstift kontakter, Bild
till elektronisk handbroms motorn & till för 12 volt från en laddare funkar inte laddaren att köra motorn så är det för lite amper på den,
eller testa med ett 12v batteri .
OBS OBS :-O) Ha bromsbackarna kvar i oket innan du börjar dra tillbaks handbroms motorn som beskrevs tidigare SÅ INTE KOLVEN ÅKER UR OKET om motorn går åt fel håll dvs drar åt. :-O) .

Var försiktig med att motorn kan dra åt backarna, vänd på kablarna - blir + så lossar motorn backarna kan tar en stund ,, lyssna på motorn så du inte tvångs belastar den när den är i botten.
Tryck till baka bromsok kolven med en skruvmejsel eller ett brytjärn,
byt backarna sätt tillbaka oket , vänd på kablarna & kör elektronisk handbroms motorn i botten (åtdragning) vänd på kablarna i gen & släpp på handbroms motorn jätte lite så skivan går att snurra så är det klart :D :D .
Glöm ej att sätta tillbaks kontaktstycket på handbroms motorn.
inga felmeddelande på displayen :D :D .
Användarvisningsbild
av apersson850
#900543
Typhoon93 skrev:... skruva in torx skruven i oket.
Det är inte en torx heller, det är en XZN (tolvkantig).
av Arne
#900684
apersson850 skrev:
Typhoon93 skrev:... skruva in torx skruven i oket.
Det är inte en torx heller, det är en XZN (tolvkantig).
Har man ingen XZN så går det lika bra med en lagom stor skruvmejsel.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 19

Jag håller på att felsöka på[…]

Ytterknut bytte jag på plats när jag i[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]