NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pommfrittlund
#881288
hej
får alltid limp läge vid långvarig fullgasacceleration,och felkod turbo overboost
har med androidapp "torque" läst turbotrycket till 1.5bar vid full belastning
inga missljud hörs,och motor verkar ge normal kraft
någon som kan ge tips om vad som kan vara fel..?
av Aman
#881398
Hej
Om det rör sig om overboost så har du troligen råkat ut för sticking vanes på turbon dvs kärvande turbo.
Kontrollera mekanismen i turbon ( variable vanes)med vakuum pump direkt på actuatorn på turbon, och bedöm om armen stänger fullt när vakuum råder i slangen, och att actuator armen går tillbaka till öppet läge när inte vakuum finns. Skulle den fastna då är det byte av turbo. Prova när motorn är både kall och varm. Lycka till!
#881413
Re: "turbo overboost" v50 1.6d my2009
Inläggav Aman Idag, 00:48

Hej
Om det rör sig om overboost så har du troligen råkat ut för sticking vanes på turbon dvs kärvande turbo.
Kontrollera mekanismen i turbon ( variable vanes)med vakuum pump direkt på actuatorn på turbon, och bedöm om armen stänger fullt när vakuum råder i slangen, och att actuator armen går tillbaka till öppet läge när inte vakuum finns. Skulle den fastna då är det byte av turbo. Prova när motorn är både kall och varm. Lycka till!
trodde det själv,då jag läst om det på nätet.
tog isär turbon,men allt såg mycket bra ut inuti,knappt något sot alls,och allt löpte fint.
har även vacuumprovat vntarmen,och rengjort trycksensor med elektronikspray
såg in i insuget att det var en kletig beläggning däri,2-5 mm tjock gegga,och tog loss det och gjorde rent,
tog även loss egrventil med kylare,men där var det nästan helt rent..
borde inte egrsystemet vara smutsigt om insuget är det?
av Aman
#881426
Hej
Ta med dig en bekant, frigasa på tomgång så du ser att den verkligen löper fram och tillbaka och att actuator armen jobbar som den skall. Nästa steg vore att kontrollera laddtrycksgivaren i så fall, monterad efter laddluftkylet eller uppe i insugskåpan. Kanske har den fått beläggning på sot/olja eller blivit trasig. Rengör med sprit eller om du har möjlighet att byta ut och prova . Dock surt att köpa komponenter om det visar sig att den gamla fungerar bra, kanske kan du låna från någon. Att EGR kylet är rent så är det sannolikt så att kondens har en självrenande funktion här, och det kan vara som du beskriver, ett helt rent kyl. Denna rening sker vid kallstarter på motorn.
VOC Service

Bytt batteriet och uppdatering programvara gjordes[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]