Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gandhimannen
#880664
Det är en b23a. Ställer ner tomgången så den blir bra. Efter ett tag är den hög igen. Har kollat så den inte drar tjyvluft, bytt packningar. Har börjat fundera på om det inte är tomgångs skruven som gängar ut sig ?? Eller har någon ett annat förslag ??
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#880767
Gandhimannen skrev:Det är en b23a. Ställer ner tomgången så den blir bra. Efter ett tag är den hög igen. Har kollat så den inte drar tjyvluft, bytt packningar. Har börjat fundera på om det inte är tomgångs skruven som gängar ut sig ?? Eller har någon ett annat förslag ??
tomgångs skruven gängar ut sig det är ju möjligt. har nått svagt minne av att det sitter en o ring på den där skruven det skulle möjligen kunna
läcka där ta lite wd40 runt skruven å kolla om det försvinner med motor igång jag syftar på skruven i insuget. går
gasreglaget på insuget tillbaka (rund grej med fjäder på) ska på tomgång ligga ann mot stoppet kolla det
då ska du ha ett väldigt litet slack på gas wiren kolla så att chocke armen går tillbaka ända mot stoppet på fuggen som en början.
antar att du redan kollat alla vaccum slangar stora som små
hur hör blir tomgången?

hasse.
av Gandhimannen
#880855
har sprayat med startgas över allt. kollat så spjäll går tillbaka å lite slack på gaswire. kollade tomgångs skruven i kväll, den går väldigt lätt. skulle det inte vara den skulle man ju till slut dra den i botten. så det måste vara den.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#880862
Gandhimannen skrev:har sprayat med startgas över allt. kollat så spjäll går tillbaka å lite slack på gaswire. kollade tomgångs skruven i kväll, den går väldigt lätt. skulle det inte vara den skulle man ju till slut dra den i botten. så det måste vara den.
jag är ju inte helt säker på att det sitter en o ring på skruven i ett spår testa att byt den om det sitter nån skruven ska inte gå jätte lätt
men det är ju iaf det enklaste först.
vilka packninar har du bytt?
ungefär hur hög kan tomgången bli?
hur lång tid tar det innan den stiger?

hasse.
av Gandhimannen
#880909
har ju ingen varvräknare men skulle tippa runt 12-13 hundra. tycker det gå fortare å fortare den blir så. har bytt packningar mellan förgasare å insug å mellan insug å motor. membranet är bytt, olja i förgasaren finns. den sitter en o-ring vid skruven. ska testa å byta den i morrn.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#880920
Gandhimannen skrev:har ju ingen varvräknare men skulle tippa runt 12-13 hundra. tycker det gå fortare å fortare den blir så. har bytt packningar mellan förgasare å insug å mellan insug å motor. membranet är bytt, olja i förgasaren finns. den sitter en o-ring vid skruven. ska testa å byta den i morrn.
det kan inte ha nått med den där brytarlösa tändningen att göra?.
kan vara ute å trampa helt men var det inte du som satte dit en sån?.

hasse.
av Gandhimannen
#881365
Jo; det var jag som monterade det. Nu vet jag att det var tomgångsskruven som gängar ut sig. o-ringen helt slut, ny beställd.
Det brytarlösa systemet var en höjdare. motorn går mycket bättre. jämnare å e mycket starkare. det konstiga är att motorn låter mycket mindre med ? flera som reagerat på det.
Vibration på höger sida

Hjulet har ju varit avplockat, finns det minsta ra[…]

Bult svänghjul

Hej. Vad behöver man för hylsa för […]

Dimljus Volvo v60 2020

Ja verkar bara vara när det halvljuset ä[…]

945ltt 96 Hög CO på tomgång

Var motorn ordentligt varm? Körde han en rund[…]