- tor 17 jul 2014, 22:45
Jag blir inte riktigt klok på det här med spjällhusets funktion. Har ju som kanske redan bekant problem vid start av min V50 2.0D. Har kommit över en natt, och också försvunnit över en natt för att efter några veckor komma tillbaka.
Film på symptom här: https://www.youtube.com/watch?v=33cbd9MFA9g
Gällande spjällhuset hade jag tidigare problem med att bilen accelererade väldigt slött och var orkeslös. Något som kan liknas, eller att det t.o.m var limp mode. Det hela löstes då jag tryckte på en vakumslang som hade hoppat loss från ena spjällets vakumklocka (?) på spjällhuset.
Jag har läst i en tråd på Volvoforums.co.uk där flera haft liknande eller samma symptom (svårstartad kall som varm) och löst det genom att byta spjällhus.
Citat:
Så - vad har egentligen spjällhuset för funktion vid start av bilen? Kan mina problem lösas av att byta detta tro?
För kännedom är bränslesystemet luftat, bränslefilter bytt samt bränsleslangar i motorrum bytt. Detta gjordes idag.
Film på symptom här: https://www.youtube.com/watch?v=33cbd9MFA9g
Gällande spjällhuset hade jag tidigare problem med att bilen accelererade väldigt slött och var orkeslös. Något som kan liknas, eller att det t.o.m var limp mode. Det hela löstes då jag tryckte på en vakumslang som hade hoppat loss från ena spjällets vakumklocka (?) på spjällhuset.
Jag har läst i en tråd på Volvoforums.co.uk där flera haft liknande eller samma symptom (svårstartad kall som varm) och löst det genom att byta spjällhus.
Citat:
I've had the same intermittent starting issue with my 2006 V50 2.0D for a few weeks now, since the car went out of 3 year warranty. It doesn't matter if the car is cold or warm or has just been driven. Sometimes it won't start first time (the engine turns but won't fire), sometimes second time, sometimes it goes days without a problem, usually when it's due to go to the mechanic to be checked out. Yesterday it refused to start at all. By lunchtime it started at the 3rd attempt. Today, sometimes Ok, sometimes starting second time. Now due to go back to garage, hopefully with a more frequent problem than before. The posts here have been the most useful, thanks Clan (consider a move to Scotland?) I'll get the dealer to look at the throttle flap sticking.Och lösningen:
I have the definitive answer to this , It is the throttle flap sticking in its housing , this is usualy accompanied with no power at all and some black smoke and knocking for a few seconds until the vibration frees it off .Och visst är mitt högra spjäll (det som ska vara stängt vid avstängd motor) näst intill fastkärvat. Har öppnat och motionerat det nu två gånger på en vecka, men det är precis som det fastnar lite på en liten "klack" i närmast stängt läge.
I'm surprised the dealers are is struggling with this , its a known issue and has a bulletin on it .. Change the plastic throttle housing and see how it goes ...
Så - vad har egentligen spjällhuset för funktion vid start av bilen? Kan mina problem lösas av att byta detta tro?
För kännedom är bränslesystemet luftat, bränslefilter bytt samt bränsleslangar i motorrum bytt. Detta gjordes idag.