Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av radicaledge
Hej jag köpte just en 945 - 94 med automatlåda, Tyckte den varvade onormalt och nu har jag upptäckt att Overdrive lampan (Den oreanga pilen lyser konstant. Puckot jag köpte den av hade tejpat över så det inte syntes.. Eftersom jag är novis på bilar i största allmänhet och inte kan nåt så undrar jag vad man kan göra åt det här ?
Senast redigerad av 1 radicaledge, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av erikn
Det beror på vad du har för slutväxel vad det blir för varv. Jag tycker vår 945 (sugmotor) med manuell låda varvar mycket. Däremot vår Turbo med automat varvar inte så förskräckligt. har för mig att det är ca 2500 vid 110 km/h på den, över 3000 på den med manuell låda.

Ett litet hum om hur många olika slutväxlar det finns.

Bild
av radicaledge
Jag har hittat orsaken, den där knappen på växelspaken som styr lock up funktionen, alltså den som gör att den växlar lägre verkar vara på hela tiden, så det är ju inte konstigt att den varvar.. Då är det bara att ta reda på vad man gör åt den saken =)
Användarvisningsbild
av erikn
Det är inte lockup, det är overdrive typ en fjärde växel. Lockupen hoppar in automatiskt senare, du märker när lockupen hoppar in (förutsätter att overdriven är i) att varvtalet minskar.

Googlade på AW71 och overdrive, fick många träffar. Kan vara massor av fel. Lyser den där orangea pilen i vid hastighetsmätaren?
av DandanRacing
Min slår i vid 98-99 o ur vid 96 på gps. ca 2500rpm vid 110km/h på mätaren.

om jag minns rätt så ligger det alltid spänning över overdriven o när man slår till knappen så bryter man slingan o den kopplar ur.

//Andreas
Användarvisningsbild
av erikn
Jag har tyvärr aldrig mekat med den där, det har alltid fungerat för mig. Frågan är om det bara är knappen eller om det är solenoiden som ska styra den växeln. Googla så borde du hitta tips på hur du ska felsöka den. Undrar om det inte sitter något relä också. Byt rubrik på tråden också så kanske fler som kan ser den och du kan få tips.
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]