Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malm65
Hej!
Jag har under en längre tid haft ett missljud i bilen liknande ett fågelkvitter.
Ljudet kommer och går.
Har olika hög volym.
Kan börja eller sluta då du kört ner i ett större gupp.
Låter så fort bilen börjat rulla och är inte hastighetsberoende, och med det menar jag att det behöver inte vara en dålig väg eller påtagliga ojämnheter i vägbanan det räcker med att den rullar.
Det kan vara en väldigt hög volym men även bara ett försumbart ljud.
Det låter inte eller väldigt sällan under vintern eller när det är regnig och blöt vägbana.

Finns det någon annan med liknande erfarenhet eller tips på felsökning så mottas detta med tacksamhet!

Mvh Niclas
Användarvisningsbild
av KristianH
Upplever samma som du beskriver i min MY08 V70II..

Vet inte vad det beror på tyvärr, hoppas att någon kan ge svar på detta!

Mvh
Krille
av Yaniz
Hade ett liknande ljud som jag slutligen kunde lokalisera till fläkten, men det följde fläkthastigheten, vilket nog inte passar in på din beskrivning. Kan vara värt att kolla lagret höger bak som en första post i uteslutnigsmetoden.
Användarvisningsbild
av xerent
När jag hade gnissel berodde det på lastnätet. Gnisslade som sjutton ibland när det var nerrullat. Kan ju vara värt att kolla.
av elnisse
Har också detta fågelkvitter! Tack för detta tips xerent, hjälpte det att rulla upp lastnätet? eller kan man göra något så det slutar kvittra ner.rullat?
av valln
Vad är kvitter?

Det kanske inte är kvitter utan mer skaver, men det samlas grus och smuts mellan nedersta fjädervarvet och fjäderbenstallriken. Det syns tydligt om man hissar upp bilen på en billyft "med hjulen hängande".

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]