Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Intressant ämne. Flyttar tråden eftersom frågan ej är modellspecifik.
Själv brukar jag byta vid cirka 3 mm. Det bästa vore ju såklart att byta däck varannan månad men man måste ju dra gränsen någonstans.
Sen borde man ju inte behöva kompensera hastigheten så mycket att man får samma kontaktyta om man har mindre mönsterdjup. Jag menar, man förkortar ju bromssträckan bara genom den lägre hastigheten i sig.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja har inte ens läst något av pajkastningen och kommer inte att göra det. Vi låter TS göra som han vill. Resan kommer bli jättebra!
av berrabus
ER skrev:MAX 10km/h då man inte såg vart man skulle och jag tänke svänga av men följde efter istället för att se vart han skulle och hur däckena såg ut när man tar sig friheten att köra så pass dåligt att han dels missar rödljuset och sen har problem med att anpassa sig efter rådande omständigheter när han var den enda som höll över 15km/h, "huvudlöse" ca 40-50km/h vingligt, sen ca 10m förbi rödljuset så han fick backa tillbaka då det var rött för oss.
Det var jättebra gjort av dig och en stor eloge. Du hade väl även tänt dimljusen?
Hade den huvudlöse tänt dimljusen? Med tanke på hur han körde hade han säkert inte det.
ER skrev:I första hand att du inte orsakar olycka pga dåliga däck, undermåliga bromsar osv men visst vi kan dra det ytterligare, har du med dig vinteoverall utifall du får motorhaveri mitt i kallaste vintern och utan täckning på mobilen gärna mitt i natten på mörkaste småväg utan övrig trafik. Detta är inte en definitionsfråga på godtycklig basis utan sunt förnuft att se till att däck alltid är ÖVER rekommendationen, inte bara över lagen som är tam.
Vad är rekommendationen? Jag tolkar dina tidigare inlägg att din rekommendation är 4mm. Om det skall vara ÖVER rekommendationen innebär det minst 5mm.
berrabus skrev:Sedan tycker nog jag att det är högst relevant vad lagstiftarna tycker. Låt oss säga att du har 1mm mönsterdjup, blir stoppad av polisen och får böter. Då är det högst relevant vad lagstiftarna tycker eftersom du får böter då du har ett mönsterdjup som är mindre än vad lagstiftarna tycker.
ER skrev:När lagen är lamare än vad man själv ser till att ha under fötterna så är det orelevant då du själv redan klarar av strängare krav än lagen, Ingen med vett kör på 1mm mönsterdjup, den skulle belönas med körkortsindragning och börja om i körskolan då den tydligen inte lärt sig nåt.
Du påstod att det inte spelar ngn roll vad lagstiftarna tycker men min poäng är att det faktiskt spelar roll eftersom staten ger dig böter om du har 1mm.
ER skrev:35000mil på svenska vägar i olika former, väder, årstider och vind visar att anpassningen INTE sker utan det brakas på som om det är sommar åter runt. Väldigt FÅ kör efter rådande förhållanden, stor majoritet gasar på lite för att hålla "flytet" i kön.
Hallå...du påstod att jag Berrabus kör på som vanligt och då undrar jag vad du baserar det konstaterandet på?
ER skrev:Rådande säkerhetsrekommendation är 4mm, finns anledning till att den finns, ett däcks förmåga att transportera bort vatten minskar lite mellan 8mm och 6mm, sen är minskningen radikalare mellan 6mm och 4mm pga volymen som finns tillgänglig mellan klackarna är betydligt mindre. 4mm rekommendationen ör oberoende satt för att hitta ett djup där däckens egenskaper avtar mer än nödvändigt och ändå få lagom livslängd på dom utan att säkerheten tummas för mycket.
Är det din rådande säkerthetsrekommendation eller någon annans? Om någoon annans, källhänvisning tack.
Regn är en sak men du skrev tidigare att man skall ha minst 4mm om det är spårigt och jag undrar enkelt på vilket sätt 4 eller 2mm spelar roll om det är spårigt men inte regn?
ER skrev:"Stylingstålkastare med "DRL" och Devil Eye till S60/V70N vilka inte är helt lagliga, samma typ av strålkastare till S/V40, allt övrigt i form av karosskit från 3:e part som tar bort användbarheten från bilen genom att göra nosen för låg för normal väg.
Fulxenon helst 6000K+ likaså undantaget i helljus/extraljus då du enbart bländar andra med fulkonvertering i halvljus/dimljus om det inte är riktigt gjort vilket kanske 1% gör då rätt delar kostar pengar då strålkastaren till S60/V70N kostar ca 10000kr/st nya och minst 3000kr/st på skrot samt ett par tusen för övriga delar, jag vet då jag var "dum" att göra det korrekt på S60:n men ändå inte helt laglig då bilen inte hade det från fabrik men hade rätt funktioner och gick igenom besiktningen ändå av "misstag". Listan kan göras hur lång du vill, finns det inte original hos volvo att tillgå är det säkert med på listan, är det inte diskret så är den säkert med på listan osv..
För att göra det enkelt, istället för relevanta saker som fräscha däck i tid lägger dom tiotusentals på att mer ofta än sällan förfula fordonen istället och ofta även mindre trafiksäkra om fulxenon monteras, detta på bilar mer ofta än sällan inte värda mer än vad dom lägger ner på delar+lack i många fall. OFTA hittar du dom på lekstugan.org, spoilernytt/blöjsport brukar ha dom också utöver dom som förtjänar respekt för sitt jobb utfört.
Jag kan inte se hur utbyte av strålkastare "förstör bilen helt och sänker värdet minst dubbelt mot vad sakerna kostar". På vilket sätt blir bilen helt förstörd och minskar i värde med nya lampor?
ER skrev:Du tyckte det var fel att kräva att dina medtrafikanter använder sunt förnuft eller här bästa däck efter omständigheterna, jag vände på det med körkort och kunskap istället för däck.
Antingen får du putsa glasögen lite eller så jag jag mkt dåligt minne, kan du precisera var jag skrev att " fel att kräva att dina medtrafikanter använder sunt förnuft"?

Du har fortfarande inte presenterat källhänvisning till dina %-siffror. Skulle vara jättebra om du kunde göra det.
av berrabus
Perra83 skrev:Ja har inte ens läst något av pajkastningen och kommer inte att göra det. Vi låter TS göra som han vill. Resan kommer bli jättebra!
Det är väl ingen pajkastning? Jag ser det som ett sätt för oss som inte vet så mkt att få lära sig mer.
Användarvisningsbild
av joel80
ER skrev:
berrabus skrev:Nu är du inne på tycke och smak och gissar att de flesta på forumet inte har samma åsikt som du. Kan du ge exempel på fulstyling och hur det förstör bilen helt och hållet?
"Stylingstålkastare med "DRL" och Devil Eye till S60/V70N vilka inte är helt lagliga, samma typ av strålkastare till S/V40, allt övrigt i form av karosskit från 3:e part som tar bort användbarheten från bilen genom att göra nosen för låg för normal väg.
Hahaha.. kan inte annat än hålla med. Hur faan kan man betala massa pengar för att göra bilen värdelös och omöjlig att framföra på allmän väg?

Filmade klockrent exempel i den här:

Kolla 2:38 in i filmen! Haha...
Användarvisningsbild
av milktrucker
då blir det via tyskland o frankrike då.....,dvs motorväg och hastigheter på minst 120-130. minsta regn i de hastigheterna och du kommer få bärplansbåtar att likna stoppklossar. :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av wissel
Intressant diskussion faktiskt. Det som gör mig lite konfunderad är
att någon person vilken som helst KRÄVER andra medborgare på
saker som inte ens finns i lagstiftningen. Det enda som någon kan
kräva är att själv se till att hen får det som hen vill på sina egna saker.
Sedan är det irrelevant för hen hur andra har det om det ligger inom gällande lagstiftning.
Har alltid var allergisk mot "Skansenadvokater".
:???:
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Jag skulle inte åka 700 mil med 4mm, inte ens om jag åkte själv. Det kan regna ganska mycket på vägen ner. Sen vet jag inte vilken väg ni åker. Men igenom Danmark är det 130 km/h. Tyskland som ni vet fri fart, men rekommenderas 120 km/h. Vet inte heller om du kört på Autobahn tidigare, men rätt som det är kan det bli tvärstopp. Inte lätt att bromsa från 120 till 0 med slitna däck i regn. Dessa saker kan hända, så varför chansa? Sälj däcken för en tusing på Blocket. Kan vara en chansning att köpa däck i Europa också. Jag skulle inte det.

Trevlig resa!

// Peter.
Användarvisningsbild
av Vojje
det är ju uppenbart att TS bör flyga till Portugal. Och hem :D
Här hemma kan du sedan fortsätta att köra på däcken två år till :D
av berrabus
Vojje skrev:det är ju uppenbart att TS bör flyga till Portugal. Och hem :D
Här hemma kan du sedan fortsätta att köra på däcken två år till :D
Ja om TS enbart kuskar runt i närheten av hemmet. Inte annars.

Nu kom vi in på en annan detalj, vad innebär kuska runt i närheten av hemmet? Om jag bor i Norrland och har 5 mil till närmsta granne, kan jag åka och hälsa på min honom/henne om jag har 4mm mönsterdjup?

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]