Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Det är enbart ett sk baslarm du har.
Fjärren på bilden ovan är till fjärrmanövrering av c-låset, två helt separata system.

Det du ska göra är att fixa ett VGAII larm, man byter ut relät på plats 210/211 och drar upp mottagare/glaskross till rutan/stolpen och sen kodar man in fjärren, mer behövs inte ifall du redan har ett baslarm monterat. Tänk också på att det är annan fjärr så du kan inte använda dig utav dom du redan har.
av toffo
Tack för svaren! Har inte svarat förrän nu för att jag undersökt lite.

Måste och måste, jag måste ju egentligen inte byta till ett VGAII larm eller något annat larm. Jag har ju redan ett larm, är det så att någon vill sno bilen så lär de ju redan veta hur man kopplar ut de flesta vanliga larm och immobilizer för att kunna köra iväg med bilen. Drar de en ruta och larmet inte går, de lär de ju försöka öppna en dörr för att komma in och då går ju larmet. Dra en ruta kan ju vem som helst göra, bara för skojs skull också. Tyvärr.

Vidare så har jag nog kommit på varför blinkersen inte blinkar när vi larmar på/av. Jag läste i manualen och om lysdioden lyser i 5 sekunder efter man larmat på så är det någon slinga som inte fungerar. Det gör det på vår bil! YEY!...

Så, nu behöver jag istället fokusera på en ny sak, vart sitter alla dessa kontakter och hur felsöker jag dem lämpligast. Förmodar att jag kan sumra funktionen i varje dörrkontakt, det är väl dem som är inkopplade till larmet också?

- Om det är fel i någon av dörrarnas kontakter så borde väl inte heller innerbelysningen tändas om man öppnar just den dörren?

- Förmodar att det "inte" finns någon larmkontakt för motorhuven på ett "basic" larm, men KAN man ha med ett sådant även om det är "basic" larm? Borde väl gå?

- Bakluckan borde väl ha en larmkontakt? Och förardörren plus passagerardörrarna. Förardörren har vi redan provat en gång, det fungerar ordentligt i alla fall ;)

Jag förmodar att det antingen kan vara fel i någon av dörrkontakterna eller i slingorna/kablarna mellan larmrelät och dörrkontakterna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Av ditt inlägg att döma så ser det ut som du inte läst inläggen... Men jag utgår ifrån att du fått det hela om bakfoten och försöker igen;

Du har ett BASLARM. Punkt. Du kan inte använda någon magi för att göra det till ett fullt larm. Det enda sättet att få ett fullt larm är att BYTA till ett fullstort larm - förslags VGAII eftersom det är plug'n'play.
av toffo
Jag har förstått det att det är ett baslarm, men fortfarande. Den ända skillnaden som jag kan se är att det inte finns någon glaskross. Allt annat finns ju!?

Jag har tuta, dörrkontakter som larmar när man öppnar dörr osv.. Det är ju ett larm!? Varför ska jag ha glaskross när jag, enligt mig, inte behöver det?

Förstå mig rätt, jag tycker inte att det är fel att ha ett så bra larm som möjligt eller ett som kanske ger mer än det jag har. Men jag förstår inte varför jag ska lägga pengar på ett mer avancerat larm när "det", vad det nu är, som sitter i fungerar tillräckligt bra? Jag vill ju bara felsöka det som sitter i och se varför blinkersen inte blinkar vid larm på/av och det verkar ju som att det är någon av dörrslingorna som är defekta, och det kan ni ändå inte lura i mig att ett nytt larm kommer fixa om jag inte drar om kablar som möjligtvis är trasiga, alt. letar upp vilken dörrkontakt som är trasig.

Är det nåt jag inte gillar, så är det när någon försöker "sälja på" mig saker jag inte vill ha. Jag säger inte att ni försöker göra det, men för det första så räcker ju det "larm" jag har i bilen för det område som jag bor i och så vidare. Sen så lär inte ett nytt larm, såvida jag inte drar om kablar och byter ut dörrkontakter, hjälpa mig eftersom det verkar vara något fel där.

Anledningen till att jag inte vill lägga pengar på det är just för att vi ska byta kylaren som kostar en del. Därefter har vi nyligen haft punktering. Vi har förmodligen en trasig syresensor för katalysatorn och sen är det mer som jag inte kommer ihåg just nu. Så ett nytt larm ligger rätt långt ner på listan, jag vill bara att det som sitter i bilen, oavsett om det är larm, motor, glasruta eller avgassystem, ska fungera. Uppgradering och förfining kommer längre ner på listan.

Igen, jag vill inte klanka ner på era svar eller ignorera dem. Jag vill bara få det existerande att fungera, innan jag går vidare. Hoppas att ni förstår! Jag vill absolut inte bråka med er, ni kan med största sannolikhet mer om allt det här än vad jag kan, gissa varför jag vänder mig till er?
Användarvisningsbild
av Hilmer
En bra anledning till att alla anser att du ska byta ut ditt baslarm mot ett VGAII är t ex att finessen med bekräftelsen med blinkers inte existerar på det larm du har monterat. Det är alltså inget fel på ditt larm utan den varianten du har saknar möjligheten helt och hållet.
Ditt baslarm och ditt fjärrstyrda c-lås är två helt separata system.
Eftersom detta med blinkersen verkar vara ditt största bekymmer om man ska tolka ditt första inlägg i tråden rätt så har du ju fått svar därefter.

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]