Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
milktrucker skrev:har väl större?

ta reda på fakta....
Du milktrucker, med den attytyden vill det till att man har rätt. Det har du inte. A6 HAR större dimensioner. 245/40 på 18" mot 225/40 exempelvis. 205/60-16 mot 195/60-16 osv. Sista generationen A6 har ännu större där är 18" 245/45.
av llesrof
Fahlekorv skrev:Men försök dryga ned dig lite.

De jag tittat på har iaf det. Tror det är standard. Om det inte stämmer finns det trevligare sätt att berätta det.
Fast då kan han ju inte känna sig lika tuff och häftig :mrgreen:
Användarvisningsbild
av milktrucker
det hela var inte menat med attityd, men när det står "väl" är det samma sak som en gissning, och man ska inte gissa, Har inte påstått att de har samma dimension öht, jag skrev ta reda på fakta, i stället för "väl". Och det hela beror på fälgdimensioner med mera. Eller köper man ett billigare däck...
500 kr per år och däcken håller kanske 4 år, dvs kort och gott 500:- mer per däck i inköp. Det låter väl högt i jämförelse med passatens däck, om man jämför "normala däckdimensioner".

245-däck och skanska anmäler dig till konkurensverket för att du plattar asfalt till underpris. hehe.
Självklar måste de finnas normala däck till audi, typ 195 eller 205, med en sådan fälg så klart.
Användarvisningsbild
av Fahlekorv
Visste inte att varje inlägg måste vara vetenskapligt underbyggt på detta forum. Därav får du finna dig i att jag och säkert många andra skriver "väl" ibland. Annars blir det nog inte mycket skrivet.

Jag kollade upp två passater och två audis som passade mina kriterier och kollade priser på däckonline, billigaste sommardäcken skiljde kanske 300 kr/däck och dubbade vinterdäck nästan 1000 kr/däck.

Det är väl inte så oerhört konstigt att en sportigare bil har dyrare däck.
Användarvisningsbild
av milktrucker
nu har jag kollat dimension och priser.

Audi A6: 205/60/R16 - Goodyear Eff. grip performance 848:-
passat: 205/55/R16 - Gooyeear eff.grip: 740:-
skillnad: 88 kr
eller kör man samma dimension på båda bilarna, skillnaden i omkrets är ca 3%

Vinterdäck:
Hakkapellitta 7: 1113 vs. 1143 kr, skillnad 30 kr.

självklart ska man få spekulera och chansa, men jag lägger fram bevis för att spekulationer om 500:-/år i däckkostnadsskillnad inte håller. gör man en kalkyl bör det finnas substans och fakta för att få ett rättvist resultat.
Användarvisningsbild
av Fahlekorv
Om jag kollar på olika bilar jag kan tänka mig att köpa så gör jag det för mig själv. Min kalkyl baseras på de bilar som just då fanns till salu på blocket. Jag har inte gått ut för att göra en millimeterrättvis bedömning utan vad som blir troligaste utfallet baserat på vad som finns till salu. Köper man audi får man troligtvis större fälgar tex.

Försök ta det för vad det är, ingen hävdar att min kalkyl gäller generellt i alla lägen.
av osla
lika dyra bilar bägge två. varken ådi eller vw är väl kända för kvalite. kvalitetskänslan finns kanske i vissa modeller, men inte någon kvalite
av Mwi
Fahlekorv skrev:Om jag kollar på olika bilar jag kan tänka mig att köpa så gör jag det för mig själv.
Varför ställer du frågor här om olika alternativ då ?:-/
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]