Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cryqer
Lämnade in bilen till Volvo igårkväll. Idag fick jag domen!

Dom hittade inget fel på EVAP ventilen eller det övriga EVAP systemet. Dom testade det och det fungerade fint, inte heller några felkoder från det fick dom...

MEN! Däremot så fick dom felkoder ifrån växellådan...Den växlar försent. Så nu ska dom ladda in ny programvara samt eventuellt byta växellådsolja. Blir det inte bättre efter det så ska dom byta någonting i växellådan. Och det skulle skjuta iväg i kostnader kunde dom lova :/
av Droopy
Bilen hämtad idag, 3 spridare + tryckgivare bytt, bilen går som ett skott igen och verkstaden rekomenderar mig att köra på bensin..................nu blir det en intressant diskussion efter semestern med ÅF, hur ska de tackla detta tro.....fortsättning följer.
av Rådlös
Jag hoppas du har läst tillräckligt många inlägg och trådar här för att veta att när verkstaden, mekanikern, kundmottagaren etc. etc. säger så, då är det vederbörandes egen utsago och uppfattning. Volvo har aldrig gått ut med någon sådan rekommendation eller direktiv. Vilket även betyder att det har inte hållits någon kurs eller fortbildning från Volvo där detta har sagts. Det är "någon annan" (förmodligen petroleumindustrin???) som ligger bakom detta ryktet?
När du, om du gör det, tankar E85 på nytt, så är det adaption som gäller. Det finns mycket skrivet om det här också. Men vi tar det i korthet. Tanka upp med E85. Kör bilen i ett par mil i lugn landsvägsfart, eller ca 15 minuter. Avbryt inte färden förrän du anser att motorn har gjort adaptionen. Om du sedan håller dig till E85 för framtiden så behöver du inte tänka på detta något mer. Om du sedan läser ännu fler trådar här så kommer du att hitta inlägg som visar att om man vill ha problem med sin FFV så skall man hålla på och byta och växla ofta och oplanerat mellan dom båda bränslena.
av Droopy
Jag kan allt det där, det handlar mer om att jag inlett en diskussion om alla problem jag haft med bilen och efter semestern ska jag träffa en på Bilbolaget och diskutera hur vi ska lösa detta med min bil för jag kan inte hålla på och byta spridare var 6mån el hur. Sedan vad det beror på vet inte jag.
av Cryqer
Rådlös skrev:Jag hoppas du har läst tillräckligt många inlägg och trådar här för att veta att när verkstaden, mekanikern, kundmottagaren etc. etc. säger så, då är det vederbörandes egen utsago och uppfattning. Volvo har aldrig gått ut med någon sådan rekommendation eller direktiv. Vilket även betyder att det har inte hållits någon kurs eller fortbildning från Volvo där detta har sagts. Det är "någon annan" (förmodligen petroleumindustrin???) som ligger bakom detta ryktet?
När du, om du gör det, tankar E85 på nytt, så är det adaption som gäller. Det finns mycket skrivet om det här också. Men vi tar det i korthet. Tanka upp med E85. Kör bilen i ett par mil i lugn landsvägsfart, eller ca 15 minuter. Avbryt inte färden förrän du anser att motorn har gjort adaptionen. Om du sedan håller dig till E85 för framtiden så behöver du inte tänka på detta något mer. Om du sedan läser ännu fler trådar här så kommer du att hitta inlägg som visar att om man vill ha problem med sin FFV så skall man hålla på och byta och växla ofta och oplanerat mellan dom båda bränslena.

Så fort man öppnar tanklocket så registrerar bilens dator det och tänker ''aah nytt bränsle, nu ska vi se va detta är''....SÅ vare sig man tankar nytt ELLER SAMMA bränsle så ska man helst köra i 15 minuter, så att datorn känner att det är samma bränsle eller nytt..

Detta fick jag förklarat för mig av min personliga volvotekniker i Södertälje.
av Droopy
Satan va dyrt det käns helt plötsligt att köra på bensin, tankade upp idag hade kört 54mil och fick i 56liter= 1,03 törstig liten rackare :-)

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]