NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ljusbusen
Är det någon som har fått några erfarenheter av att chippa 2,0dieseln ännu?
Är så nyfiken på att höra hur det funkar med växellåda och förbrukningen!

Blev som skeptisk när D5:an endast går att få med automat eftersom att vridet är för kraftigt för V50 modellens manuella växellåda...

någon?

/ Andreas
av dali
Var vridet för kraftigt för de manuella lådorna? Hmm, de har ju begränsat vridet till 350 Nm så att automatlådan inte ska gå sönder ... skulle väl gå med en manuell låda också? Det är dessutom på gång en manuell D5:a, vet ej vilken låda det blir, om det är en nyutvecklad.

Jag har länge undrat varför 2.0D inte finns med automatlåda ... förmodligen för att motorn inte är tillverkad av Volvo och inte kan kombineras med lämplig automatlåda i S40/V50-karossen. Känns annars som en bättre motor att köra med automat än 2.4/140.
av mojja
jag skall in till min på bsr i växjö o få ppc monterat. Kan återkomma med resultat om intresse finns.

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
Absolut!
Jag vill veta allt som händer med bilen efektökning och om du upplever att kopplingen orkar med att hålla emot vridet.
Testade på min förra bil men fick lämna tillbaka trimmet eftersom kopplingen inte orkade hålla emot när det ökade vridet kom. Det var som att köra med variatordrifft.... :-(

/ Andreas
av mojja
Ljusbusen skrev:Absolut!
Jag vill veta allt som händer med bilen efektökning och om du upplever att kopplingen orkar med att hålla emot vridet.
Testade på min förra bil men fick lämna tillbaka trimmet eftersom kopplingen inte orkade hålla emot när det ökade vridet kom. Det var som att köra med variatordrifft.... :-(

/ Andreas
Absolut inga problem.. den 16 mars ska det göras så att återkommer med mer information..

Men vad jag har kollat så ska kopplingen hålla för ca 440 nm utan problem eller väldigt stort onormalt slitage..

M.v.h mojja
av mojja
Tjena igen..

Nu har jag hämtat bilen i växjö på bsr o jag kan inte annat säga än att jag e super nöjd..

Bilen drar mycket bättre genom hela registrest speciellt i högre hastigheter..

Innan orkade bilen knappt upp i 200km/h vilket nu verkligen inte e något problem. även bortot 220 km/h utan att stagnera men efter 220 börjar det gå lite trögare..

Detta e kört med 17.225.50 däck.

Omkörningar går mycket mycket smidigare o snabbare o även i stora uppförsbackar e bilen betydligt starkare..

Kan inte annat än att rekomendera denna uppgradering som e klart prisvärd..

Till veckan kommer det monteras ett fullfödes system och öppet luftfillter så att motorn kan andas utan problem..

Beräknad effetkt efter alla uppdateringar 185hk/ 400 nm.

M.v.h mojja
av Steff 99
Blir hastighetsmätaren chippad också :shock:
av mojja
Steff 99 skrev:Blir hastighetsmätaren chippad också :shock:

Nej o om du läst på lite så skulle du se att det inte handlar om chipp utan om prgramering..

Hastigetsmätaren e graverad till 260 km/h timmen o vad jag skrev var att det går mycket snabbare att ta sig till 200 km/h och att 22o km/h inte är något problem då bilen inte klarade det innan uppdateringarna.

Läs om läs rätt.

M.v.h mojja
av dali
Lustigt att BSR alltid uppmäter högre originaleffekt än biltillverkarna, enligt deras hemsida producerar 2.0D 144 hk/352 Nm original, enligt Volvo 136/320. Man blir lite tveksam till BSR:s siffror om effektökningen när originaleffekten "aldrig" stämmer.
av Steff 99
mojja skrev:
Steff 99 skrev:Blir hastighetsmätaren chippad också :shock:

Nej o om du läst på lite så skulle du se att det inte handlar om chipp utan om prgramering..

Hastigetsmätaren e graverad till 260 km/h timmen o vad jag skrev var att det går mycket snabbare att ta sig till 200 km/h och att 22o km/h inte är något problem då bilen inte klarade det innan uppdateringarna.

Läs om läs rätt.

M.v.h mojja

Ursäkta så väldigt mycket....försökte bara vara lite ironisk. :roll:
Det är precis som när man var liten o trodde att bilen gjorde 260 bara för att det stod så på hastighetsmätaren.
En 2,0 D som lätt gör 220 (omprogramerad) :lol: vad gör den inte då om man pressar... 250??? vem behöver en T5??
D4 VEA dricker olja

När räknar du med att starta?

Låtit Bilia Strängnäs byta huvudba[…]

B230fk banjoanslutningar

Har hittat rätt bult nu äntligen, ifall […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Är i tagen och ska byta från xc90 D5 ti[…]