Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#880828
Hej!

I vintras tog jag bort kardanaxeln för att kunna bogsera bilen då det är en AWD automatare. Jag gjorde en märkning.
När jag satt tillbaka den så trodde jag att den satt rätt, men icke. Mellan 60-90 km/h så vibrerar det i ratten.

Nu är jag under igen och undrar om Volvo har gjort märkningar?
Jag hittar inte ens min egna märkning!

AWD V70 XC

EDIT:
Det är inga splines på kardanaxeln. Det är vanlig platta man skruvar fast.
Jag har också haft bromsar som har legat på, inte nu. Fixat.
#880907
Volvo gjorde inga märkningar när bilen var ny.
Kan ha gjorts på verkstad dock.
Enda viktiga att få den rätt i bakkant, mot vinkelväxeln spelar det ingen roll.
Lika viktigt som att få den rätt mot bakre medbringaren är att få resp skruv i rätt skruvhål om
där satt skruvar av olika längd, det var så man balanserade i produktion när bilen byggdes.
#880913
Henke3 skrev:Volvo gjorde inga märkningar när bilen var ny.
Kan ha gjorts på verkstad dock.
Enda viktiga att få den rätt i bakkant, mot vinkelväxeln spelar det ingen roll.
Lika viktigt som att få den rätt mot bakre medbringaren är att få resp skruv i rätt skruvhål om
där satt skruvar av olika längd, det var så man balanserade i produktion när bilen byggdes.
Jag är inte helt säker om det är kardanaxeln som vibrerar, då det endast vibrerar i ratten.
Jag har hört att styrstagen brukar besiktningen missa ofta. Det kan vara en orsak.
Jag har också hört att om bromsarna bak ligger på så kan det vibrera också.

Jag bytte bromsar och skivor runt om för ca 1000 kr helt nya från Bildelaronline24 , men jag har inte kört än med bilen då den läker bensin också hehe :-)-)

Jag får mitt endoskåp imorgon så jag ska ta en titt på soppatanken för sedan göra hål i golvet :)
#881055
Gör inte hål i golvet, då du hamnar i konflikt med bilens sidokrockskydd. Du kommer aldrig att kunna besiktiga bilen efter det. Det enda rätta är att montera ner bakvagnen och göra jobbet ordentligt. Troligen brustna bränslerör då dessa har ett taskigt/obefintligt rostskydd. Inget roligt jobb direke...
#881120
För att besvara era frågor.

Här är en bild och där bak på tanken (mitten i bilden) så läker det så man kan höra det.
Jag tog mitt endoskåp och sedan så kollade jag över allt. Rost rost rost rost rost rost överallt.

Men till slut så hittade jag ett rör som var riktigt rostigt...och fuktigt, mer än fuktigt. Den glittrade.
Så läckaget är alltså rakt upp om man tittar upp mot tanken....hmm...svårt att förklara. Men tänk er att ni tittar upp mot tanken. Ca 10 cm upp så finner man ett rör som är fuktigt.

Bild
#881123
BjarneJ skrev:Gör inte hål i golvet, då du hamnar i konflikt med bilens sidokrockskydd. Du kommer aldrig att kunna besiktiga bilen efter det. Det enda rätta är att montera ner bakvagnen och göra jobbet ordentligt. Troligen brustna bränslerör då dessa har ett taskigt/obefintligt rostskydd. Inget roligt jobb direke...
Vet du hur mycket jobb det är?
Enklare att ta ett endoskåp, kolla efter felet, ta rondell och kapa upp + ena håller i en högtryckstvätt. :-)-)
#881154
Självklart så ska du kapa. Om det är mer rör som är dåliga (vilket det alltid är).. då är det bara att kapa en bit till. O vi alla som gått nån form av släckkurs att petroliumbas gillar vatten om olyckan är framme.
Volvo trodde antagligen att om reparationer behövde utföras så skulle dom ske på så sätt som bilen är konstruerad. Därför gjorde man inte hela röven som en stor fallucka. Ska du ha ordning på det där så det håller några år till. Ja då får du just välja mellan att göra jobbet seriöst på.rätt sätt. Eller kapa ur röven och få permanent körförbud om någon upptäcker det och det inte är gjort enligt reglerna.
Allt i en bil får man inte skära i och ersätta hursomhelst. Allt får inte svetsas hursomhelst heller. Det gäller både skadelagning rostlagning eller för den delen modifiering.
#881217
*pettson* skrev:Självklart så ska du kapa. Om det är mer rör som är dåliga (vilket det alltid är).. då är det bara att kapa en bit till. O vi alla som gått nån form av släckkurs att petroliumbas gillar vatten om olyckan är framme.
Volvo trodde antagligen att om reparationer behövde utföras så skulle dom ske på så sätt som bilen är konstruerad. Därför gjorde man inte hela röven som en stor fallucka. Ska du ha ordning på det där så det håller några år till. Ja då får du just välja mellan att göra jobbet seriöst på.rätt sätt. Eller kapa ur röven och få permanent körförbud om någon upptäcker det och det inte är gjort enligt reglerna.
Allt i en bil får man inte skära i och ersätta hursomhelst. Allt får inte svetsas hursomhelst heller. Det gäller både skadelagning rostlagning eller för den delen modifiering.
Men jag tänker inte kapa i bärande. :)

Ena stunden säger du:
Självklart så ska du kapa.
Andra stunden säger du:
Ja då får du just välja mellan att göra jobbet seriöst på.rätt sätt.
Och sist säger du:
Eller kapa ur röven och få permanent körförbud om någon upptäcker det och det inte är gjort enligt reglerna.
Allt i en bil får man inte skära i och ersätta hursomhelst. Allt får inte svetsas hursomhelst heller. Det gäller både skadelagning rostlagning eller för den delen modifiering.
Att blanda i "röven" gör det inte lättare att förstå.

Så vad säger du? Kapa ett hål med sticksåg eller demontera ned allt?
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]