NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50special
Hej .. Märkte i dag ett skumt problem med min AC, Har en V50 2,4i -07.
Jag shimsade kompressorkopplingen förra året och har kört runt 1500mil sedan dess med en perfekt AC :D .
Fenomenet jag har nu är att man hör tydligt att kopplingen klickar på ... efter 10 sek ... klick av ... 10sek klick på osv hela tiden.. Kylningen är halvtaskig. Jag testade att rycka ur å i säkringen några ggr, klickandet bara sätter igång igen ??:-/ .
Kan det vara så att jag måste shimsa igen redan efter 1500mil ? men det är ju inte samma felsymptom som sist.
Det finns ett AC-relä brukar det packa ihop ?
Någon som har tips om lösning.

Kalle
av V50special
Jag gjorde en till check nyss.. Man kan se att kopplingen drar som den ska och släpper efter ca: 1sek drar igen exakt 5sek senare, så håller den på hela tiden. Mäter jag med voltmätare över AC säkringen så har jag full spänning hela tiden runt 14V, känner jag på AC-reläet så klickar det exakt som kopplingen drar och släpper. Kan det vara någon givare som är kaputt. Jag testade att dra ur kontakten till givaren som sitter på röret närmast torpedväggen, då slutade klickandet, trycker jag i kontakten så börjar det igen direkt. Skumt fel , det verkar som någonting i styrelektroniken är fel. Finns det någon här som har koll på AC-läget ??

Kalle
av Malmstroem
För mig låter det som om du har lite köldmedia. Men nu är jag inte någon stor expert på AC området.

Om det var min bil så skulle jag åkt in till en AC firma och låta dem mäta trycket, och eventuellt fyllt på med köldmedium.

Jag har just nu en 1,5 år gammal BMW som är inne för åtgärd av AC. Fyllde på med köldmedia och spårmedel för en månad sen. Förhoppningsvis hittar de läckan den här gången. Så att du fyllde på din AC för 1,5 år sedan är långt ifrån någon garanti att du har kvar tillräckligt med köldmedium.
av V50special
Verkar som problemet är löst. Kollade upp AC:n i dag på verkstad det fanns bara 185g köldmedium kvar, dom fyllde på till 550g. 995spänn. Återbesök om 3V för att checka om det läcker någonstans. Dom pytsade i lite läckagespårmedel.
Då vet ni det :D
av V50special
Problemet var läckage i kondensorn, standardfel på V50. Men det är billigare att fylla på gas 1 ggr år för en tusiing än att lämna in och få den bytt, fick en offert på 8000 för byte.
av AntonB
Bytte kondensor och fyllde på för 5500kr för en vecka sedan. Det skiljer ganska bra alltså.
av blåbärsmannen
hade samma fel på min var inne förra sommaren och dom konstatera att det var en liten läcka någonstans, fyllde på nytt med spår medel, sen var jag lite lat och åkte inte in förän i feb iår och då hitta dom läckan ,tog allt på maskinskadeförsäkringen betala 2200 bara så kan inte klaga, nu funkar den hur fint som helst igen
Användarvisningsbild
av Perra83
Läckaget kan bli större med tiden och då räcker det inte med att fylla en gång om året.

Samma fel hade ja på S60 classic då va bilen fyra år och hade rullat 11000mil 5500kr på försäkringen. Fin kyla när systemet va fyllt igen.

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]