Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dada
Tack Lennart! Har nytt batteri men skall kolla jordanslutningen.Låter logiskt det du säger men skumt att det kommer ibland efter två mils körning men det går sen bra i 20 mil. Mvh Tommy Dada
Användarvisningsbild
av lennarte
Kom på en sak nu ikväll. På + kabelskon på batteriet sitter det en kabel som går direkt in till en + plint vid höger A-stolpe. Där delar den sig och den ena kabeln går till tänd.låset. På min 745-a var den kabeln "lite lös" (hittade spänningsfall där när jag flyttade cigg.uttaget till batteri + istället för över tändningen) och hur jag än spände batterikabelskon var den andra kabeln fortfarande lite lös. Det sitter en mutter på andra sidan också. Alltså man spänner fast kabelskon på batteripolen med den ena muttern och spänner fast kabelskon till kabeln som går till + plinten vi A-stolpen med den andra muttern. Detta hade jag missat, kanske du också???. Är den kabeln lös kan du "tappa bort" strömmen till tändlåset. Då "dör" ju allting...

Mvh
Lennart
av Dada
Lysande Lennart! Tackar så hemskt mycket för ditt engagemang.Nu skall jag bara ta reda på Vad À-stolpe är och leta kablar. Mvh Tommy Dada
Användarvisningsbild
av lennarte
Dada skrev:.Nu skall jag bara ta reda på Vad À-stolpe är och leta kablar
Det behöver du inte bara du ser till att fästa kabelskon vid batteriet. Om det är där felet är
Annars är A-stolpen främre "dörrkarm", alltså där gångjärnen till framdörrarna är fastskruvade. B-stolpe är där gångjärnen till bakdörrarna är fastskruvade och C-stolpe är stolpen bakom bakdörrarna. Om "stolparna" vid bakluckan (kombin) heter E stolpe vet jag däremot inte. Detta är Bilprovningens "termer" och inget jag "hittat på" :lol:
Höger A-stolpe är alltså framför dörren passagerarsidan. Där sitter (bakom plasten vid fötterna) styrboxen för insprutningen och i närheten där sitter en rektangulär "svart låda" med 3 st röda kablar varav de ena kommer från batteriet, en går till elcentralen (säkringarna) och en går till tänd.låset. Det har hänt att det har blivit "dålig kontakt" där också men det är nog vanligare vid batteriet.

Mvh
Lennart
av NilsO
Kan såklart vara någon glappande anslutning. Kolla också batteriets jordanslutningar.

Annars låter det som att generatorn lägger av efter en stund, utan att laddningslampan tänds. Det är ett rätt vanligt fel på sena 740 och tidiga 940. Bilen går tills batteriet är slut. Efter en halvtimme eller så har batteriet återhämtat sig lite, startmotorn går runt och laddningen fungerar också en stund igen.

För att felsöka: Mät batterispänningen med tändningen och lyset på precis när bilen dött. Är den en bit under 12 V är batteriet urladdat. Eller prova med startkablar och ett friskt batteri, också precis när den dött. Startar den då vet du också att batteriet laddats ur.
av Dada
Tack snälla Olof o Lennart!Tror att ni har löst gåtan,felet har jag dock inte riktigt lokaliserat.Jag är ju ingen fena på bilar men kämpar tappert.Har haft en lampa på instrentbelysningen som jag har trott indikerade trasig glödlampa,måste naturligtvis vara laddningslampan(glödlampesymbol)Kan det stämma? Tack för er hjälp,snälla o vänliga medmänniskor.Frid

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]