Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

vet någon vad det kan va för fel.

den rycker när man ska växla själv vid 3000 varv när man växlar från 2 till 3

den rycker inget när man kör på automaten

får inga fel koder på det

hoppas någon kan svara vore bra
Jag har inte listat ut om den manuella växlingen är underordnad sportläget i och med att man måste lägga i S innan man kommer åt den manuella växlingen (alltså om den manuella växlingen är tänkt att vara lite snabbare och sportigare än när lådan själv slirar i växlingarna) men du är iallafall inte ensam om det, jag har också upplevt att det ibland rycker just mellan tvåan och trean, även på låga varv.

Sker det även om bilen är varm? Vill minnas jag senast provade växla manuellt 2->3 med en kall bil för att den ville ligga kvar och sega på höga varv för att få upp tempen, och då ryckte det.
I alla fall i min bil är växlingarna i sportläge och manuellt läge betydligt tvärare. Lockup går i mycket tidigare och hårdare än i läge drive.
Finns det sportläge i bilen det pratas om här? Eller bara D och manuellt?
Att du inte växlat manuellt på länge ska väl inte spela någon roll... Hur som kan jag tänka mig den manuella växlingen vara tänkt för lite sportigare körning eller bara själv kunna växla ner "lagom" vid en omkörning. Lätt hänt att bilen hoppar ner två växlar när man bara behöver liite mer kraft och skuttar iväg.

Edit: "Om växellådan har ett Sportprogram, blir lådan manuell först efter att växelväljaren förts framåt eller bakåt i dess "+S–"-läge. Kombiinstrumentet skiftar då tecken från S till att visa vilken av växlarna 1, 2, 3 osv, som är ilagd."

Manuell växling är separat från sportläget, som svar på min egna tidigare fundering, men jag antar lådan helt enkelt inte "slirar" in växlarna i manuellt läge för att det blivit så segt.

Edit igen: Som jag vill minnas uppstår bara rycken när man segdrar upp i fart. Inte vid nedväxling, uppväxling vid gaspådrag eller annat, just segdragning. Och då särskilt mellan tvåan och trean...

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]