Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av osla
milktrucker skrev:
simonhalmstad skrev:Audi är ju ingen kvalitetsbil precis?
beror på vad man jämför med och på vilka punkter

Audi A6 har läxat upp BMW's 520-serie. Bättre styrning och bättre körkänsla, samtidigt som Audi har i det närmaste likvärdigt rostskydd som volvo, något som t ex både BMW och mercedes haft stora problem med, med flera modeller med underkänt rostskydd.
inte vet jag om jag ger så mycket för audis rostskydd. sett 07-08:or som har rostat kring dörrar och skärmkanter
Användarvisningsbild
av milktrucker
Fahlekorv skrev:A6 2.0 D med fyrhjulsdrift? Vart hittade du den?

Dessa alternativ har jag hitta nu. Slängde in en tvåhjulsdriven A6 också.

Gjorde antaganden på servicekostnad baserat på gamla analyser av tester. Troligen från vi bilägare eller liknande.
2014-07-16_1313.png
passaten har ju 4300:- i skatt och 0,69 i förbrukning, enl fordonsregistret. och service på audi kostar inte 3x mer än passat.
du har ju rena glädjekalkyen, samtidigt måste du ta med värdeminskningen som en kostnad, eftersom du kanske säljer bilen om några år och samtidigt ska spara till en ny.

och hur i hela hissingen kan däcken vara dyrare till audi än till vw?

dina kalkyler är helt åt skogen, däcken kommer kosta lika mycket. kanske att 4x4 äter mer däck så lägg på någon hundralapp till på dem. Därimot s äter vridmomentstarka bilar, dvs diesel, mer däck än bensindrivna. Tro det eller ej, men det är stor skillnad. D5 äter upp vredestein däck mycket fortare än 2.4 170 pollar gör.
Senast redigerad av 2 milktrucker, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Fahlekorv
milktrucker skrev:
Fahlekorv skrev:A6 2.0 D med fyrhjulsdrift? Vart hittade du den?

Dessa alternativ har jag hitta nu. Slängde in en tvåhjulsdriven A6 också.

Gjorde antaganden på servicekostnad baserat på gamla analyser av tester. Troligen från vi bilägare eller liknande.
2014-07-16_1313.png
passaten har ju 4300:- i skatt och 0,69 i förbrukning, enl fordonsregistret.

Jag kollade på MOD314 på fordonsregistret. Verkar variera lite från bil till bil.
av Lövet
8000 om året för service på A6? Var har du fått siffrorna från? Snarare kostar en normal årsservice ~4tkr. Bensinaren har dessutom kamkedja så det finns inga dyra kamremsbyten längre. Passat diesel och A6 diesel har samma servicekostnader.

Sedan är nog realistisk förbrukning för dieselbilarna nånstans runt 0,7-0,8. Räkna med minst 30% över EU-kalkylen.
Användarvisningsbild
av Fahlekorv
Minns inte exakt, gjorde research inför ett köp för några år sedan. Räknar in eventuella reparationer i service. Men det kan vara för högt räknat, jag minns inte vilka källor jag fick det från.

Men samma kostnad som för passat? Är inte audi-verkstäder kända för höga priser?
av Lövet
Audi och VW är vanligen samma verkstad. Kan skilja några kronor på timpenning men inte så mycket mer. Delar är av förklarliga skäl vanligen ungefär samma pengar. Även om du vill ha in reparationer i kostnaden så finns inget som antyder att Audi skulle vara så mycket dyrare än VW. Du kan räkna med kanske 10-15% högre kostnad, inte mer.
Användarvisningsbild
av milktrucker
räknade enbart på basservice och normala kostnader, ja audis delar kostar aningen mer, men det rör sig kanske om 500-1000 kr/år.
Bilagor
bilkalkyl.jpg
bilkalkyl.jpg (79.81 KiB) Visad 463 gånger
av Lövet
För att det skiljde massor med pengar som ny (50+tkr). Begagnat sjunker prisskillnaden radikalt. Så begagnat, välj tveklöst 3.0tdi. Dessa är oftast bättre utrustade också.

De små skillnader i skatt och förbrukning som syns ovan spelar knappt någon roll för totalekonomin. Försök hitta ett välskött och bra exemplar istället av en bil du tycker om. En liten reparation på det ena exemplaret kan förstöra kalkylen i flera år framöver.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]

Saknar Android Auto