Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Brainy skrev:Då nytt emblem till befintlig grill endast kostar 16kr hos volvoverkstäderna och verkar monteras "gratis" i samband med service...
Japp, det är rätt. Det har utgått ett påbud till verkstäderna om att de skäms för dåliga emblem i Göteborg, så sådana bytes utan kostnad för kunden. Var på service igår, så jag vet det nu.
Man undrar om det är samma östeuropeiska klientel som härjat i södra Småland och Skåne och plockat åkgräsklippare och liknande i sådan utsträckning, att det skapat medborgargarden på vissa orter.
mattish skrev:Så här såg pappas bil ut när han kom ut på morgonen för en vecka sedan... plus några bilar till i byn..
Klaga hos Volvo, någon ordning får det väl vara i alla fall. :D Har de haft sönder huvlåset också, ser ut som att en rem håller huven.
När det gäller "gapandet" i att VCC ska säkerställa någon form av stöldskydd av exteriöra artiklar bör man ju givetvis beakta tankegången _varför_ det ser ut som det gör. Alltså, man optimerar ju (likt någon annan i tråden skrev) designen utifrån lagkrav, kostnadsbild (per artikel) och givetvis totalkostnad i montering(stid). Med exemplet som någon drog i att VW hade 8 (?) torx som skiten satt med, kan man ju per default fundera i hur själva monteringssekvensen ser ut på en Volkswagenlina när de ska dra x antal skruv för att få dit det hela.

Givetvis kanske en påhängslösning som kan eftermonteras för att säkra upp det vara en idé för framtida vagnar, men att ställa om hela sekvensen kring design och montering av artikeln för att säkerställa detta, det skulle ju givetvis leda till en dyrare vagn i slutänden.

Rent krasst. Tid är pengar. Artikeldesign och konstruktion också, såklart.
Jag blir förbannad på folk som skapar en marknad för tjuvarna. Tänkte själv "modernisera" min V70 MY08 med en grill med stort järnmärke och gick in på Blocket för att sondera utbudet, men det luktade stöldgods lång väg på varje grill efter att jag pratat med "säljaren" någon minut. Exv visste de inte vilken volvomodell de suttit på, blev otrevliga efter några frågor osv, så jag avstod från affär, eftersom jag inte vill bidra till att utöka tjuvarnas "marknadsandelar". Skrev ett inlägg om detta i våras.
Med det resonemanget så skapas en marknad vid tillverkningen av hela bilen. Den går ju att stjäla :wink:
SvenB skrev:Med det resonemanget så skapas en marknad vid tillverkningen av hela bilen. Den går ju att stjäla :wink:
En hel bil i form av stöldgods är onekligen svårare att avyttra på Blocket än en grill. Hoppas du inte tycker det är helt i sin ordning att köpa stöldgods?
Definitivt inte. Men att Volvo "skapar en marknad för tjuvarna" håller jag inte med om på annat sätt än att de tillverkar något som tjuvar kan göra affär på. Att skylla stölderna på Volvo och anse att det är Volvos skyldighet att stoppa detta är att gå för långt. Snarare är det "siter" som Blocket som borde på något sätt försvåra för tjuvar att avyttra tjuvgodset.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Är det stål och gummi, eller vad rö[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]