Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:Men tanke på att en XC60 D5 awd Polestar (aut) drar samma som en D4 VEA aut vid många typer av körning
Ehhhhh, ska inte VEA vara ohyggligt mycket snålare än den gamla törstiga D5 :-P
apersson850 skrev:Skulle tro att det bara gäller när man ska igång och i låg fart.
Det är väl därför Gen5 inte alls är lika stabil som Gen4 om man gör ett filbyte genom moddsträngar på motorvägen.
rid54 skrev:Lite OT kanske, men hur bra är egentligen den justering man tagit till här? Problemet var väl från början att det blev för lång reaktionstid för fyrhjulsdriften att komma igång, när systemet "utvecklades" ett snäpp. Sedan inser man problemet och "löser" det genom att i princip bygga in en sorts förspänning, dvs fyrhjusldriften är "nästan" inkopplad hela tiden för att minska inkopplingstiden när den plötsligt behövs. Innebär det inte en massa extra slitage på allt som har med drivningen att göra? Alla drivknutar, hylsor/splines etc kommer ju att få ta hand om nåt vridmoment så fort man kör i kurva eller har olika slitna däck (kanske tom olika däcktryck?). Om inte annat bör det väl kunna slå på bränsleförbrukningen. Lösningen låter inte helt optimal...
Tror inte det gör mycket på förbrukningen, däremot känns det inte bra på slitaget, speciellt som man även har sparat bort oljefiltret som ska ta hand om materialet som slits av från lamellerna i oljebadet.
VolvoB20 skrev:
XC90_Executive skrev:Men tanke på att en XC60 D5 awd Polestar (aut) drar samma som en D4 VEA aut vid många typer av körning
Ehhhhh, ska inte VEA vara ohyggligt mycket snålare än den gamla törstiga D5 :-P
Tyvärr visar tester att VEA inte är i närheten av utlovad förbrukning. Trist att även Volvo börjat med cycle beating och offrat femmorna.
tolare skrev:Generation 5 är en billigare och enklare variant av 4:an allt för att spara pengar, vet detta från en högt uppsatt från tillverkaren.
Jag trodde det var slut med ekonomer i tekniska ledningen när Ford drog ;)
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev:Skulle tro att det bara gäller när man ska igång och i låg fart.
Det är väl därför Gen5 inte alls är lika stabil som Gen4 om man gör ett filbyte genom moddsträngar på motorvägen.
De få gånger jag hann prova, 2ggr, innan snön försvann här i krokarna kändes det som att åka på räls i ca hundra från höger till vänster och tillbaka till högerfil igen. Kan dock inte ses som ett alltför tillförlitligt test. Skulle vilja provat mer. Men det kommer en ny vinter..
  • 1
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 130

Jag har en V40 D3 -17. Årsskatten på[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lå[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]