Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag undrar om man lossar bultarna till kamdrevet i samband med kamremsbyte på en volvo V70 -04 (B5244S2)

Har nämligen en bekant som lämnade in sin bil på verksatd för att byta kamrem.
En -04:a som gått 8300 mil

Efter en månad dog motorn när han körde och vid återbesök hosverkstaden konstaterades att kamremmen hade gått av.
Verkstaden som bytte kamrem har nu felsökt bilen och säger att det som orsakat haveriet är att två av bultarna som håller den variabla kamaxeln (främre kamaxeln) har gått av. De säger vidare att detta fel omöjligt kan ha orsakats av kamremsbytet.

Kan detta stämma?
Någon mer som varit med om detta?
Nu blev det lite tokigt så du hamna i fel avdelning.
Denna delen du postat i är för är Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)

Vad jag vet lossar man inga bultar på kamdreven för ett simpelt rembyte. Men kanske de var skruva på de och sen glömde dra åt? Har bilen fungerar 8000 mil innan så vore det ju högst osannolikt att de skulle gå av 1 månad efter kamremsbytet. De kanske spände remmen för hårt?
Vad är det för Verkstad som bytt?
Felsökning ska göras av oberoende part om det skulle uppstå en tvist, de kan ju både vara domare och svarande på samma gång.
det är känsligt som.....fult ord.....det där. ska dras med momentnycklar hela skiten. Står i VIDA, ett simpelt sätt att byta kamrem på, står beskrivet så min farmor klarar det, om hon får rätt verktyg. Går inte misslyckas med.....om man använder sig av VIDA's guidning.
Det kanske kan tänkas vara en oberoende verkstad som inte använder vida och därmed inte känner till åtdragningsmomenten?
För byta kamrem klarar alla, framförallt en bilmekaniker som jobbar på oberoende verkstäder, de byter på så många olika märken så det kanske inte kan följt volvos guidning.

är det möjligen skruvarna som håller fast kamaxelns tandhjul? Om de går sönder är remmen garanterat spänd för hårt. och btw, det är 3 skruvar som håller hjulet, går 2 av dem sönder och den 3:e klarar sig?
ne det tror jag inte på en sekund. Du måste ha mer utförligt och ordagrant från verkstaden innnan vi kan säga något som vägleder.

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]