Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vento
Hej!
Såg att det är lite oljefunkt under bilen vid vänstra drivaxeln, antar att det är växellådsolja.
har inte sett några pölar.
skall åka cirka 30mil imorgon hur allvarligt är det?
borde jag låta bli??
är det bara lite fuktigt så ska det inte vara någon fara köra. Du har säkert kört lika långt fast små sträckor varje dag. Annars är det inte så svårt lossa nivåpluggen och stoppa in fingret för se om det finns olja kvar i lådan. Pluggen är 24 mm och sitter snett bakom vä drivaxel.
Troligtvis är det dax byta packboxen på lådan. inget stort jobb det heller. "Bara" dra ur axeln sen bryta bort den gamla och knacka i en ny :-)-)
enklast är lossa hjulet och ha en 24 hylsa och en förlängare och lossa från hjulhuset sett, Går även lirka upp en 24 ring men är lite småtrångt och svårt få fäste så man inte rund drar.
Lite skruvande är det för ta bort drivaxeln men enklare än många andra bilmärken på marknaden anser jag. :-)-)
av Vento
Hej hej öppnade pluggen idag och det som förvånade mig var att det rann ur ca 1dl olja när jag öppna! Då antar jag att läckaget inte är så allvarligt?? Eller varför kom oljan ur?
Tjena.

Lite oljefukt, ofta blandat med smuts, är tecken på mycket litet läckage.
En droppe blir jättestor, utsmetad.
Troligen svettas den bara lite.
Inget att bry sig i på så gammal bil.

Hänger droppar av färsk olja, och det syns tydlig fläck på asfalten, är det dax för åtgärd.

Micke.
Användarvisningsbild
av Nexus
Lådan rymmer 2,2 liter . När jag bytte olja i lådan fick jag bara i 2 liter sen börja det rinna ut även fast jag hade bilen upphissad i vänster hörn. Så du kan lugnt köra vidare :-)-)
Användarvisningsbild
av taxi
Ja, konstigare saker har ju hänt..
Men jag tvivlar inte på det som står i böckerna, en nivåplugg är nog precis vad det låter som, men varför är det för mycket i lådan från början?
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]