Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av takjens
Har läckage på vad jag tror är ett vakum rör det går till en klocka som nån försökt laga nån gång i tiden.. men vill veta vad det heter? Kanske någon som har ett liggandes att sälja??

Bifogar bild där det ansluts till grenröret och till klockan!

Bild
Bild
av NilsO
Det skulle nog kunna vara så att EGR-rör från 940 passar. Isåfall är det lite lättare att hitta ett välbehållet på skroten. Finns på ganska många årsmodell 93–98 (även på 240 -93). Och för all del även på tidigare 740.
av NilsO
Jepp – EGR – Exhaust Gas Recirculation – "avgasåterföring". Litegrann avgaser återförs till insuget när motorn går på dellast (inte på tomgång och inte på fullgas). Avgaserna regleras av ventilen på nedersta bilden ovan. Den är vakuumstyrd.

På bilar utan katalysator (som här) hjälper det till att få ner utsläppen av kväveföreningar, NOx.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
vad jag förstått ska skiten sitta där men behöver ej fungera ?:-/ de kollar inte egr funktionen på bilprovningen sen länge.

hasse.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
takjens skrev:Ok! Bara försöka fixa en ny/begagnad! Låter som en jävla gräsklippare nu när det läker!
ja läcka får det inte göra.

Med vänlig hälsning hasse
"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]