Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tone
Så det ni säger är att jag skall vara tacksam att mina bakhjulslager höll hela 6000 mil, och bara hosta upp de 2800 SEK som volvo tar för att byta per sida. Det betyder att om jag vill fortstta att köra volvo så får man helt enkelt räkna med att bakhjulslager kostar ca 1 krona per mil......
FULLSTÄNDIGT ORIMLIGT!!!

//Tommy
av buuyuu
Ingen bil håller väl i evighet. Jag kan inget om hjullager. Men min okunniga åsikt är väl att 6 000 mil varken är bra eller dåligt. Trist är det helt säkert. Bilar kostar pengar att köpa och förr eller senare, också att äga.

Sen vet jag inte vad det tjänar till att bli arg här på forumet, vi är bara volvonördar inte representanter för volvo. Inte vad jag vet iaf. Jag kan ha fel, det har hänt förrut vet jag. Kan bara inte minnas när... :lol:

Jag lider med dig. Det är iofs. inte helt säkert att du klarat dig bättre med en annan bil. When your time is up, it's up.
Användarvisningsbild
av Bosa
Personligen har jag bytt ett hjullager under mina år med bil och det skedde vid 30000 mil på en 745:a. V40:n jag hade rullade 23500 mil utan att ens visa tendenser till dåliga hjullager så i mina ögon är 6000 mil riktigt dåligt. MEN det används väl billigare underleverantörer nuförtiden så kvalitéten blir väl därefter också.

Men prova att åberopa konsumentköplagen som Carman nämner tidigare i tråden, men Volvo kan ju iofs hävda att det är förslitning och att de inte ska hålla längre men det vet du inte förrän du har frågat. :)
av Kena
Allvarligt, 6000 mil och ni tycker det är rimligt. ok att det kostar att ligga på topp men hallå det handlar om ett konstruktionsfel/underdimensionerat lager. En kostnad på 1kr/mil, då ska man inte heller gnälla när bensinpriset går upp en krona för det är åxå en krona per mil. Det finns andra bilmärken om än inte lika kul bilar. Som sagt kvalitet/premium är när kunden kommer tillbaka inte produkten.
Användarvisningsbild
av Tone
Som jag ser det så är det det rimligt att man måstel byta tex kamrem var 10-12kmil, och att man servar på 1,5-3 kmil. Men ett hjullager skall under normala förhållanden hålla minst 25 kmil. Kan tillägga att jag har 2 kollegor som oxå har varsinn AWD (Visserligen XC) och ett par årsmodeller nyare men har kört nästan lika många mil som jag, som nu har bytt 3!!(TRE) bakhjulslager var!!!!

//Tommy
Användarvisningsbild
av CarMan
Tone skrev:Så det ni säger är att jag skall vara tacksam att mina bakhjulslager höll hela 6000 mil, och bara hosta upp de 2800 SEK som volvo tar för att byta per sida. Det betyder att om jag vill fortstta att köra volvo så får man helt enkelt räkna med att bakhjulslager kostar ca 1 krona per mil......
FULLSTÄNDIGT ORIMLIGT!!!

//Tommy

du ska skilja på 2 saker här!

du fråga vad du kan räkna med / ha rätt till & det är det jag har svarat på.

jag har inte sagt att jag tycker det är bra att dom redan gått sönder, det är ju mycket tråkigt när sånt händer.

en liten tröst är kanske att det nya lagret inte är av samma typ & ska ha bättre hålbarhet
Användarvisningsbild
av CarMan
Kena skrev:Allvarligt, 6000 mil och ni tycker det är rimligt. ok att det kostar att ligga på topp men hallå det handlar om ett konstruktionsfel/underdimensionerat lager. En kostnad på 1kr/mil, då ska man inte heller gnälla när bensinpriset går upp en krona för det är åxå en krona per mil. Det finns andra bilmärken om än inte lika kul bilar. Som sagt kvalitet/premium är när kunden kommer tillbaka inte produkten.
Det är ingen som har sagt att det är rimligt att lagrena inte håller längre än 6000 mil.

jag blir så trött på folk som läser vad dom tror skrivs, inte vad man skriver!

efter att garantin gått ut kan man få visa ditaljer på konsumentkäplagen (kkl) & när den är över finns inget som nån är tvungen at betala, du kan inte kräva att nån annan ska betala när din bil går sönder.
här kan man ta vissa saker på försäkringen eller helt enkelt betala.

har man tur kan man får vissa på goorwill, men du kan inte kräva det!
Användarvisningsbild
av CarMan
Tone skrev:Som jag ser det så är det det rimligt att man måstel byta tex kamrem var 10-12kmil, och att man servar på 1,5-3 kmil. Men ett hjullager skall under normala förhållanden hålla minst 25 kmil. Kan tillägga att jag har 2 kollegor som oxå har varsinn AWD (Visserligen XC) och ett par årsmodeller nyare men har kört nästan lika många mil som jag, som nu har bytt 3!!(TRE) bakhjulslager var!!!!

//Tommy
ja det är som du säger ett hjul lager bör hålla 20 000 mil.
Men om dom nu inte gör det så ken du inte kräva att din granne, polisen eller Volvo betlata det.
Användarvisningsbild
av camaro69
CarMan skrev:
camaro69 skrev:Ja, bakhjulslagren är ju ett känt problem på AWD.

Bytte HB för ca 18 månader sedan. Det var dags igen.
Volvo tog kostnaden utan snack. Behövde endast betala för nya handbromsbackar eftersom dom inte var i bästa kondition.

Snabbt, smidigt och inga diskussioner.

Snyggt jobbat av Volvoverkstaden. :D
för 18 månader sedan var väll din bil under 3 år gammal, eller?

rubriken frågar hur länge man kan räkna med att volvo står för kostnaden & det är mycket enkelt att svara på. man kan bara räkna med att volvo står för kostnaden när bilen är innom nybilsgarantin, sen kan man ju ha tur o få del av kostnaden betald efter detta. men man kan inte räkna med det!
Jag vet inte om jag uttryckte mig luddigt i tidigare inlägg.
Alltså 2 bakhjulslager HB på 18 månader.
Jag behövde inte ens ta upp "snacket" om garanti osv. Verkstaden skötte ärendet med glans.
Tack Bilia.

Det lönar sig väl föga att spy galla här på forumet. Ta en lugn och saklig diskussion med Volvoverkstaden. När man kört hela "racet" och fått nobben kan man spy galla :*O/
Användarvisningsbild
av CarMan
camaro69 skrev:
CarMan skrev:
camaro69 skrev:Ja, bakhjulslagren är ju ett känt problem på AWD.

Bytte HB för ca 18 månader sedan. Det var dags igen.
Volvo tog kostnaden utan snack. Behövde endast betala för nya handbromsbackar eftersom dom inte var i bästa kondition.

Snabbt, smidigt och inga diskussioner.

Snyggt jobbat av Volvoverkstaden. :D
för 18 månader sedan var väll din bil under 3 år gammal, eller?

rubriken frågar hur länge man kan räkna med att volvo står för kostnaden & det är mycket enkelt att svara på. man kan bara räkna med att volvo står för kostnaden när bilen är innom nybilsgarantin, sen kan man ju ha tur o få del av kostnaden betald efter detta. men man kan inte räkna med det!
Jag vet inte om jag uttryckte mig luddigt i tidigare inlägg.
Alltså 2 bakhjulslager HB på 18 månader.
Jag behövde inte ens ta upp "snacket" om garanti osv. Verkstaden skötte ärendet med glans.
Tack Bilia.

Det lönar sig väl föga att spy galla här på forumet. Ta en lugn och saklig diskussion med Volvoverkstaden. När man kört hela "racet" och fått nobben kan man spy galla :*O/

helt rätt inställnign!

ingen här på forumet kan svara på om trådskaparen fån vis del betald på Goorwill eller ej.

vi kan bara svara på vad som enligt garanti & lag gäller & vad man utefrån detta kan kräva.

jag förstår att man blir ledsen när sånthär händer. men jag förstår inte dom som blir arja på vad jag svarar, när jag bara svarar vad som gäller. det var ju det trådskaparen ville ha svar på!

Hej nej den ger ingen felkod.

Brainys V60

Sammanfattningen är att Volvo nekar ansvar ti[…]

Jag äger en Volvo V60 av årsmodell 2020[…]

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]