Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ostfrallan1
Har samlat lite frågor jag inte lyckats hitta något svar på,

Bättre eller sämre med sportluftfilter istället för orginal på volvo 850 GLT 170hp när det enda "trim" är chiptrim (ska tydligen ge 18hp..)
Vet att det oftast bara blir sämre effekt med sportluftfilter, men i min 850 så känns det som att den får för lite luft ibland?
ibland drar den på som fan och ibland är den riktigt j*v*a seg ;)
Bytt till nytt biltema filter men blev ingen skillnad.

Sen andra frågan är om dessa stora ljudämpare som sitter under bilen försämrar effekten något?
Tänkte plocka bort den och endast köra med en ljuddämpare, blir det bättre eller sämre effekt av det?

Skulle vilja komma under 0.8 i bränsleförbrukning, kanske är svårt på en så pass stor bil som 850 endå är.!! hehe :-)

tacksam för svar!
av *pettson*
Några 18 hk kan du glömma direkt. Dom existerar inte. Däremot kan du kanske ändra +5hk på toppeffekten. Du kan också ändra viss karaktär.

Ett öppet filter gör bilen gladare om det är ett i rätt storlek och du ger det friskluft ifrån fronten, sam isolerar det från varmluft.
Fel filter eller fel luft gör den sämre. Men det skapar inte mer effekt utan ändrar karaktären.

Dämparna är utvecklade och har tillräckligt flöde. Ett uträknat sportavgas ändrar även det karaktären men ger inga direkta hk. Att skippa burkar gör att bilen låter som den går fort utan att den går bättre..

0.8 borde vara normalt på landsväg om den är korrekt servad och kamremmen står rätt, redan idag.
Tyvärr framgår inte din årsmodell i din fråga så mer exakt kan jag inte ge dej.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ett för stort avgas på en sugis har motsatt effekt. Dom behöver ett visst motstånd för att gå optimalt.

Sportluftfilter ur ren prestanda syn kan du likagärna skippa, det gör varken till eller från - speciellt inte på en sugis. Det enda som händer är att du kommer få ett högre insugsljud som du kanske tycker låter bra.
Luftburkarna är så pass bra utformade på 85x70 att dom hänger med herrejösses mycket längre än dom hästar du någonsin kommer komma upp till med en sugis. Är det bara lite mer flöde du vill åt så köp istället ett insatsfilter.

En bra tanke när man trimmar en sugis är att du trimmar inte för hästar - du trimmar för en annan karaktär. T ex för bättre bottenvrid, eller högre varv osv.

Med det sagt, det GÅR att plocka ut skapligt med effekt ur en sugis.... Men det kostar skjortan och byxorna, i värsta fall kallingarna också :lol: Och du blir ändå ifrånkörd av en 18åring med påställt ladd i mammans T5a :roll:
av ostfrallan1
Det sitter liksom som en klaff som kan stänga sig och öppna sig i luftburken, antingen släpper den i luft utifrån eller så är den stängd, vad heter den?
kan det inte vara så att den inte öppnar sig för mig?
kan man plocka bort den klaffen och köra med "öppet" flöde hela tiden? :)
av ostfrallan1
Kollade på en annan 850 och då såg jag att det fattades en liten grej i luftburken till luftförvärmningen på min,
den som regler om det kommer från grenröret eller från luftintaget vid grillen,(tror jag)
den som sitter emot fjädern inne i luftburken,
kan det vara felet att bilen inte går helt 100?

dålig förklaring, jag vet.... men kanske någon som förstår heh? :?: :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Förvärmingen används bara en liten stund vid kallstart... Jag har inge sånt på min V70 och den går helt perfekt.
Om något skulle jag tro att det är ditt skruvande på WG'n som gör att den inte går bra... Styrdonet lär ju gråta blod :roll:
av *pettson*
Lucif3r skrev:Förvärmingen används bara en liten stund vid kallstart... Jag har inge sånt på min V70 och den går helt perfekt.
Om något skulle jag tro att det är ditt skruvande på WG'n som gör att den inte går bra... Styrdonet lär ju gråta blod :roll:
Aj aj.. inte samma bil.. ingen wg här.
Men håller med om att skruvande på wg ställer till det för dom som inte vet hur systemet är byggt. (För dom som åker turbo)
..
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]