Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Nej, 4mm är inte "groteskt mycket", det är dumhet att fortsätta köra på dom och byte rekommenderas för att motverka inte minst vattenplaningsrisken samt minimera bromssträckan, vid 5mm skall vinterdäck bytas av samma trafiksäkerhetsskäl då du kör på bästa tänkbara däck för dina medtrafikanters skull, inte din egen i första hand.
Betänk att redan vid låga 75km/h har du bara dryga 58% kontaktyta kvar och ynka 11% vid 125km/h jmfr. nytt däck med ca 8mm mönsterdjup och det är inte ens 25% av vad nytt däck ger i sämsta fallet/högsta hastigheten. Kontaktytan är i bästa fall en handflata per däck så knappt 11% av en handflata är inte mycket gummi i backen när det är dags att få stopp när man minst anar det.

Här i Svedala rekommenderas 3mm som minimum med 4mm som säkerhetsrekommendation för sommardäck och att köra under 3mm är rent idiotiskt och borde rendera i minst fördubblad försäkringspremie om du är inblandad oavsett skuld i incident då du utgör markant större risk för dina medtrafikanter pga kraftigt reducerade kontaktytan däck/vägbana ingen hastighetssänkning kan kompensera då INGEN kör så sakta som krävs då du är nere i enstaka km/h.
1.6mm gäller övriga Europa sist jag kollade även om 4mm helt sunt rekommenderas i Finland, men i Tyskland kan du åka dit även med 4mm OM dom bedömer omständigheterna så att 4mm inte är tillräckligt och det räcker med ett skyfall för det skall inträffa.
Varför ens fundera på att chansa annat än av ren dumsnålhet på det viktigaste på en bil och det är inte för din egen skull utan för dina medtrafikanters skull du byter innan det är för sent.
Skall man på långresa är det ännu viktigare att byta INNAN avfärd, är man osäker om det räcker eller ej, BYT för dumsnålhet lönar sig ALDRIG i längden. Byta vid 4mm eller 3mm har ingen sexuell betydelse så givetvis byter man redan vid 4mm då det är rådande säkerhetsrekommendation.
"Budgetalternativet" eller minimikravet är att byta ut däcken med 4mm innan och sätta dom med 5mm FRAM och nya med 8-9mm BAK då placeringen är given och inget att diskutera då bästa däcken alltid SKA sitta bak då INGEN kan kompensera bästa däck bak annat än i deras egen fantasi med övertro på sin förmåga och heller kana rakt fram odramatiskt med materiella skador pga felaktig hastighet än med sidan mot nåt värre man aldrig kommer göra igen med mer än enbart materiella skador då bil och ekonomiska värden kan ersättas men inte liv. Värdesätter man inte sin/sina små guldklimpar mer än att man chansar med en av dom viktigaste punkterna på en bil är ju frågan om man ens är kvalificerad att ha småknoddar i min värld då dom guldklimparna ALLTID är värda byte av broms/däck/whatever säkerhetsrelaterad detalj är så slitna att det är gränsfall där krav/rekommendationerna är hårdast.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag är mycket för att man skall ha bra däck på bilen och brukar byta när det är mellan 3 och 4mm kvar, alltså lagom att byta när du kommer hem igen. Att byta innan 3-3,5mm tycker jag nästan är onödigt, jag har kört ordentligt fort i rejäla "vattenflöden" på vägen med 3,5mm precis innan jag bytte däck på min S40 nu i Juni, och det var faktiskt helt odramatiskt. Så eftersom du är medveten om att däcken inte är nya kan du ju bara ta det lite lugnare när det är mycket vatten på vägen, det är ju då du behöver mönsterdjupet. Kanske klarar du till och med dina 700mil utan regn, vem vet :)
av berrabus
ER skrev:Betänk att redan vid låga 75km/h har du bara dryga 58% kontaktyta kvar och ynka 11% vid 125km/h jmfr. nytt däck med ca 8mm mönsterdjup och det är inte ens 25% av vad nytt däck ger i sämsta fallet/högsta hastigheten. Kontaktytan är i bästa fall en handflata per däck så knappt 11% av en handflata är inte mycket gummi i backen när det är dags att få stopp när man minst anar det.
Förstår inte vad det är du skriver. Jag håller med om att 11% av en handflata är inte mkt men i texten ovan,menar du att kontaktytan skiljer sig åt mellan ett däck med 4mm resp ett däck med 8mm mönsterdjup?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ett helt blankt däck har ju 100% kontaktyta mot marken och ett med mönster mycket mindre. Det är väl därför man har slicks i motorsport. Men det enda farliga med ett nerslitet mönster är väl att vattnet inte har nånstans att försvinna när man kör på spåriga vägar med vattensamlingar eller på konstant blöta vägar med vatten på.

Att byta däck vid 4mm gör väl endast däckfabrikanterna glada. Testa att bromsa med ett nytt däck kontra ett som bara har halva mönsterdjupet så får ni se. Det nya däcket kasar mer på asfalten pga längre gummi utstick än det mer nerslitna som har kortare gummi utstick kvar. Eftersom det med längre utstick ger sig mer än det kortare.

En bräda på en meters längd som står på högkant på marken får ju inte mindre kontakt med marken bara för att du kapar av den en bit?

Eller?!?
Användarvisningsbild
av ER
Greppet på torr asfalt är inte relevant, greppet på väta är och där är slicks urusla. Vore dom bra skulle F1 inte ha två typer av däck avsedda för väta.
Som jag skrev är greppytan ynka 11% av ett nytt däck vid våt vägbanan om mönsterdjup är "groteska" 4mm. Se det som att vattnet lyfter däcket från vägytan.
Enda sättet att kompensera är att köra 5km/h vilket ger lika stor kontaktyta som nytt däck med tillräckligt mönster.
Att byta vid 4mm är tecken på att personen har förnuft och inte tänker med plånboken, den använder hjärnan.
Ett gammalt däck blir torrt och tappar egenskaper, vinterdäck betydligt mer pga mer naturgummi för att hålla däcket mjukt.
Sen är det skillnad på däck och däck, dvs suddigumm med kort livslängd samt något hårdare med betydligt bättre ekonomi. Det senare märker jag nu tydligare än förr när man skall byta på XC:n.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Alla gör som de vill med sina däck. Så länge man inte känner när det börjar bli dåligt vid blött väglag är ju däcken ok, tycker iaf jag. Varje förare med erfarenhet känner ju när vattenplaning inträffar och kan då själv avgöra när det är dags för byte.

Jag hade då åkte på 700 mila vändan med de däcken och bytt när jag kom hem.

Jag upplever att däck alltid slits ner 2-3 mm fortare från när de är nya än de sista återstående från 5mm och neråt mot olagligt djup. Antagligen för att de skaver mer mot ytan pga längre utstick och att de är mjukare då.
av berrabus
ER skrev:Greppet på torr asfalt är inte relevant, greppet på väta är och där är slicks urusla. Vore dom bra skulle F1 inte ha två typer av däck avsedda för väta.
Varför har de två typer av däck avsedda för väta? Räcker det inte med ett eller finns det olika regndäck?
ER skrev:Som jag skrev är greppytan ynka 11% av ett nytt däck vid våt vägbanan om mönsterdjup är "groteska" 4mm. Se det som att vattnet lyfter däcket från vägytan.
Var kommer den infon ifrån, gärna källhänvisning?
ER skrev:Enda sättet att kompensera är att köra 5km/h vilket ger lika stor kontaktyta som nytt däck med tillräckligt mönster.
Det här stämmer inte. Menar du att om man kör 30km/h med ett nytt däck kan man inte köra mer än 5km/h med däck som har 4mm mönsterdjup för att få samma kontaktyta?
Från det du skriver så kan man också tolka det som att om du kör i 250km/h med ett nytt däck kan du bara köra i 5km/h med ett däck som har 4mm kvar för att få samma kontaktyta.
ER skrev:Att byta vid 4mm är tecken på att personen har förnuft och inte tänker med plånboken, den använder hjärnan.
Man hade nästan kunna tänka sig att du på ngt sätt handlar med däck själv :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
Kanske skall du skifta fram och bakhjul. Enligt nedanstående test stämmer min tes om att små skillnader i mönsterdjup mellan fram och bakdäck inte spelar någon roll. Då är det bättre att sätta på däcken så de på sikt kommer slita säg "jämnslitna", vilket ju är det bästa.

http://www.radron.se/Upload/Pdf%20tidni ... tabell.pdf
Användarvisningsbild
av MartinS
Nedanstående kan va bra att ha i bakhuvudet när man är ute och kör i regn. Man planar ju inte ens i 125km/h med 1.6mm mönsterdjup, men man skall nog ta det försiktigt vid broms och kurvtagning :-)

Bild
Användarvisningsbild
av Sierra94
Och det är inte speciellt vanligt att det ligger 3mm regn konstant på vägen heller :-) det är ju inget plant stengolv vi pratar om.

Om du har airbag är det en ytterst god ide at[…]

Det är normalt, varvräknaren rör si[…]

Är detta en "smart" lösning ?[…]

Vilken typ av katalysator bör jag köra[…]