Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fahlekorv
Passaten och Subarun ligger kring 2000 i skatt tror jag och drar rätt lite, kring 0.6 blandad körning har jag för mig (diesel). Ganska viktigt när den ska köras 4-5 mil om dagen. Ska kolla upp försäkring imorgon men billigare bilar är ju billigare att ersätta så att säga.
av Mwi
Du söker en säker bil, googla på krocktester som inte är enligt EuroNcaps tester, tänk på hur stor en vandringsälg är i Luleå trakten. Kör du en en VAG produkt eller en Subaru och krockar med 350 kg+ älg så kommer A-stolparna sitta någonstans vid B-stolpen efter krocken, så det blir inte mycket kvar av personerna i framsätena.
Du kan även läsa här.
http://www.folksam.se/testergodarad/bil ... en/1.57838
http://www.iihs.org/iihs/news/desktopne ... al-crashes
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5867378
Användarvisningsbild
av Fahlekorv
Tack för länkarna Mwi. Man vill ju gärna slippa hitta en älg i bilen. :wink:

Men stolparna bör väl hålla? Det farliga är ju om klövarna roterar runt och in i kupén. Då spelar det nog ingen roll om man sitter i en Volvo eller Passat.
Användarvisningsbild
av Mackanktm
Jag har haft både Subaru och Passat men inte dieslar. Passaten är en mer komfortabel bil men av de två hade jag valt Subarun framförallt utifrån bättre fyrjulsdrift. Jag åker en hel del till fjällen (bor i Östersund) och drar släp med skotrar, den permanenta fyrhjulsdriften i Subarun är överlägsen den i Passaten.

Däremot har jag hört att Subarudieseln inte är någon höjdare vintertid med dålig värme, men jag har ingen egen erfarenhet.

Som "mellan-norrlänning" hade jag alltså rekommenderat en Subaru som andrabil utifrån mina erfarenheter :)
Användarvisningsbild
av Fahlekorv
Intressant Mackanktm! Hur länge hade du respektive bil? Hur upplevde du driftsäkerheten?

Menar du dåligt med värme i kupén? Eller att motorn inte mår bra?

Det kan vara rejält kallt januari, februari så det vore ju negativt.
Användarvisningsbild
av Perc
Vill man slippa frysa i en dieselbil är det nog dieselvärmare som gäller. Har man en gång blivit van kan man inte vara utan den detaljen igen i vilket fall som helst. Om man inte vill slanta upp och installera själv så är det bara att helt enkelt fokusera på bilar som är utrustade med värmare.
Senast redigerad av 1 Perc, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Mackanktm
Subarun hade jag faktiskt fram till nu i maj då jag bytte till nuvarande Volvo. Men det var en 3.0R med automat dvs. ingen diesel. Jag var jättenöjd med den måste jag säga, under de ca 3 åren jag hade den.

Passaten hade jag faktiskt som ny (dåvarande arbetsgivare), också det bensinare under ca 1 år.

Jag har som sagt ingen egen erfarenhet av värmen i Subarus diesel men det ska isf. vara både och, dvs. motorn har svårt att komma upp i arbetstemp med kallare kupe som följd när det är riktigt bitigt, vilket det också kan vara här. Rätta mig om jag har fel men dieslar generellt har väl det problemet (därav dieselvärmare) och då kanske Subaru lite extra. Har en kompis som just nu åker Subaru diesel kombi (Legacy) och han är toknöjd, men jag vet att han berättade om just detta tidigare.
Användarvisningsbild
av Mackanktm
Jag glömde, Subarun hade inga problem - överhuvudtaget - under de tre åren jag hade den. Jag servade den enligt bok. Hade faktiskt inte ett fel alls som jag kan komma på.

Passaten var det ganska kort tid men det var lite småstrul med lite olika saker, någon givare, kärvande ok, skivor - saker som kanske hörde till Passatens barnsjukdomar då.
av osla
det där med värmen i subaru dieseln stämmer. jag och farsan var och provkörde en forester eller om det var en outback diesel i vintras, och den fick som aldrig upp värmen ordentligt. dock var vi ju mest och körde runt stan men gasade ändå på ganska duktigt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Problem med airbagen V70 .01

Han har sovit 10 år nu. Knappast han svarar […]

Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]