Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tja! Har lite problem vid kallstart med min 740 16v. Den skakar rätt mkt dom första 10-15 sek och om man kör iväg inom en halv minut efter start så hackar han till ibland vid gaspådrag. Tomgången ligger stadigt för högt på 1100 rpm också. Detta beteende försvinner dock väldigt fort. Dessutom så ryker den rätt rejält (grå rök såvitt jag kan se och luktar inget speciellt förutom bensin) - detta försvinner efter ca 5 minuters körning (obs INTE kondens, det är för mkt speciellt vid denna temp plus att jag kör längre sträckor.

Mätte upp tempgivaren och vid ca 20 grader visar ena stiftet ca 2,5k och det andra(högra)3,3-3,4k
Är inte detta rätt stor skillnad dom ska väl visa ungefär samma? Tänkte höra först om det är acceptabelt innan jag köper en ny.

Vid arbetstemp visar dom 250 resp 350 vilket är precis inom skalan för den tempen

-Inga felkoder

Mvh
Startar den på alla cylindrar? Det låter som den skulle starta på 3 cyl. och sedan "komma igång" på den 4-de. Har du problem med vattenförbrukning? Det skulle nämligen kunna vara en liten läcka på toppackningen. Den läcker alltså in lite vatten när den står över natten t.ex och när du då startar så måste det "torka ut" vattnet innan den kan "gå" på den cylindern. Jag hade det problemet på en tidigare bil (ingen Volvo) och körde lite för länge med felet. Sista månadenn kunde jag inte ha kylarlocket på (för då tryckte det ut allt vatten) och fyllde det cylindern med så mycket vatten (under natten) så motorn gick inte runt. Jag fick klicka på starten några gånger så det "tryckte ut" vattnet, sedan startade den. Men det tog en km eller mer innan "hon " gick på alla 4-a. Det var en Mazda B1800 Pick Up -78. Det är nog (efter min 745-a) den bästa bil jag haft.

Mvh
Lennart
Jag vet inte riktigt, tycker nog inte att den direkt startar på 3 cylindrar. Det borde man väl märka tydligt annars eller? Kanske kan jag ta bort tändstiften o se eller känna med nåt ner i cylindern om där e nå vatten? Har fått för mig att isf så borde själva toppen på kolven vara ren från sot osv också? Jag har haft problem med vattenförbrukning MEN det har varit att packningen till vattenpumpen (den mot toppen) har läckt. Jag bytte den packningen för 2 dagar sen så har inte kunnat avgöra om vatten har försvunnit än. Men jag ska hålla koll! Hoppas verkligen inte att det är toppackningen.
Volvo740an skrev: Hoppas verkligen inte att det är toppackningen.
Du kan prova detta, det är ganska enkelt.
När det gäller provtryckning av kylare för misstänkt toppackning använder jag ett gammalt knep som fanns innan annan "modern" utrustning. Jag har skrivit om det tidigare. Du varmkör motorn så termostaten öppnar, låter motorn stå på tomgång så värmen "jämnar ut sig". Sedan häller du på vatten/kylarvätska tills expansionskärlet är helt fullt. Väntar tills vattenytan "stabiliserat sig". Nu häller du på vatten tills det är fyllt upp så det "rinner över". Motorn ska hela tiden gå på tomgång. Sedan kollar du på vatten nivån. Om det är den allra minsta läcka så kompressionen läcker ut i kylkanalerna så kommer vattner efter ett tag (kan ta 10 min. om det är en liten läcka) att plötsigt "rinna över", för att sedan "försvinna" ner i expansionskärlet. Det är luft från kompressionen som "trycker på" så vattnet rinner över och sedan när luften "gått ur" kylsystemet ersätts det med kylarvätskan och nivån sjunker. Fyller du på igen kommer det att upprepa sig samma sak. Är det en större läcka rinner det övet med det samma du fyller upp. Det är viktigt att motorn hela tiden går på tomgång och att du inte rör gasen och att motorn är genomvarm. Vattennivån i expansionskörlet kan röra sig lite upp och ner men den får inte röra sig så den går under "kragen" i expansionskärlet (halsen där locket sitter) utan hela tiden ligger uppe vid kanten på den "gängade delen".
Detta har jag skrivit om tidigare, har dock inte fått något svar på om någon har "använt det". Jag har använt det själv i många år utan att det "har tagit fel". Toppackning på 16V motorn har jag inte bytt (har en 16V själv), men tror inte det ska vara mer "invecklat" än på B230 motorn. Lite mer "skruvande" är det och kamremmen är ju lite mer "invecklad. Har du balansremmen kvar, kasta bort den och montera ingen ny. Den är orsaken till många motorras.

Mvh
Lennart
Du hade rätt. Det var topplockspackningen. Ringde verkstan och frågade vad det skulle kosta, över 10 k fick jag höra o det skulle jag inte klara just nu. Hällde i Bars leak enligt instruktionerna och tro de eller ej men nu är den faktiskt tät igen utan några biverkningar, gick förmodligen för att läckan inte var så stor, PUH säger jag bara!!
Testade efter Vallåkra 2014 en ny produkt. Anledningen var att jag hade ett läckage i motorblocket som hade tagit musten ur mig och plånboken. Produkten tillsattes i befintlig kylarvätska utan byte. Det enda var att man skulle kunna köra tomgång i 20 minuter utan att akutfylla kylsystemet. Nu i efterhand så slipper man oroa sig, motorn går som en klocka och jag är grymt imponerad. Rislone head gasket fix var värd varenda krona och fick min puls att sänkas. Givetvis ersätter inte produkterna mekanikern i mig :D
Volvo740an skrev:Rislone head gasket fix var värd varenda krona och fick min puls att sänkas.
Volvo740an skrev:Hällde i Bars leak enligt instruktionerna
Detta är och förblir nödlösningar i en "besvärlig" situation, Förmodligen kommer felet tillbaka. Undrar hur det gick för "Volvo740an". Om den rullar utan problen
Har själv använt Wynns motorsvets på en 1948 års Chevrolet brandbil. Detta är så länge sedan att den var fortfarande "i drift", dock inte som brandbil utan för provtryckning av vatten och avloppsledningar utmed kusten norr om Halmstad. Motorblocket (235 kubiktum rak sexa) hade frusit under vintern (användes bara på sommaren) och byta motor var inte aktuellt (den hade då gått c:a 1200 mil !!!!) så vi testade motorsvetsen. Det funkade, men sista sommaren dom använde den så började det läcka igen. Den användes i ett par år sedan övertogs den av "gatukontoret" i Halmstad. Sist jag såg den var i ett av deras förråd (i början på -80-talet) som revs för många år sedan. Har undrat många gånger var den blev av, om det blev skrot, eller någon "förbarmade" sig över den. Den var välhållen och fin i början på -70-talet när "missödet" hände, men träinredningen sjangserade ganska fort när ingen brydde sig om den.
För den som är intresserad, Den var 1-e bil (och enda) i Oskarströms frivilliga brandkår tills omkring 1970

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Volvo740an skrev:Rislone head gasket fix var värd varenda krona och fick min puls att sänkas.
Volvo740an skrev:Hällde i Bars leak enligt instruktionerna
Detta är och förblir nödlösningar i en "besvärlig" situation, Förmodligen kommer felet tillbaka. Undrar hur det gick för "Volvo740an". Om den rullar utan problen
Har själv använt Wynns motorsvets på en 1948 års Chevrolet brandbil. Detta är så länge sedan att den var fortfarande "i drift", dock inte som brandbil utan för provtryckning av vatten och avloppsledningar utmed kusten norr om Halmstad. Motorblocket (235 kubiktum rak sexa) hade frusit under vintern (användes bara på sommaren) och byta motor var inte aktuellt (den hade då gått c:a 1200 mil !!!!) så vi testade motorsvetsen. Det funkade, men sista sommaren dom använde den så började det läcka igen. Den användes i ett par år sedan övertogs den av "gatukontoret" i Halmstad. Sist jag såg den var i ett av deras förråd (i början på -80-talet) som revs för många år sedan. Har undrat många gånger var den blev av, om det blev skrot, eller någon "förbarmade" sig över den. Den var välhållen och fin i början på -70-talet när "missödet" hände, men träinredningen sjangserade ganska fort när ingen brydde sig om den.
För den som är intresserad, Den var 1-e bil (och enda) i Oskarströms frivilliga brandkår tills omkring 1970

Mvh
Lennart
Det fungerade några månader och kom så sakteliga tillbaka. På slutet hade jag även rätt mycket vatten i oljan. Fick tillbaka Volvon från verkstaden för ett par dagar sen där dom bytte toppackning, kamrem osv samt några packboxar som även dom läckte. Dom planade även toppen för säkerhets skull. Nu är jag dock jävligt uppgiven eftersom att det verkar komma tillbaka igen....Går lite oroligt vid uppstart igen...Ska ta av tändstiften o lysa ner i cylindrarna o se om jag kan se nåt vatten. Hoppas verkligen inte att det är toppackningen. :-(O) :-(O)
Har du kollat som jag beskrev längre upp i tråden? Det er ett enkelt sätt att kolla toppackningen på. Det händer ibland att topplocken ärgar så pass mycket så det är svårt att plana bort, kan även ärga sönder så det blir ett läckage i topplocket. Om det slarvas mycket med att byta glykolen, kan det bli så.

Mvh
Lennat
lennarte skrev:Har du kollat som jag beskrev längre upp i tråden? Det er ett enkelt sätt att kolla toppackningen på. Det händer ibland att topplocken ärgar så pass mycket så det är svårt att plana bort, kan även ärga sönder så det blir ett läckage i topplocket. Om det slarvas mycket med att byta glykolen, kan det bli så.

Mvh
Lennat
Nej det har jag inte gjort. Men om det rör sig om ett väldigt litet läckage som det är nu är det nog också svårt att se om nivån sjunker när man kollar på det sättet, men jag ska prova. Men ser jag vatten i nån cylinder så är väl det också ett säkert tecken :/ Jag kollade på toppen när den hade kommit tillbaka från planingen, säg väldigt fin ut faktiskt, dom hade inte behövt ta så mkt, bara 0,15mm. Har haft den här Volvon i 6 år och har alltid bytt glykol varje år (ofrivilligt ofta).

Laddade också ner 5.0.5 OTA, och uppdatering[…]

Friskluftslang

Vad menar du med "friskluftslang"?

Det är väl en centerhögtalare (inte[…]

@Erik Å , Tusen tack för tipset, jag […]